فاطمه سعیدی: مدیریت عارف در هدایت اصلاح‌طلبان موفق بوده است/انتشاراسامی فراکسیون امید به نفع اصلاحات است

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتشار لیست امید به نفع اصلاحات است، مدیریت عارف در هدایت اصلاح طلبان و برنامه‌ریزی‌ها را موفق دانسته و اطمینان دارد با تدابیر عارف در سال ۹۸ هم پیروز خواهند شد.

به گزارش امیدنامه متن گفت‌وگوی ایسنا با فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس به شرح زیر است؛

پرسش: چندی پیش آقای عارف گفتند که برای انتخابات ۹۸ با اعتدالیون و طرفداران دولت ائتلاف نمی‌کنیم و با پرچم اصلاح طلبان وارد می‌شویم. چه چیزی باعث شده که به این نتیجه برسند؟ آیا مربوط به شایعاتی است مبنی بر این که لیست امید و نمایندگان، لیستی نبود که وارد مجلس شد؟

پاسخ: لیست امید با فراکسیون امید تا حدودی متفاوت است، لیست امید کسانی بودند که در شهرستان‌ها و استان‌ها وارد لیست شدند تا بتوانیم از یک جریان خوش فکرتری در مجلس استفاده کنیم؛ کسانی که جریان فکری‌شان نزدیک‌تر باشد یا نماینده خود جریان فکری اصلاح طلبان باشند وارد این لیست شوند. نهایتا لیست امید بسته شد و در اکثر شهرها موفق بود.

وقتی وارد مجلس شدند این‌ها کسانی بودند که بعضی از آن‌ها شاید در اقلیت بودند و گاهی اوقات اصطلاح ژله‌ای یا دوزیست را نسبت به آن‌ها به کار بردند که زیاد پایبند به فراکسیون امید نبودند. گاهی مشاهده می‌شد دوستانی صبح را با ما هستند و عصر با آن‌ها، در جلسات ما حضور دارند در هیئت رئیسه آن‌ها هم هستند، به خصوص در فراکسیون مستقلین اینگونه است.

حتی در بعضی از تصمیم گیری‌های فراکسیون امید هم اینها همراه و همکار نبودند و این را طبق گزارشاتی که می‌رسید می گویم. آقای عارف هم تماما در نظر دارد و رصد می‌کند.

در انتخابات ۹۸ غربالگری انجام خواهد شد
عارف صحبت خود در مورد عدم ائتلاف  را عملی خواهد کرد

به نظر می‌رسد که تا حدودی به خاطر آن برخوردها و حرکت‌هایی بود که در لیست امید مشاهده شد، انتظار می‌رفت این گونه برخورد نشود؛ به خصوص در انتخاب وزرا بعضی از افراد نوع دیگری برخورد کردند و یا تصمیماتی که در هیئت رئیسه فراکسیون امید گرفته می‌شد و مورد تایید رئیس فراکسیون هم بود اما دوستانی از لیست امید از آن پیروی نکردند. نمی‌خواهم بگویم تابع محض باشند اما تا وقتی گروهی یا تشکیلاتی کار نشود موفقیتی هم در پی نخواهد داشت.

این که بگوییم جزو یک تشکیلات هستیم اما تشکیلاتی فکر و عمل نمی‌کنیم خیلی همخوانی ندارد. در واقع ما تشکیلات را می‌پذیریم براساس آن فکر می‌کنیم و تشکیلاتی هم عمل می‌کنیم؛ اگرنه که در گروه مستقلین قرار می‌گیریم.

بنابراین؛ آقای عارف با اصرار بعضی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید، در نظر دارد تا لیست امید را از فراکسیون امید جدا کند تا کسانی که ثابت قدم بوده و از اول تا آخر همراهی و یاری کردند و بابت این یاری وهمراهی شاید هزینه‌هایی را هم دادند، اما تشکیلاتی کار کردند مشخص باشند.

به نظر می‌رسد آقای عارف درست بیان کرده و این صحبت خود را عملی خواهد کرد، یعنی در انتخابات ۹۸ تا حدی غربالگری صورت خواهد گرفت. یکی از تقاضاهای بنده در هیئت رئیسه فراکسیون امید هم این بود که اسامی لیست امید منتشر شود و مردم بدانند به چه کسانی رأی داده‌اند، چرا رأی داده‌اند و الان مخاطبان آن‌ها چه کسانی هستند و چه انتظاراتی دارند.

