عضو کمیسیون حقوقی مجلس:زنان باید نسبت به حق و حقوق‌شان آگاه شوند

عضو کمیسیون حقوقی مجلس آگاه نبودن زنان نسبت به حق و حقوق قانونی شان را موجب افزایش خشونت علیه آنان و ساختن تصواتر مردگرایانه از زندگی مشترک شد.

محمد اسفنانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی امید، با بیان اینکه از جمله مباحثی که در فقه اسلامی به آن خیلی پرداخته شده مباحث مربوط به  رعایت حقوق زنان است، ادامه داد: یکی از مهمترین حقوق زنان نسبت به دیگران بحث رعایت احترام  و جایگاه آنها و رفتار منطقی و درست با آنهاست.
وی ادامه داد: در قوانین مدنی  برگرفته از مبانی فقهی تصریح شده است که زوجین مکلفند برای تثبیت و استحکام خانواده با یکدیگر حسن رفتار داشته باشند و در آیات قرآن در مباحث مربوط به طلاق عنوان شده که با زنان با معروف رفتار شود و در صورتی که زوجین به هیچ عنوان نمی‌توانند زندگی را ادامه دهند حتی در جدایی هم با معروف با هم برخورد کنند.
عضو کمیسیون حقوقی مجلس افزود: قرآن تاکید می‌کند اگر مردی بنا دارد که همسرش را با قصد آزار دادن طلاق ندهد مورد غضب خداوند است و یا در بحث حقوقی نظیر مهریه و نفقه قرآن تاکید موکد بر رعایت این حقوق دارد.
اسفنانی اظهار کرد: فقه به طور مطلق مخالف خشونت است، در بحث زنان چندین و چندباره  بر معروف و پرهیز از خشونت و رعایت حقوق آنها تاکید شده است، بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان مصداقی برای امر به خشونت با زن‌ها در فقه اسلام پیدا کرد.
وی در پاسخ به اینکه به نظر شما ناکافی بودن مشارکت اجتماعی زنان در جامعه در بروز خشونت علیه زنان تا چه حد تاثیر دارد؟ گفت: با همه مانورهای تبلیغاتی که در این مورد می‌شود باید قبول کرد که حضور زنان در برخی جاها برای خودشان آسیب‌زا خواهد بود.
نماینده فریدن و فریدون‌شهر در مجلس تصریح کرد: به نظر من بیشتر از عامل عدم مشارکت زنان در برخی امور اجتماعی، عامل ناآگاهی زنان نسبت به حق و حقوق‌شان باعث بروز خشونت علیه آنها می‌شود، مثلا  تصور مردان از زندگی مشترک، حالتی حق گونه و حق مدارانه و نگاه تکلیف مدارانه نسبت به زن دارد که این ناشی از عدم آگاهی زنان از حقوق خود می‌باشد.
اسفنانی در پاسخ به اینکه نبود کانون‌های حمایتی و قوانین مرتبط برای زنان خشونت دیده چقدر در تشدید این نوع اقدامات در سطوح خانوادگی موثر است؟ گفت:ممکن است در قوانین همه آنچه که لازم است را نداشته باشیم و قطعا نقض در قوانین و عدم اجرای برخی از قوانین موجود، آسیب زننده است، علاوه بر اینکه عمده کسانی که در تشکل‌های حمایت زنان حضور دارند به دلیل دنبال کردن افکار یک جانبه گرایه به اصل مطلب آسیب می‌زنند یعنی گاهی به موضوعی بیش از آنچه حق است می‌پردازند و این خودش آسیب زننده است.
وی تاکید کرد: نبود قوانین باعث ایجاد خشونت علیه زنان می‌شود، بعضی قوانین از نظر محتوا یا ساختار به نحوی است که حقوق زن در آن نادیده گرفته می‌شود خصوصا در روابط بین زوجین نه اینکه قانون بنا را براین داشته باشد که از زن حمایت نکند بلکه به دلیل اینکه قواعد را به کلی مطرح می‌کند ممکن حق زن تضیع شود، بنابراین نیاز به بازنگری و اصلاح برخی قوانین مربوط به حق و حقوق زنان و پرداختن به مسئله آموزش زنان و آگاه ساختن آنها از حق و حقوقشان برای پیشگیری از بروز خشونت علیه آنان احساس می‌شود.

افزودن نظر جدید