عقب‌نشینی ترامپ از مواضع جنگ‌طلبانه علیه سوریه؟!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید زمان حمله احتمالی آمریکا به مواضع دولت سوریه، به تلافی حمله شیمیایی ادعایی در دوما، روشن نیست.

به گزارش امیدنامه ،ترامپ در توییتر خود نوشته است: "اصلا نگفتم حمله به سوریه چه موقع انجام می‌شود، ممکن است خیلی زود باشد، شاید هم نه چندان زود!"

"در هر صورت ایالات متحده، در دوران دولت من، کاری عالی برای خلاص کردن منطقه از داعش انجام داده. چرا کسی نمی‌گوید 'آمریکا متشکریم '؟"

ترامپ روز چهارشنبه از تصمیم برای حمله موشکی به مواضعی در سوریه خبر داد، اما مقام‌های آمریکایی پس از آن گفتند که موضوع در دست بررسی است.

سخنگوی کاخ سفید گفته است: "رئیس جمهور جدول زمانی نداده و هنوز چند گزینه داریم، چندین گزینه را بررسی می‌کنیم و تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است."

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در واکنش به اظهارات سفیر روسیه، در توئیتر خود گفته بود: «روسیه ادعا کرده که هر موشکی و تمام موشک‌هایی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند. آماده باش روسیه، چراکه آن‌ها (موشک‌ها) دارند می‌آیند؛ زیبا، جدید و هوشمند.!»

ترامپ بار دیگر با تکرار توهین‌هایش علیه رئیس‌جمهور سوریه، «بشار اسد» را «حیوان» توصیف کرده و مدعی شده است که او از کشتن مردم سوریه با استفاده از تسلیحات شمیایی لذت می‌برد.

«الکساندر زاسیپکین» سفیر روسیه در لبنان روز چهارشنبه هشدار داده بود که روسیه هر موشکی را که به سمت سوریه شلیک شود، هدف قرار می‌دهد.

وی گفته بود: «نیروهای روسیه با هرگونه تهاجم آمریکا علیه سوریه مقابله خواهند کرد و تمام موشک‌هایی که این کشور را نشانه می‌گیرد رهگیری شده و سکوهای پرتاب هدف قرار داده خواهند شد».

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در حدود ۵۰۰ نفر از کسانی که پس از حمله‌ یکشنبه در دوما به بیمارستان برده شدند، عوارض حمله شیمیایی دیده می‌شود.

قدرت‌های غربی و مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه او و متحدانش را عامل حمله می‌دانند، اما سوریه، روسیه و ایران می‌گویند در حالی که شورشیان در حال تخلیه دوما بودند، نیروهای بشار اسد دلیلی برای این حمله نداشتند.

گزارش‌های پیشین سازمان ملل حاکی از آن است که دولت سوریه طی سال‌های جنگ داخلی در چند مورد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، اما گروه موسوم به دولت اسلامی نیز در مواردی این کار را کرده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید