فراکسیون امید به دنبال ممانعت از پخش اعترافات در تلویزیون

نماینده مردم تهران معتقد است طبق قانون اساسی باید دادگاه یک متهم علنی پخش شود نه اینکه در مراحل رسیدگی پرونده اعترافاتی از او در صدا و سیما پخش شود.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا،حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس، درباره طرح فراکسیون امید مبنی بر  ممنوعیت پخش اعترافات از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری گفت: طی سال‌های گذشته شاهد پخش اعترافات از افرادی بودیم که بعدها مشخص شد یا واقعی نبودند یا این که همه آن چیزی که باید گفته نشده است.

نماینده مردم تهران با بیان این‌که چنین اقداماتی به نوعی قابل پذیرش در افکار عمومی نیست، عنوان کرد: گفته می‌شود به افرادی که کاری انجام نداده‌اند گفته شده شما بگویید فلان کار یا عمل را انجام داده‌ام تا مسئله حل شود. گاهی هم مشاهده می‌کنیم هنگام پخش همین دست اعترافات همه آن چیزی که باید پخش نشده که این ضایع کردن حق متهم است. اگر در جامعه تمام حقیقت گفته نشود مشخص است که در افکار عمومی یک برداشت غلط جا می‌افتد.

مازنی با اشاره به اینکه در دین، حقوق بشر و قانون مجازات‌های اسلامی، مصوبه و قانونی به اسم پخش اعترافات متهم در فرآیند رسیدگی به پرونده نداریم،‌ گفت: طبق قانون هنگامی که متهم بازداشت می‌شود ابتدا تفهیم اتهام می‌کنند و اگر وارد باشد مابقی مراحل قضایی طی می‌شود؛ اما اعترافات کجای رسیدگی به پرونده یک فرد است که از طریق صدا و سیما پخش شود من نمی‌دانم!

وی افزود: ممکن است یک فرد جانی و قاتل باشد و مرتکب هر عملی شده که برایش سنگین‌ترین مجازات در نظر گرفته شده باشد، امام (ره) در این باب می‌فرماید اگر یک سیلی قبل اعدام به متهم بزنید او می‌تواند تقاضای قصاص کند و طرف مقابل هم فرقی نمی‌کند قاضی، پاسدار و یا روحانی است باید به همان اندازه سیلی زده شود.

مازنی ادامه داد: حال فردی ابزاری در دست دشمن برای جاسوسی بوده است و از او استفاده شده در دادگاه باید به اتهامات او رسیدگی شود و مجازاتش در همان جا هم صادر شود. اگر ما می‌خواهیم حرف‌های او را بشنویم باید دادگاهش را به طور علنی پخش کنیم همان چیزی که قانون اساسی به ما می‌گوید.

وی با بیان این که قانون اساسی می‌گوید باید دادگاه علنی باشد نه اینکه اعترافات تلویزیونی پخش کنیم،‌ اظهار کرد: قانون اساسی که عنوان می‌کند دادگاه باید علنی باشد را زیر پا می‌گذاریم و غیر علنی‌اش می‌کنیم و یا اگر هم علنی برگزار می‌کنیم فقط به برخی از رسانه‌ها اجازه انتشار می‌دهیم که این امر درست نیست و یا این که خارج از دادگاه یک حرف‌هایی را از افراد ضبط و پخش می‌کنیم این کار با کدام قانون جور در می‌آید ؟

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ میلیون نفر در صدا وسیما حق دارند، گفت: در رسانه‌ای مانند صدا و سیما نباید رفتارهای خلاف موازین شرعی، عقلی و حقوقی صورت گیرد. رسانه ملی در برخی مواقع حق الناس را رعایت نمی‌کند و بعضی از دستگاه‌ها این رسانه را ابزار خودشان کرده‌اند.

افزودن نظر جدید