فاطمه مقیمی: دولت روحانی در عصر گشنگی و تشنگی روی کار آمد

سیـده‌فـاطــمه مقیمی، نخستین زن ایرانی فعال در بخش خصوصی است که توانست یک شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل را به نام خود ثبت کند. وی که عضو اتاق بازرگانی استدر گفت‌وگو با «امید ایرانیان» با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در عصر گشنگی و تشنگی روی کار آمد می گوید::« انتظاری که ما از دولت در خصوص حمایت از بخش خصوصی داشتیم طی دو سال و نیم گذشته محقق نشد. در این شرایط شاید خیلی منصفانه نباشد که در شرایط فعلی اقتصاد ایران توقعی بیش از این از دولت در خصوص حمایت از بخش خصوصی داشته باشیم. اما هم‌اکنون از دولت خواستاریم که تعهدات و بدهی‌های خود را به بخش خصوصی پرداخت کند. به این علت که بدنه بخش خصوصی روزبه‌روز در حال نحیف شدن است و در این شرایط نه‌تنها نمی‌تواند طرح عمرانی جدیدی را اجرا کند بلکه حتی نمی‌تواند بنگاه‌های اقتصادی خود را سرپا نگه دارد. »

به گزارش امیدنامه،به گفته وی؛ برجام زمانی می‌تواند در وضعیت اقتصادی ایران کارساز واقع شود که پیش‌زمینه قوانین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران شکل بگیرد. هم‌اکنون پیش‌زمینه قانونی در این خصوص ایجاد نشده است. از سوی دیگر دولت باید جایگاهی را به امر خلاقیت و کارآفرینی در ایران اختصاص دهد تا با حمایت از بخش خصوصی اقتصاد کشور جان تازه‌ای بگیرد.

مشروح گفت‌وگوی روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان را  با فاطمه مقیمی  ادامه می‌خوانید:

خانم مقیمی به‌عنوان سوال نخست سیاست‌های اقتصادی دولت را طی دو سال و اندی گذشته در زمینه کاهش نرخ تورم و رکود در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که اقتصاد ایران با عصر گشنگی و تشنگی گسترده‌ای مواجه بود به‌طوری که دولت ناچار شد بدهی‌های معوقه‌ای را که طی چند سال گذشته انباشت شده بود پرداخت کند. از سوی دیگر دولت همزمان با شروع فعالیت خود با نافرجامی‌های اقتصادی مواجه شد که منجر به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی شد که بر همین اساس ناچار شد قیمت نفت را در بودجه سال آینده براساس نرخ 35 تا 40 دلار ببندد. اما شاهدیم که قیمت نفت در بازارهای جهانی تا نرخ 27دلار تنزل پیدا کرد. در این شرایط سخت دولت توانست نرخ تورم را در کشور کنترل کند که همین موضوع دستاورد بزرگی برای دولت تلقی می‌شود.

 

کاهش سهم درآمدهای نفتی به میزان یک چهارم در بودجه 95 را تا چه اندازه در توسعه اقتصاد کشور موثر می‌دانید؟

در راستای توسعه اقتصادی باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم که بحث نفت به‌طور کامل از بودجه خارج شود و منابع درآمدی به سمت تولید هدایت شود. از سوی دیگر باتوجه به تلاش دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز امیدواریم نتیجه بهتری را از سیاست‌های اقتصادی دولت در سال آینده بگیریم.

باتوجه به نقش موثر بخش خصوصی در اقتصاد ایران، سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم را در بحث حمایت از بخش خصوصی تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتظاری که ما از دولت درخصوص حمایت از بخش خصوصی داشتیم طی دو سال و نیم گذشته محقق نشد. شاید خیلی منصفانه نباشد که در شرایط فعلی اقتصاد ایران توقعی بیش از این از دولت در خصوص حمایت از بخش خصوصی داشته باشیم. اما در این شرایط از دولت خواستاریم که تعهدات و بدهی‌های خود را به بخش خصوصی پرداخت کند به این علت که بدنه بخش خصوصی روزبه‌روز در حال نحیف شدن است و در این شرایط نه‌تنها نمی‌تواند طرح عمرانی جدیدی را اجرا کند بلکه حتی نمی‌تواند بنگاه‌های اقتصادی خود را سرپا نگه دارد.

 

در شرایط فعلی برای جذب سرمایه‌های خارجی چه راهکارها و برنامه‌هایی را به دولت پیشنهاد می‌کنید؟

سرمایه و پول دو عنصر هوشیار است، سرمایه در مسیری حرکت می‌کند که امن و بی‌خطر باشد و این امنیت زمانی شکل می‌گیرد که بتوانیم زیرساخت مربوط به سرمایه‌گذاری را در آن تعریف کنیم چون تنها در چنین شرایطی است که کسب‌وکارهای جدید و خلاق پا به عرصه اقتصاد می‌گذارند. زمانی می‌توان فعالیتی را به‌صورت اقدامی جدید و با تفکر خلاقانه راه‌اندازی کرد که حمایت مربوطه قانونی به‌عنوان ابزارهای سخت‌افزاری و قوانین در کشور شکل گیرد اما متاسفانه کارآفرینی در ایران با وجود همه اهمیت خود، متولی مشخصی ندارد و البته قانونی هم برای آن تعریف نشده است بنابراین از سرمایه‌های انسانی حمایتی صورت نمی‌گیرد. بدون حمایت از سرمایه‌گذاران، توسعه بازارها و راه‌یابی به بازار‌های جدید به‌سختی قابل دستیابی است. نباید فراموش کنیم که کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری باید به منابع مالی متنوع دسترسی داشته باشند یعنی نمی‌توان بانک‌ها را تنها منبع برای تامین مالی در نظر گرفت و به بنگاه‌های اقتصادی معرفی کرد. در گذشته هم ثابت شده که یک استراتژی توسعه صنعتی خوب توانسته مسیر توسعه اقتصادی هر کشوری را هموار سازد چون در کنار ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی بالایی هم به همراه دارد که بسیاری از مشاغل مستقیم و غیرمستقیم را در بر دارد. در شرایط کنونی هم البته می‌توانیم با ایجاد فضایی امن و بدون ریسک برای سرمایه‌گذار خارجی شرایطی را فراهم کنیم که بازی برد-برد ایران با دیگر کشورها بیش از پیش نمایان شود.

در این شرایط فکر می‌کنید برجام می‌تواند تاثیری در وضعیت اقتصاد کشور داشته باشد؟

برجام زمانی می‌تواند در وضعیت اقتصادی ایران کارساز واقع شود که پیش‌زمینه قوانین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران شکل بگیرد. هم‌اکنون پیش‌زمینه قانونی در این خصوص ایجاد نشده است. از سوی دیگر دولت باید جایگاهی را به امر خلاقیت و کارآفرینی در ایران اختصاص دهد تا با حمایت از بخش خصوصی، اقتصاد کشور جان تازه‌ای بگیرد.

 

پیش‌نویس سیاست‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی تا چه اندازه می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور موثر واقع شود؟

در بخش حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای این پیش‌نویس دارای نکات ضعف عمده‌ای است که به‌عنوان مشاور این موارد را به وزیر راه‌وشهرسازی و مجلس اعلام کردم که امیدوارم این نظرات مورد توجه قرار بگیرد. در شرایط فعلی دولت باید به این نکته توجه کند که یکی از پیش‌نیازهای توسعه اقتصادی، ناوگان حمل‌ونقل قوی است که اگر نباشد زمینه‌های توسعه و رشد اقتصادی در کشور فراهم نمی‌شود.

افزودن نظر جدید