عشق ممنوع به سبک اسرائیلی

شرق نوشت:«انکار می‌کنم. آنها تنها همکلاسی هستند. آنها هم‌دانشگاهی هستند. تصاویری که پسرم در «فیس‌بوک » خود منتشر کرده، چیزی را ثابت نمی‌کند.» این جملات، بخشی از واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در روزنامه‌ «هاآرتص» درباره رابطه پسر بزرگش با دختری نروژی و غیریهودی است؛ خبری که واکنش‌های داخلی تندی را در تنها کشوری که حتی ماهیت شکل‌گیری آن بر مبنای مذهب بوده و نه نژاد، به‌همراه داشت.

کشوری یهودی که از آغاز حیاتش برای به‌رسمیت‌شناساندن هویت یهودی‌اش به جهان جنگیده است. ازدواج بین ادیان و آمیزش با دیگر ملل، از ترس‌های اصلی و جوهری مقامات یهودی اسراییل بوده و به‌عنوان خطری برای آینده ملت نسبتا کوچک یهود تلقی می‌شود. خطری که برخی نام تقابل مذهب با دموکراسی روی آن می‌گذارند.

بنا بر قوانین اسراییل، دین از طریق مادر به فرزند منتقل می‌شود، بنابراین اگر یک مرد یهودی با زنی غیریهودی ازدواج کند، فرزندان آنها یهودی به شمار نمی‌روند. حتی روزنامه «هاآرتص» هم در واکنش جدی، با حالتی تمسخر‌آمیز نسبت به انتشار چنین خبری به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس با عنوان «آیا آنها یک کیت و ویلیام یا رومئو و ژولیت دیگر هستند» اشاره می‌کند و بعد بلافاصله به سخنان نخست‌وزیری. ازدواج یهودیان با غیریهودیان همیشه به‌عنوان تهدیدی برای آینده قوم یهود تلقی شده است؛ اما وقتی خبر می‌رسد پسر 23ساله نخست‌وزیر اسراییل با یک دختر نروژی غیریهودی 25ساله رابطه دارد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حالا این موضوع به بحث «کانال 10» اسراییل هم کشیده شده است. یهودیت در جهان تبلیغ نمی‌شود ولی «لیکانگر» مثل هر غیریهودی دیگر اگر بخواهد، می‌تواند یهودی شود. روزنامه نروژی «داگن»، هفته گذشته گزارش داد که «ساندرا لیکانگر» و «یاییر نتانیاهو» فرزند نخست‌وزیر اسراییل حالا یک زوج هستند. واکنش دفتر نتانیاهو در رسانه‌های اسراییل، انکار این موضوع بود. ساندرا لیکانگر یهودی نیست و این موضوع خشم اسراییلی‌ها را برانگیخته است.

«آریه دری» رهبر حزب تندرو اسراییلی «شاس» می‌گوید: خدای‌نکرده اگر این خبر درست باشد من پر از غصه خواهم شد. من دوست ندارم در مورد مسایل خصوصی حرف بزنم؛ ولی اگر خدای‌نکرده این خبر درست باشد، دیگر یک قضیه خصوصی نخواهد بود. این سمبل ملت یهود خواهد بود.

«هاگای بن آرتزی» برادرهمسر نخست‌وزیر اسراییل نیز به خواهرزاده‌اش هشدار داده که اگر به این رابطه پایان ندهد، مثل این است که به قبر اجدادش آب دهانش را انداخته است. او گفته است: اگر «یاییر» این کار را کند من حتی به او اجازه نمی‌دهم به قبر اجدادش نزدیک شود. این بدترین چیزی است که در طول تاریخ، ملت یهود را تهدید می‌کرده است. بدتر از ترک اسراییل، ازدواج با یک غیریهودی است. اگر این اتفاق بیفتد من خودم را دفن می‌کنم نمی‌دانم کجا. به خیابان خواهم رفت و موهایم را خواهم کند.  برخی می‌گویند که در میان جمیعت یهودیان خارج از اسراییل، ازدواج با ادیان دیگر به بالای 50 درصد رسیده است و خیلی‌ها نگرانند که ملتی که از کشتار، قتل‌عام و هولوکاست جان‌ به‌در برده، سرانجام توسط خودش از بین برود.

این نگرانی در یک نامه سرگشاده از سوی سازمان اسراییلی «لهاوا» به یاییر منتقل شد. این سازمان با ازدواج یهودیان با پیروان دیگر ادیان مقابله می‌کند. با پسر نخست‌وزیری، فیس‌بوکی برخورد شد. نامه در صفحه فیس‌بوک این گروه چاپ شده است و به او هشدار داده شد که اجدادش را در گورهای‌شان ناآرام کرده و آنها حتی خواب این را هم نمی‌دیدند که نوه‌هایشان روزی، دیگر یهودی نباشند. ازدواج با غیریهودیان یکی از مهم‌ترین مسایل جمیعت یهودیان خارج از اسراییل بوده است. در داخل اسراییل که یهودیان 70 و 50درصد و عرب‌ها 21درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند خیلی به‌ندرت با هم ازدواج می‌کنند. 

افزودن نظر جدید