بعضی از کارهایی که در مجلس انجام می‌شود مانند ایام رأی گیری‌ها و ... فوری لیست امید را زیر سوال می‌برند که چرا به فلانی رأی داده و یا این کار را کرده است. ما تقاضای‌مان از دکتر عارف این بود که بگوید ما چند نفر هستیم، آن‌هایی که پایبند هستند و فرم لیست امید را امضاء کردند. شاید برای انتشار دیر شده باشد اما باز هم اصرار این است که آقای عارف تصمیم نهایی را بگیرد.

انتشار اسامی فراکسیون امید به نفع اصلاحات و فراکسیون است

انتشار لیست امید تکلیف ما را با نماینده‌ها و مردم روشن می‌کند. نمی‌گویم تعداد ما چند نفر است. هر چند نفر که باشد باید منتشر شود و مردم بدانند آقا یا خانمی که به مجلس فرستاده‌اند هنوز به صحبت‌هایی که کرده و گفته اصلاح طلب و از لیست امید است پایبند است  یا خیر.

یا این که به مردم بگوییم هر چند نفر که هستیم براساس این تعداد از ما مطالبه داشته باشند. یکدفعه نگویند چرا فلان وزیر رأی نیاورد یا چرا فلان طرح و لایحه اینجوری شد.

براساس تعداد از ما انتظار داشته باشند و فکر می‌کنم هر کدام از امیدی‌ها تصمیم آقای عارف را قبول کرده‌اند و همه اصرار دارند که این لیست منتشر شود. گاهی اوقات ما تکلیف‌مان با خودمان روشن نیست.

انتشار لیست امید به نفع اصلاحات و فراکسیون امید است . قرار است با مردم شفاف و روشن صحبت کنیم. اگر مردم ندانند ما چند نفر در مجلس هستیم به دور از صداقت و شفافیت است. این حق مردم است که به ما رأی داده‌اند بدانند ما سر صحبت‌ها و حرف هایمان هستیم یا نه.

عدم حضور زنان در کابینه، نقص دولت دوازدهم است

پرسش: اخیرا از سوی برخی چهره های سرشناس جریان اصلاح طلبی مطرح شده که جریان اصلاحات نیاز به بازسازی داخلی دارد و یا این که در مورد نحوه تعامل با رئیس جمهور انتقاداتی را مطرح کرده‌اند. فکر می‌کنید تا چه اندازه این بازسازی جریانی ضرورت دارد و نحوه تعامل چگونه باید تقویت شود؟

پاسخ: هر چیزی نیاز به بازسازی دارد؛ اگر سراغ فراکسیون امید یا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم بروید نیاز به بازنگری دارد. این بازنگری حاکی از این نیست که شما همه چیز را به هم بریزی و یا تغییراتی ایجاد کنی، گاهی اشکالاتی یا نقدهایی به هر چیزی وارد است که نیاز به بازنگری دارد .

آقای روحانی را انتخاب کردیم و برای او فعالیت کرده و رأی دادیم و مردم را هم هدایت کردیم تا به او رأی دهند، مردم هم نجیبانه و با عقلانیت حرکت کرده و رأی دادند. این که آقای روحانی ما را پشت در پاستور نگه داشته و ... این سیاست‌های آقای روحانی است. نمی‌شود به یک سیاست رئیس جمهور ایراد گرفت.

اما توقع و انتظار ما این است؛ آقای روحانی تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند یک کابینه‌ای در خور دولت دوازدهم تشکیل دهد، اما بنده می‌گویم نتوانسته است. آقای روحانی آن طور که باید و شاید از نیروهای حداکثری برای وزارت‌خانه‌هایش استفاده نکرده است، اما به هر حال ایشان رئیس جمهور مملکت است و خودش هم باید پاسخگو باشد؛ هم به مردم و هم به کسانی که در مجلس گیوه ورکشیده از ایشان حمایت کردند.

هنوز هم از او حمایت‌ می‌کنیم اما این که بگویم ایشان حمایت کرده و تمام پیشنهادات ما و نظرات فراکسیون امید را اخذ کرد نه اصلا چنین چیزی نیست.

ایشان مستقل عمل کرد و شاید کابینه دوازدهم کابینه حداکثری فراکسیون امید هم نبوده باشد اما به قول ایشان گاهی می‌گوید « من محدودیت دارم» یا گاهی می‌گوید «من مجبور بودم» و یا « آزادانه عمل کردم» و ... ، نمونه آن را در بحث حضور زنان در کابینه دوازدهم شاهد بودیم این قولی بود که آقای روحانی به همه جامعه زنان داد که از ظرفیت‌های زنان در دولت استفاده خواهد کرد و همه می‌دانیم این حرف آقای روحانی را به عنوان انتخاب وزیر زن تلقی کردیم.

