عراق بدهی‌هایش را به ایران داد

ايران نوشت: «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق روز گذشته برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته به تهران سفر کرد و با شماری از مقام‌های بلندپایه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق روز گذشته برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته به تهران سفر کرد و با شماری از مقام‌های بلندپایه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

او پیش‌تر در بهمن ماه سال جاری نیز در رأس هیأتی دیپلماتیک به تهران سفر کرده و با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود و رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

این سفر در حالی صورت گرفته است که بروز تحولاتی در منطقه از جمله حملات اخیر به نمایندگی امریکا در عراق و ادعای انتساب این حملات به نیروهای نظامی ایران و همچنین روند بازپرداخت بدهی‌های عراق به ایران از جمله موضوعات مورد بحث میان مقام‌های تهران و بغداد است.

این در حالی است که در ادامه این تحولات، امریکا چند روز پیش مناطقی را در خاک سوریه مورد حمله نظامی قرار داد و اعلام کرد که پیامی برای ایران بوده است. اگرچه مقام‌های دیپلماتیک کشورمان به طور رسمی نقش ایران در هرگونه حمله علیه پایگاه‌ها و مراکز امریکایی در خاک عراق را رد کرده‌اند با این حال به نظر می‌رسد که وزیر خارجه عراق با هدف تلاش برای تعدیل تحولات جاری در نقاطی از منطقه که میان ایران و امریکا درگیری وجود دارد، به تهران سفر کرده است.

موضوع پرداخت بدهی مالی بغداد به تهران از دیگر مواردی است که فؤاد حسین با حضور خود در تهران از شروع روند آن خبر داده است. دراین رابطه پیش از این، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یک الی دو سال گذشته با هدف رایزنی درباره روند پرداخت بدهی عراق به این کشور سفر کرده بود و در دیدار با همتای عراقی خود خواستار اجرای قرارداد دو کشور درخصوص فروش گاز و برق ایران و نحوه وصول درآمد آن شده بود. اینک وزیر خارجه عراق در سفر به تهران از هموار شدن پرداخت این بدهی‌ها به ایران خبر داده و گفته است که محورهای گفت‌وگو در این سفر درباره روابط دوجانبه، اوضاع منطقه و جلوگیری از تشدید اوضاع خواهد بود.

تعویق پرداخت بدهی به دلیل تحریم

فؤاد حسین در نخستین برنامه دیدارش با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. وزیر خارجه عراق در این دیدار گفت که با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

وی با اشاره به توافقات انجام شده بین مسئولان دو کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده افزود: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

شمخانی هم در این دیدار بر ضرورت همکاری و تشریک مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود تأکید کرد و افزود: آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود.

او با اشاره به تحرکات اخیر امریکا در عراق، تأخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه خواند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اقدامات اخیر امریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضد تروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان یافته است، تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود. شمخانی همچنین با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل کشی را تداعی می‌کند، آمادگی کشورمان را برای همکاری در پایان دادن به جنگ ۴ ساله در این کشور اعلام کرد.

 

افزودن نظر جدید