عضو جامعه روحانیت مبارز:شورایعالی امنیت ملی پرونده ۸۸ را ببندد/ مذاکره مشخص خواهد کرد دعوا بر سر صندلی است یا مسائل دیگر

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران، در گفتگویی از ضرورت گفتگو، میان اصولگرایان و اصلاح طلبان سخن گفت. او همچنین علی لاریجانی و ناطق نوری را از جناج معتدلین اصولگرا و «محمدرضا عارف» از جناح اصلاح طلب را، به عنوان گزینه های مناسب برای مذاکره بین دو جریان برای کاهش اختلافات نام برد.

به گزارش امیدنامه به نقل از برنا؛ «سیدرضا اکرمی»، عضو جامعه روحانیت مبارز، نیز درباره ضرورت این گفتگو گفت: اولا، خداوند به انسان زبان و قدرت بیان داده و این زبان و بیان برای این است که مقاصد، اهداف و آرزوهای خود را بیان کنند. بنابراین مذاکره، مباحثه و مفاهمه همه اینها برای بیان عقاید و تاکید بر مشترکات است. ثانیا خداوند برای حل مشکلات و مسائل مختلف به گفت وگو توصیه کرده است. ماچه بخواهیم و چه نخواهیم، یک عده ای اصولگرا و اصلاح طلب هستند که باید ببنشینند، صحبت کنند تا ببینند آیا اختلاف مبنایی بین شان وجود دارد و یا تنها همه اختلافات لفظی است.

او افزود: هر دو جناح، قانون اساسی، نظام و رهبری را قبول دارند و به دنبال آزادی و آبادانی کشورند اما در روش ها تفاوت وجود دارد. خوب است که بین اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین گفت و گو و مذاکره صورت گیرد. آن موقع مشخص خواهد شد دعوا فقط بر سر صندلی است، یا مسائل دیگری در میان است.

اکرمی در پاسخ به  اینکه چه سازو کاری باید بین جناحین ایجاد شود تا مذاکرات به نتیجه برسد؟ اظهار کرد: ما یکسری مشترکات مانند رهبری، نظام و قانون در هر دو جناح داریم که باید آن را مبنا قرار بدهیم و وارد مذاکره شویم.

او درباره وجود یا عدم وجود اراده عملی برای مذاکره میان جناح ها تاکید کرد: لفظا این اراده وجود دارد اما متاسفانه در عمل کاری صورت نگرفته است. مثلا در نماز جمعه ما تریبون عمومی داریم، ملاک این است که امام جمعه عمومی حرف بزند و اینکه از جناح های مختلف باشد، اصرار بر آن نداریم.

اکرمی درباره این که چه گزینه هایی برای مذاکره مناسب هستند؟ گفت: ابتدا باید مسئولین بلند پایه کشور بنشینند و بر سر این موضوع تصمیم بگیرند و با یکدیگر مستقیم صحبت کنند تا مواضع متعارض نباشد. یکی از موضوعاتی که می شود به بحث و مذاکره و گفت و گو گذاشت، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مقام معظم رهبری» است. همه ما قبول داریم که اقتصاد ما بیمار است و در بخش خصوصی هم وضع فاجعه است، باید گفتگو کنیم تا ایرادات کار را بفهمیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: پاسخگو بودن مراجع تصمیم گیری در این باره بسیار مهم است و صرف مباحثه فایده ای ندارد. برای مثال، در نقدینگی مشکلاتی اساسی داریم و این  مسئله متاسفانه چند برابر شده است. ما باید مشترکا ببینیم چه راه حلی در این باره وجود دارد زیرا همه مشکلات با مذاکره جناحین قابل حل است.

سیدرضا اکرمی با اشاره به تجربه انقلاب در مواجهه با گروه ها یادآور شد: ما بعد از پیروزی انقلاب تجربه های مشترکی داشتیم که گروه ها دور یک میز می نشستند و با همدیگر منطقی بحث می کردند. بنابراین مذاکرات جناحین باید رودر رو باشد، اینکه من در رسانه یک چیز بگویم و طرف مقابلم در رسانه ای دیگر چیز دیگری بگوید، به هیچ کجا نخواهیم رسید. تندروها را باید در هر دو جناح منزوی کرد. ما باید در نقدها صریح باشیم؛ یک عده ای راه نمی روند، عده ای دیگر بسیار تند می روند، خب این دو هرگز به یکدیگر نمی رسند. ما باید بدون رودربایستی مسائل  را بیان کنیم و اگر کسی کارایی ندارد، بدون تعارف جایگزینش کنیم.

او مسائل کلیدی کشور نظیر مسئله حصر را در قالب مذاکره قابل حل دانست و تصریح کرد: باید اراده عملی وجود داشته باشد، مثلا مسئله حصر باید حل شود. اکنون هفت سال از حصر می گذرد آیا این حل شدنی نیست؟ قطعا قابل حل است. برای ترفیع این مشکل هم محصورین سهم دارند هم موافقین حصر. داستان فرزندان یعقوب را به خاطر داشته باشیم که بچه ها برادر را به چاه انداختند و 40 سال از خانواده دور کردند. فرزندان بعد از مدتی به پدر گفتند ما خطا کردیم و برای ما استغفار کن، پدر هم قبول کرد و همه چیز تمام شد.

حجت الاسلام اکرمی در پایان گفت: دشمن در سال 88 دندان تیز کرد و اگر خطایی رخ داده، استغفار کنیم و شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد که این پرونده بسته شود. ما باید مذاکره کنیم ولو آنکه این مذاکره به مانند برجام دو سال به طول انجامد.

افزودن نظر جدید