علت خداحافظي آزمون در 23‌سالگي چيست؟

فوتبال ايران پنجشنبه با دو خبر شوک‌آور روبه‌رو شد. اين بار دعواي برانکو- کي‌روش همه را بهت‌زده نکرد؛ بلکه خداحافظي غافلگيرکننده دو بازيکن تيم ملي باعث تعجب شد. رضا قوچان‌نژاد ابتدا اعلام کرد ديگر پيراهن تيم ملي را بر تن نخواهد کرد. اين بازيکن 30‌ساله که در ليگ هلند توپ مي‌زند، بيشترين نقش را در صعود ايران به جام جهاني 2014 ايفا کرد و زننده تک‌گل ايران در برزيل بود؛ با‌وجود‌این در سه بازي ايران در جام جهاني 2018 حتي يک دقيقه هم به بازي گرفته نشد.

احتمالا همين بازي‌نکردن باعث خداحافظي «گوچي» شده است. او در صفحه شخصي خود نوشت: «در اين جام جهانى و در روزهاى اخير، خيلى‌هاتون ازم يه سؤالى پرسيدين که متأسفانه من هم جوابش‌ رو هنوز نمي‌دونم... شايد بهتره که بعضى از سؤال‌ها بى‌جواب و بعضى از درها توى زندگى هميشه بسته بمونن.. به اين نتيجه رسيدم که در قلبم، عشقِ به تيم ملى، هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شه؛ اما عقلم، شخصيتم و غرورم اين اجازه رو به من نميدن که بهترين پيرهن دنيا رو ديگه بر تن کنم... دليلش نخواستن نيست، دليلش اينه که بعضى مواقع بايد يک تصميم سختى رو بگيرى تا بتونى زندگى‌ات رو دوباره راحت ادامه بدى». اين بخش از ‌نامه خداحافظي قوچان‌نژاد نشان مي‌دهد او از بازي‌نکردنش در جام جهاني دلخور است. پس از اعلام خبر خداحافظي قوچان‌نژاد، هم‌بازي‌هايش در تيم ملي به تمجيد از او پرداختند. متن‌هاي دوستان گوچي نشان مي‌داد که اين تصميم يک تصميم عجولانه نبوده است و ساير ملي‌پوشان با آن کنار آمده‌اند. اين بازيکن ايراني-هلندي در سال 1391 به دعوت کارلوس کي‌روش به تيم ملي ملحق شد. او با زدن گل‌هاي ارزشمند به قطر و کره‌جنوبي ايران را به جام جهاني 2014 رساند و حدود سه، چهار سال مهاجم اول ايران بود. رضا در يکي، دو سال اخير با ظهور سردار آزمون و مهدي طارمي کمتر به بازي گرفته شد. اين بازيکن در ۴۳ بازي ملي ۱۷ گل زد و نهمين گل‌زن برتر تاريخ تيم ملي ايران است.

خداحافظي انتقادآميز سردار
ساعاتي پس از اعلام خداحافظي رضا قوچان‌نژاد، سردار آزمون هم با نوشتن مطلبي در صفحه شخصي‌اش از بازي‌هاي ملي خداحافظي کرد. خداحافظي گوچي را می‌شد درک‌ کرد. اما اينکه يک بازيکن 30‌ساله پس از چندين بازي نيمکت‌نشيني تصميم به خداحافظي از تيم ملي بگيرد، اتفاق عجيبي نيست؛ اما اينكه يک بازيکن 23‌ساله پس از ثابت بازي‌کردن در تيم ملي خداحافظي کند، اتفاقي نادر محسوب مي‌شود. سردار آزمون دليل خداحافظي‌اش را توهين به خانواده‌اش عنوان کرد. «تصميم من احساساتي نيست و من بين خانواده و فوتبال، خانواده را انتخاب کردم و اميدوارم مردم به اين تصميم من احترام بگذارند. براي اين تصميم‌گيري با کي‌روش، به‌عنوان مسئولم و عليرضا جهانبخش که جزء دوستان و عزيزان من هستند، صحبت و مشورت کردم و آنها نيز گفتند که ما هم بوديم، همين تصميم را مي‌گرفتيم». آزمون در نامه خداحافظي‌اش به توهين‌هايي که به او شده بود و وخامت حال مادرش اشاره کرده است. در حين جام جهاني عملکرد آزمون مورد انتقاد بخشي از مردم قرار گرفت. اين انتقادها ظاهرا در زندگي خانوادگي آزمون تأثير منفي گذاشته و اين بازيکن تصميم گرفته در 23‌سالگي قيد تيم ملي را بزند.
آزمون آمار فوق‌العاده‌اي در تيم ملي دارد و در 36 بازي ملي 23 گل زده و پنجمين گل‌زن تاريخ تيم ملي است. او گل‌زن اول تيم ملي در سه سال گذشته بوده است. خداحافظي اين بازيکن با انتقاد برخي کارشناسان و رسانه‌ها همراه شده است. به‌هر‌حال اين طبيعت يک فوتباليست مشهور بودن است که يک روز مورد تشويق قرار مي‌گيرد و يک روز از او انتقاد مي‌شود. گروهي تأکيد کردند بهتر بود آزمون مي‌ماند و دوباره مبارزه مي‌کرد. آزمون اولين بازيکني نيست که پس از گل‌نزدن مورد انتقاد قرار مي‌گيرد؛ ولي احتمالا اولين بازيکني است که در 23‌سالگي از تيم ملي خداحافظي مي‌کند. برخي پيش‌کسوتان فوتبال تصميم آزمون را احساسي دانستند و از او خواستند که تجديدنظر کند. با‌اين‌حال سابقه نشان مي‌دهد کارلوس کي‌ر‌وش هرگز به بازيکني که از خداحافظي از تيم ملي حرف بزند، چراغ سبز نشان نمي‌دهد. مهدي رحمتي، مجتبي جباري و علي کريمي پيش‌از‌اين چنين تجربه‌اي داشته‌اند.

افزودن نظر جدید