علت رای نیاوردن صالحی امیری از نظر زیباکلام

صادق زيباكلام در اعتماد نوشت:

اصل راي نياوردن دكتر صالحي‌اميري، وزير پيشنهادي ورزش و جوانان، اين نبود كه در جريان فتنه حضور داشته‌اند يا اصلاح‌طلب بوده‌اند و... واقعيت امر اين است كه صالحي‌اميري نه در دوران اصلاحات يعني در فاصله سال‌هاي 76 تا 84 و نه در 4 سال نخست دوران رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد، به هيچ‌وجه همكاري و مراوده و معاشرتي با اصلاح‌طلبان نداشته‌اند.

حال مي‌توانيم به مطبوعات آن سال‌ها و دوران رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد نگاهي بيندازيم و ببينيم كه صالحي‌اميري به عنوان يك دگر انديش و اصلاح‌طلب در مطبوعات يا در سخنراني‌ها و دانشگاه‌ها و... به چه ميزان نقش داشته‌اند.

در 4 سال دوم دولت آقاي احمدي‌نژاد و بعد از حوادث تلخي كه به دنبال اعلام نتايج انتخابات 22 خرداد رخ داد، تا آنجايي كه نگارنده به ياد دارد نامي از آقاي صالحي‌اميري به هيچ‌وجه در ميان نبوده است. نه در بين كارگزاران سازندگي و طرفداران هاشمي‌رفسنجاني و نه در بين طرفداران آقاي خاتمي و اصلاح‌طلبان.

با اين تفاسير، هيچ گونه خصوصيت و ويژگي اصلاح‌طلب بودن در دكتر صالحي‌اميري وجود ندارد. بنابراين دليل عدم موفقيت ايشان در كسب راي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مراوده و نزديكي با اصلاح‌طلبان نبوده است.

اما از اين بابت مي‌توان نام دكتر فرجي دانا را ذكر كرد. چون ايشان از هر جهت نزديك‌تر به اصلاح‌طلبان بوده‌اند و در دوراني كه به عنوان رياست دانشگاه تهران فعاليت داشته‌اند در برابر ستاره‌دار شدن دانشجويان به‌شدت مقاومت مي‌كردند و اصلا به دنبال سركوب اعتراض دانشجويان و پاكسازي و بازنشستگي اساتيد نبودند. با اين تفاسير اگر كسي بايد به واسطه مشي اصلاح‌طلبي راي نياورد، آن شخص يقينا دكتر فرجي دانا بود.

حال درباره دكتر صالحي‌اميري مشكلات و مسائلي وجود داشته است كه همه اينها به زماني برمي‌گردد كه ايشان به عنوان مسوول اطلاعات در استان خوزستان بوده‌اند و فعاليت‌هاي كاري كه در آن منطقه داشته‌اند و ظاهرا مسائلي نيز بوده كه باعث شده ايشان نتوانند براي تصدي اين وزارتخانه راي بياورند. قطعا دليل اصلي راي عدم اعتماد به ايشان همين موضوع بوده است.

شايد اگر دكتر روحاني رايزني بيشتري با چهره‌ها و شخصيت‌هاي پرنفوذ مجلس مثل احمد توكلي و الياس نادران و اين‌گونه نمايندگاني كه در مجلس مي‌توان روي نفوذ و حرف‌شان حساب ويژه‌يي باز كرد، انجام مي‌دادند و با هماهنگي بيشتر با برخي از نمايندگان گزينه ديگري را براي وزارت ورزش و جوانان پيشنهاد مي‌دادند، اين نتيجه حاصل نمي‌شد. اما از ابتدا هم گفته مي‌شد كه دكتر صالحي‌اميري با مشكل مواجه خواهند شد.

ولي درباره معرفي آقاي فاني به عنوان وزير آموزش و پرورش و اين مساله عنوان نمي‌شد كه ايشان از مجلس راي اعتماد نمي‌گيرند. درباره انتخاب دكتر فرجي دانا به عنوان وزير علوم، تحقيقات و فناوري، بعد از تغييري كه صورت گرفت و آقاي روحاني دكتر توفيقي را كنار گذاشتند و اگر چه اين امر براي دانشجويان و دانشگاهيان و البته براي اصلاح‌طلبان نااميد‌كننده بود ولي شايد مصلحت اين‌گونه بوده است و نيز كسب راي اعتماد ايشان از مجلس قابل پيش‌بيني بود.

خود به شخصه از اينكه دكتر صالحي‌اميري راي اعتماد مجلس را كسب نكرده‌اند خيلي ناراحت نشده‌ام، زيرا ايشان يك جمله‌يي گفتند كه به نظر اينجانب، جمله خيلي خوبي نبود. در حدود دو ماه قبل، يعني در اوايل سرپرستي ايشان بر وزارتخانه ورزش، جمله‌يي از ايشان نقل شده بود كه خطاب به اصولگرايان گفته بودند شما به من راي بدهيد و من نيز قول مي‌دهم كه به فرزندان هاشمي‌رفسنجاني هيچ‌گونه پست و سمتي ندهم. به نظر نگارنده جمله زيبنده و شايسته‌يي نبود و امروز ثابت شد كه با تحقير آقاي هاشمي‌رفسنجاني نيز شما نمي‌توانيد از مجلس راي اعتماد بگيريد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید