غرضی:رفتارهای احمدی نژاد اعصاب مردم را به هم می ریخت

مصاحبه سایت فردا با سیدمحمد غرضی را می خوانید:

 با توجه به گذشت یکسال و نیم از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، چه تفاوت هایی میان دولت آقای روحانی و دولت سابق مشاهده شده است؟
حضور حسن روحانی در جایگاه ریاست جمهوری برای کشور خوش یمن بود. چراکه جانشین احمدی نژادی شد که دائم کشور را دچار حاشیه های جدید کرده و بین قوا نیز تزلزل ایجاد می کرد. این نوع رفتار احمدی نژاد اعصاب مردم را به هم می ریخت اما روحانی ارتباط خوبی با قوا دارد و موجبات همبستگی در کشور را تا حد امکان فراهم کرده است.  
 
-    آیا شعارهایی که رئیس دولت یازدهم در ایام انتخابات مطرح می کرد در این یکسال و نیم گذشته محقق شد؟
دولت یازدهم تلاش خود را می کند و سعی دارد شعارهایی که حسن روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد را محقق کند، اما سر و سامان دادن به وضع کشوری که دولت آن بدهکار است و طلب کارهای سیاسی و پولی و مالی دارد کار چندان راحتی نیست و باید وقت بیشتری در اختیار دولتمردان قرار داد تا شعارهای خود را محقق سازند.
 
-    یکی از شعارهایی که کاندیداهای انتخاباتی بر آن تاکید داشتند، بهبود شرایط اقتصادی کشور بود. دولت یازدهم را در این زمینه تا چه حد موفق می دانید؟  
دولت در حال حاضر مدعی است که تورم را کاهش داده است، من اینکه تورم پایین آمده باشد را در شکل ستادی قبول دارم اما در شکل اجتماعی مردم چنین چیزی را احساس نکرده اند. مردم در حال حاضر می بینند که هر روز کالاهای اساسی آنها نه تنها ارزان تر نشده بلکه گران از قبل هم می شود. آقای روحانی وقتی روی کار آمد نقدینگی 470 هزار میلیارد تومان بود اما حالا از 650 هزار میلیارد تومان هم تجاوز کرده و نتیجه این است که گرانی بر فقرا فشار آورده است.  
 
-    ارزیابی شما از عملکرد دولت روحانی در میان مردم چیست؟
مجموعه هایی که از مردم نظرخواهی می کنند می گویند که 56 درصد از مردم آقای روحانی را تایید می کنند و این بدان معناست که 44 درصد دیگر مخالف اقدامات ایشان هستند. اما درباره اینکه آقای روحانی بتواند در برابر هجمه های ایجاد شده در زمینه مسائل اقتصادی موفق شود، باید بگویم که کار سختی دارد و عملکرد دولت یازدهم در زمینه مسائل اقتصادی موفقیت آمیز نبوده است.  
 
-    در بین جریان های سیاسی میزان مقبولیت دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟
آقای روحانی رای چپ جامعه را داشت اما الان بخشی از آرای چپ جامعه نیز خیلی حرکت های آقای روحانی را قبول ندارند و نقدهایی را نیز وارد می کنند. طیف راست هم که رضایت چندانی در زمینه عملکرد دولت نشان نداده است. بنابراین به نظر می رسد دولت آقای روحانی با مشکلات اقتصادی و سیاسی و همچنین افکار عمومی روبروست.  
 
-    نظر شما درباره راه و روشی که دولت در این 18 ماه در پیش گرفت، چیست؟
چشمداشت آقای روحانی بیشتر به کسب توفیق در مذاکرات با 5+1 است. ما هم امیدوار هستیم این توفیق صورت گیرد اما اوباما و دار و دسته آنها نیز در مقابل به دنبال حل و فصل مشکلات داخلی آمریکا هستند که این مسئله نیز به نظرم میسر نمی شود. بنابراین کشور در موقعیتی قرار دارد که مقاومت ملی می تواند به اداره کشور کمک کند. باید همه کمک کنیم که دولت 4 ساله اول را طی کند تا ببینیم در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.  
 
-    بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که دولت یازدهم تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات خارجی قرار داده و از داخل کشور غافل شده است. به عنوان سوال پایانی بفرمایید که آیا این مسئله را قبول دارید؟

من این مسئله را قبول ندارم. آقای روحانی حمایت رهبری و بخش وسیعی از جامعه را دارد. رئیس جمهور هم می داند که اگر در مسائل داخلی و بیرونی بخواهد روی اقتدار سیاسی نظام معامله کند قطعا موفق نخواهد شد. به خصوص نامه ای که وزیر امور خارجه در نامه ای که اخیرا نوشته بودند مشخص شد که دولت نیز به این نتیجه رسیده که نمی تواند اقتدار سیاسی نظام را مورد دستخوش قرار دهد.

افزودن نظر جدید