حتی بیش از ۱۵۷ نماینده که ۱۵۰ نفر از آنان از مردان سه فراکسیون مجلس بودند طی نامه ای از رئیس جمهور خواستند تا در انتخاب وزرا از ظرفیت‌های زنان استفاده کند. ارزش نامه به این بود که بسیاری از مردان آن را امضاء کرده بودند و بنده شخصا آن را تقدیم رئیس جمهور کردم.

اما متاسفانه آقای روحانی از زنان در کابینه استفاده نکرد و این نقص کابینه دوازدهم است که  برخلاف قول و وعده‌ها عمل کرد به هر بهانه‌ای  که باشد. شما برای هر کار نکرده‌ای می‌توانی بهانه بیاوری. مهم این است که بعد بتوانی آن را انجام دهی. یکی از نقدهایی که متاسفانه به آقای روحانی وارد است همان عدم حضور زنان در کابینه می‌باشد.

امیدواریم در حد معاونان وزرا، خانم‌ها انتخاب شوند البته هنوز آنچنان که باید و شاید وزرا به این سمت و سو نرفته‌اند؛ جز یکی دو تا وزیر؛ لذا انتظار داریم که سایر وزرا هم به تعهداتشان عمل کنند.

اصلاح طلبان حرف اول را در بین مردم می‌زنند

پرسش: یک سری هجمه علیه آقای عارف وجود دارد؛ در یک زمانی مطرح شد  آقای عارف می‌خواهد رئیس مجلس شود که اصلا کاندیدا نشد، ‌حتی مطرح شد قصد کاندیداتوری برای شهرداری را دارد که این هم اتفاق نیفتاد و اکنون صحبت از ورود به انتخابات ریاست جمهوری است و با این رویه احتمال زیاد ایشان کاندیدا نمی‌شود. پس چرا این جوسازی‌ها به وجود می‌آید؟ ریشه‌اش چیست؟ به نظر می‌رسد بعضا از ناحیه خود اصلاح طلبان باشد. ویژگی خاص آقای عارف چیست؟

پاسخ:  آقای عارف اخلاق دارد؛ گرچه در سیاست باید بی‌اخلاقی و بداخلاقی کرد اما به نظر من  آقای عارف یکی از اخلاقی ترین افرادی است که تا به حال می‌شناسم به خصوص در زمینه سیاسی.

وقتی بحث سیاست می‌شود گاهی اوقات احساس می‌شود  باید برخی مسایل را دید و تعجب نکرد. اما آقای عارف مرد با اخلاقی است و وظیفه خود را هم انجام می‌دهد.

گرچه به نقد کشیدن کار خوبی است و هر کسی را می توانیم نقد کنیم و خدا را شکر آنقدر فضای مجازی و رسانه ای باز شده که همه را به چالش می کشانند و نقد می کنند، آقای عارف هم جزو آن دسته از افرادی است که باید مورد نقد جامعه قرار بگیرد، اما فکر می‌کنم ایشان جای خوبی نشسته و شواهد نشان می دهد  که نمی‌توان آقای عارف را از مجلس یا شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان حذف کرد.

در انتخابات مجلس دهم نقدهایی به بسته شدن لیست‌ها وجود داشت اگر همه این ها را کنار بگذاریم اتفاق خوبی در کشور افتاد و نشان داد که اصلاح طلبان حرف اول را در بین مردم می‌زنند و این احتیاج به یک مدیریت داشت و فکر می‌کنم مدیریت آقای عارف در هدایت اصلاح طلبان و برنامه‌ریزی‌ها موفق بوده و این موفقیت را در پیروزی لیست امید در مجلس دهم شاهد هستیم.

با مدیریت عارف توانستیم در انتخابات پیروز شویم

مهم‌تر از همه انتخابات شورای شهر است که انتخاب ۲۱ نفر کار شوخی نیست. شما وقتی به حوزه‌های اخذ رأی وارد می‌شدید ۳۰ تا لیست متفاوت روی میز بود، تا اندازه ای لیست ها متنوع بود و حتی خود اصلاح طلبان در آن ها  دست برده و یا جابجا کرده بودند و بنده که سربازرس انتخابات استان تهران بودم می‌گفتم بعید می دانم که ۲۱ نفر از لیست شورای سیاست گذاری رأی بیاورد؛ اما ببینید چقدر مردم هوشمندانه و هوشیار به لیستی رأی دادند که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان آن را تایید کرده بود.

