عارف پدرخوانده حزب نیست

اعتماد نوشت:حضور و انصرافش از انتخابات ریاست‌جمهوری کافی بود نام محمدرضا عارف به عنوان یکی از اصلی‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب به موازات سید محمد خاتمی مطرح شود. او اما یک تفاوت با همشهری خود داشت و آن اینکه قدرت تعاملش با جریانات مختلف سیاسی و حاکمیت بیش از رییس دولت اصلاحات است.حضورش در دو نهاد منصوب رهبری این تعامل را به خوبی نشان می‌دهد حال عارف که سمت‌های پیشنهادی را بعد از انتخابات یک به یک رد می‌کند گویا در اندیشه تسخیر کرسی‌های بهارستان توسط حزبی است که در حال تاسیس آن است حزبی که به گفته حسن رسولی، از اعضای ارشد بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف، پدرخوانده احزاب دیگر نیست.

آقای عارف در کارنامه فعالیت‌های خود به جز انصراف از انتخابات ریاست‌جمهوری سابقه انصراف در انتخابات مجلس هشتم را نیز دارند، با توجه به اینکه ایشان قصد حضور در دولت یازدهم را ندارند آیا برنامه‌یی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم دارند؟

آقای دکتر عارف تا قبل از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در فضای افکار عمومی جامعه بیشتر به عنوان یک شخصیت علمی و دانشگاهی که از سابقه اجرایی برخوردار هستند شناخته می‌شدند، با قرار گرفتن دکترعارف به عنوان یک مدیر منظم و پاکدست در جایگاه معاون اول رییس دولت اصلاحات ایشان در تراز چهره معروف مدیریتی و سیاسی شناخته شدند.

آقای دکتر عارف در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی همزمان با نامزد شدن جمع کثیری از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، متاسفانه مراجع اجرایی و نظارتی با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، زمینه کاهش انگیزه حضور در این انتخابات را فراهم ساختند، دکترعارف درحالی که صلاحیتش مورد تایید قرار گرفته بود در اعتراض به این رد صلاحیت‌های گسترده از ادامه حضور در انتخابات مذکور انصراف داد، در انتخابات مجلس نهم آقای دکتر عارف و همراهان ایشان عزم حضور جدی در انتخابات داشتند. در این مقطع متاثر از انتخابات دوره هشتم و فضای بسته سیاسی کشور جریان اصلاح‌طلب و چهره‌های کلیدی آن تصمیم به عدم حضور تشکیلاتی در انتخابات گرفتند، آقای دکتر عارف در همراهی با چهره‌های برجسته اصلاح‌طبی برخلاف میل باطنی فعالیت چندانی در این انتخابات نداشت البته به فاصله کوتاهی اصلاح‌طلبان پی به اشتباه خویش برده و اظهار ندامت کردند.

چنانچه ما اصلاح‌طلبان در مجلس نهم با جدیت ورود پیدا می‌کردیم امروز شاهد ترکیب نسبتا یکدست مجلس کنونی که بر سر برنامه‌های اصلاح‌طلبانه و تحول‌خواهانه دولت یازدهم مانع‌تراشی می‌کنند، نبودیم و می‌توانستیم از چنین ظرفیتی استفاده کنیم، اوج سیاست‌ورزی دکتر محمدرضا عارف را مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری تجربه کردند این حضور هم از حیث دفاع از گفتمان اصلاح‌طلبی و هم از جهت کمک موثر به پیروزی آقای دکتر روحانی نقش سرنوشت‌سازی را ایفا کرد.

زمزمه‌هایی مبنی بر حضور ایشان در عرصه انتخابات مجلس مطرح می‌شود و اینکه دکتر عارف عزم ریاست مجلس آینده را دارند. . . .
تا زمان انتخابات مجلس دهم که مقدمات آن از اسفند ماه سال آینده آغاز خواهد شد زمان زیادی باقی است و نباید به این رویداد مهم سیاسی ورود زودهنگام داشته باشیم. پیش‌بینی بنده این است که آقای دکتر عارف به همراه جریان اصلاحات با هدف افزایش مشارکت مردم نسبت به فعال بودن در این عرصه به وظیفه سیاسی ملی و انقلابی خویش عمل خواهد کرد. البته هستند کسانی که با ارزشمند دانستن نقش جایگاه و شخصیت علمی و فرهنگی و دانشگاهی آقای عارف قدم گذاشتن در این وادی را برای ایشان پرهزینه تلقی می‌کنند. با وجود این نظر خیرخواهانه فکر می‌کنم دکتر عارف علاوه بر کمک فکری به دولت یازدهم که به حمایت اصلاح‌طلبان و با کناره‌گیری ایشان امید‌های تازه‌یی در ساحت کشور ایران به وجود آورده است خود را برای تاثیرگذاری در آینده مهیا کرده است.

بعد از انتخابات موضوع تشکیل حزب فراگیر از سوی اطرافیان آقای عارف مطرح شد آیا ایشان تصمیمی برای تشکیل چنین حزبی دارند؟
به دنبال دفاع منطقی، صادقانه و شجاعانه آقای دکتر عارف از مرام اصلاح‌طلبی و کمک به تغییر فضای بسته و امنیتی قبل از انتخابات از یک سوی و کناره‌گیری بهنگام و اقدام ملی و تاریخی در انصراف از رقابت‌های انتخاباتی از سوی دیگر موجب شد تا اعتبار و سرمایه قابل توجه اجتماعی و سیاسی پیرامون آقای دکتر عارف و گفتمان ایشان شکل گیرد، برخلاف رفتارهای فردی و بعضا حذفی بخشی از اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر تا قبل از این مرحله، این اقدام تعیین‌کننده و اخلاقی ایشان تحسین و تقدیر و نکوداشت اصلاح‌طلبان تحول خواهان و قاطبه دلسوزان سیاسی کشور را برانگیخت و نشست‌ها، ملاقات‌ها و بیانیه‌های پی‌درپی تکریم کنندگان این نقش همچنان ادامه دارد.

پس از این مرحله جنبه سیاسی و نقش‌آفرینی بیشتر ایشان در عرصه سیاسی مورد مطالبه و تقاضای اصلاح‌طلبان قرار گرفت، بطور مشخص ملاقات کنندگان از ایشان درخواست می‌کردند که در صورت تقاضای دولت یازدهم مبنی بر همکاری با دولت ایشان استقبال کند به علاوه در حوزه مدنی بر دامنه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خویش بیفزاید و از این سرمایه اجتماعی تجهیز شده حداکثر بهره‌برداری را در راستای منافع ملی کشور بکند، بعضا از ایشان خواسته می‌شد که با تشکیل یک حزب سیاسی به این انتظار پاسخ گوید یا اینکه بدون تاسیس حزب نقش مدیریت اجرایی و انسجام بخشی جریان اصلاحات را در طول رهبری آقای خاتمی بپذیرد، شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب و سایر مراجع سیاسی و شخصیت‌های تاثیرگذار نیز این تقاضا را مطرح می‌کنند.

اکنون که آقای دکتر عارف به دولت یازدهم نپیوستند و پذیرش پیشنهاد ریاست مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که از سوی جناب آقای هاشمی مطرح شده گویا منتفی شده است، آقای دکتر عارف ظرفیت و وقت کافی برای ایفای کارکرد‌های سیاسی در کنار فعالیت‌های علمی و دانشگاهی خویش را در اختیار دارد، در این راستا توسعه فعالیت‌های بنیاد امید ایرانیان به عنوان یک نهاد مدنی و غیرسیاسی در دستور کار قرار دارد و ایشان در این مسیر با جدیت و علاقه وقت می‌گذارند.

حزبی که آقای عارف و جریان منتسب به او قرار است تاسیس کنند فراگیر است؟
درباره موضوع تشکیل حزب باید بگویم این موضوع نه به صورت حزب فراگیر به گونه‌یی که سهوا در افکار عمومی مطرح شد بلکه به عنوان یک حزب سیاسی شناسنامه‌دار و مبتنی بر گفتمان خردگرایانه اخلاقی و اصلاح‌طلبی که در سطح کشور اثرگذار باشد طی 4 ماه گذشته در بین صاحب نظران همواره ایشان مطرح بوده است و تا این مرحله به دلیل عدم استقبال شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب از پیشنهاد قبلی خویش مبنی بر عهده‌داری مدیریت انسجام بخشی احزاب و جریانات اصباح طلب، بحث تاسیس حزب جدی‌تر از گذشته در دستور کار آقای دکتر عارف است و آقای عارف اصل تاسیس حزب را با چند ملاحظه پذیرفته‌اند که سایر مراحل نهایی شدن این نظریه در حال انجام است.

دکتر عارف چه ملاحظاتی را برای تشکیل حزب در نظر گرفته است؟
اولین ملاحظه ایشان این است که با استفاده از تجارب موجود تشکیل حزب به صورتی از پیرامون به مرکز و اصطلاحا از پایین به بالا باشد، در این راستا نظرخواهی از استان‌ها در حال انجام است. ملاحظه دوم اینکه آقای دکتر عارف عملا و قلبا به کار جمعی اعتقاد دارند و لذا پدرخوانده حزب جدید نخواهد بود.

در ابتدا مطرح شده بود که آقای عارف به دنبال تشکیل حزب فراگیر هستند این منفی شده است؟
اصلاح حزب فراگیر معنی ندارد حزب فراگیر یعنی هیچ حزبی نباشد و فقط یک حزب باشد که می‌شود حزب رستاخیز، این یک غلط مصطلح بود که در افکار عمومی شکل گرفت.

البته الان هم جریان اصولگرا حرف از تشکیل حزب فراگیر می‌زنند...
آنها هم حزب‌شان فراگیر نیست، چون همه کشور را که دربرنمی‌گیرد. در حقیقت آنها به دنبال این هستند که تشکل‌ها و احزاب ریز دانه اصولگرا را در یکدیگر ادغام کنند و با یک سازماندهی جدید یک حزب گسترده ایجاد کنند.

آیا هدف از تشکیل حزب از سوی آقای عارف برنامه‌ریزی برای حضور در انتخابات مجلس دهم است؟
ایشان در انتخابات مجلس دهم قطعا حضور جدی و فعالی خواهند داشت و این تشکیل حزب بستر و ابزاری است برای پروژه حضور در مجلس و سایر پروژه‌های سیاسی.

افزودن نظر جدید