عضویت در فیسبوک جرم نیست

فيس‌بوك شبكه اجتماعي رايگاني است كه از سال 2004 ميلادي راه‌اندازي شد و خيلي زود توانست در حوزه ارتباطات دنيا، انقلابي به راه بيندازد. گفته مي‌شود بيش از يك ميليارد نفر در سراسر جهان عضو اين شبكه اينترنتي هستند. اين شبكه در حال حاضر براي بسياري از كاربران منبع كسب و كار و درآمد است و براي برخي هم حكم خانواده و زندگي‌ دارد.

به گزارش امید به نقل از روز نو، با وجود اين فيلتر شدن فيس‌بوك و استفاده ميليون‌ها ايراني از اين شبكه و البته حضور برخي مقامات بلندپايه در فيس‌بوك امروزه به چالشي جدي در كشور مبدل شده است به‌گونه‌اي كه سردار احمدي‌مقدم – فرمانده نيروي انتظامي- به استفاده كاربران ايراني از فيس‌بوك و به خصوص برخي دولتمردان واكنش نشان داد و رسيدگي به بحث فيلتر بودن فيس‌بوك يا عضويت برخي وزرا در اين شبكه اجتماعي را در صلاحيت شوراي عالي فضاي مجازي دانسته است.

اما حميد شهرياري – عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي- گفت: اين شورا به امور جزئي نمي‌پردازد و كارهاي كلي را مدنظر قرار مي‌دهد. پس ضرورتي ندارد كه شوراي عالي فضاي مجازي براي اين مسائل تشكيل جلسه دهد.اين درحالي است كه بسياري از مقامات سياسي و قضايي كشور بر اين باورند عضويت در فيس‌بوك منع قانوني ندارد و تا زماني كه فعاليت فرد موردنظر از مصاديق مجرمانه نباشد و امنيت ملي را به خطر نيندازد جرم محسوب نمي‌شود.
مهدي دواتگري – رئيس كميته مطالبات ملي مجلس و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي- در اين باره به خبرنگار ايران مي‌گويد: درباره فيس‌بوك هيچ قانوني نداريم و در هيچ جاي قانون هم نيامده كه عضويت در فيس بوك جرم است. حال آن كه كميته تشخيص مصاديق مجرمانه كه دادستان كل كشور رئيس اين كارگروه بوده و وزراي اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي، دادگستري، ارتباطات و فناوري اطلاعات، علوم، تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش و نمايندگاني از صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و 2 تن از نمايندگان مجلس از اعضاي آن هستند، وظيفه دارند با تعريف تك تك مصاديق مجرمانه مربوط به جرايم رايانه‌اي و فضاي مجازي درباره موضوع فيس‌بوك نظر دهند.

افزودن نظر جدید