این مساله خیلی مهم است. در یک زمانی شما می‌گویید ۲۱ نفر عضو شورای شهر پیروز شدند. اما در چه شرایطی؟  به نظرم احتیاج به یک مدیریت دارد و فکر می‌کنم مدیریت آقای عارف بود که توانستیم این پیروزی‌های بزرگ را در تهران و سایر شهرهای بزرگ به دست آوردیم. حتی انتخاب اعضای شورای شهر مشهد از لیست اصلاح طلبان پیروزی کوچکی نبود. شیرینی شورای شهر کمتر از پیروزی آقای روحانی نبود.

بنابراین، اینها نیاز به یک برنامه ریزی، مدیریت، انسجام و تدبیر عاقلانه دارد که آقای عارف از آن برخوردار بود.

فکر می‌کنم از این که  آقای عارف بخواهند هیاهو یا سر و صدا کنند این گونه نیست، حتی حاضر به جوابگویی هم نیستند و ایشان ما را دعوت به صبر و بردباری می‌کنند. به خاطر همین است که بنده ایشان را در جایگاه خوبی می‌بینم و مطمئن هستم که با تدبیر ایشان و با تصمیم‌های عقلانی که اتخاذ می‌کند در سال ۹۸ هم پیروز خواهیم شد.

فکر نمی کنم لیست امید کاری کرده باشد که شورای نگهبان رد صلاحیت کند

پرسش: عده‌ای معتقدند شورای نگهبان قبل از انتخابات مجلس دهم تصوری که از اصلاح طلبان داشت، اصلاح طلبان مجلس ششم بود؛ بخاطر همین شاهد رد صلاحیت‌ها بودیم. فکر می‌کنید تا به امروز کارنامه سیاسی اصلاح طلبان و فراکسیون امید به گونه‌ای است که شورای نگهبان در انتخابات بعدی رد صلاحیت کمتری داشته باشد؟ و آیا آقای عارف به همین امید گفته‌اند ائتلاف نخواهند کرد؟

پاسخ: نمی‌دانم. باید از دکتر عارف بپرسید.  دکتر عارف حق دارد که بگوید این بار ائتلاف نمی کنیم و غربال شده امیدی‌ها را در لیست قرار می‌دهیم.

البته باید بگویم عملکرد لیست امید خوب بوده و فکر نمی‌کنم کاری کرده باشیم که شورای نگهبان بخواهد رد صلاحیت انجام دهد.

علت عدم رأی به تفحص از شهرداری تهران طرفداری نماینده‌های سایر شهرها از قالیباف بود

پرسش: موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اخیرا از سوی برخی از اعضای شورای شهر مطرح شده است آیا مجمع نمایندگان تهران در جریان این موضوع هستند؟ تا چه اندازه این احتمال وجود دارد که تایید یا مجددا رد شود؟

پاسخ: به نظر می‌رسد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران می‌تواند در شرایط فعلی اغلب کارها را دچار عقب افتادگی کند همه می‌دانیم تخلفاتی اتفاق افتاده و یا سوء مدیریت‌هایی وجود داشته اما اکنون معلوم نیست این تحقیق و تفحص اگر به طور جدی مطرح و کلید بخورد رأی می‌آورد یا نه.

همان طور که می‌دانید اکثرا نماینده‌های تهران از تحقیق و تفحص از شهرداری حمایت کردند، علت این که رأی نیاورد این بود که نماینده‌های سایر شهرها اصلا به این موضوع ورود پیدا نکردند و بیش‌تر طرفدار قالیباف بودند. می‌دیدیم وقتی قالیباف وارد مجلس دهم می‌شد تنها کسانی که به سراغ او نمی‌روند نماینده‌های تهران بودند، اما در حالی که نماینده‌های تهران سراغ شهردارشان نمی‌رفتند، نماینده‌های شهرهای دیگر می‌رفتند و امضاء هم برای نامه‌هایشان می‌گرفتند. این سوال همیشه وجود داشت که چرا فلان نماینده از فلان شهر با شهردار تهران کار دارد؟

پرسش: وضعیت سپنتا نیکنام از اعضای شورای شهر یزد چگونه است؟ آیا در مجلس ورود می‌کند؟

پاسخ: در حال حاضر نمایندگان استان یزد پیگیر هستند و بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کرده‌اند که این اقدام را خلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی می‌دانند. امیدواریم این مساله حل شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید