عارف: عده ای چماق فتنه را برداشتند و بر سر اصلاح طلبان می زنند/نمی توانند اصلاح طلبی را به زانو دربیاورند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عده ای چماق فتنه را برداشتند و بر سر اصلاح طلبان می زنند،تاکید کرد:کسانیکه می خواهند اصلاح طلبی را به زانو دربیاورند بدانند که اصلاح طلبی به زانو در نخواهد آمد.

به گزارش امید،دکتر محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز (دوشنبه) به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و سالروز تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران غرب با اشاره به مناسبت وفات حضرت زینب و تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر زحمت کش تاکید کرد: هر دوقشر کارگر و معلم نقش کلیدی در جامعه دارند و امیدوارم دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه این دو قشر عزیز و زحمت کش را مورد توجه ویژه قرار دهد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب است و بعد از انقلاب فرهنگی دغدغه اصلی همه دوستان در انقلاب فرهنگی پاسخگویی به دغدغه تحصیلی بود.

عارف ادامه داد: نتیجه دغدغه‌ها در ابتدای انقلاب منجر به تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی شد و در دهه اول پاسحگوی نیازهای اجتماعی بود.

ی با اشاره به رویکردهای قالب دانشگاه آزاد در سه دهه اخیر تا کنون گفت: این دانشگاه در دهه اول پاسخگوی مطالبات اجتماعی و در دهه دوم با رویکردی به منظور تأمین نیروی انسانی متخصص عمل کرد و نگاه رشد کمی کارشناسی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت که باید در این میان از حمایت های مردم تقدیر کرد که بدون استثنا واحدهای دانشگاهی این دانشگاه با اتکا به منابع مردمی تأسیس شده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  به توسعه تحصیلات تکمیلی به عنوان رویکرد قالب در دهه سوم دانشگاه اشاره و خاطر نشان کرد: کماکان رشد کمی اولویت اصلی دانشگاه است و طرح های انجام نشده ای مدنظر است که این دانشگاه کارنامه قابل قبولی از خود در این سه دهه به جای گذاشته است و البته در دهه چهارم خود را باید با سیاست های توسعه علمی و فناوری هماهنگ کند که یکی از آن ها ارتقای کیفی و توسعه تحصیلات تکمیلی و مهار توسعه کمی با توجه به نوآوری ها و فناوری ها باشد.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید در اسناد بالادستی نسبت به اکنون سهمی بالاتر قائل باشد که این مسئله را باید در تعامل با دستگاه های تخصصی و نیازهای جامعه مدنظر قرار داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به توجه دانشگاه آزاد نسبت به امور فرهنگی و رشد و اعتلای دانشجویان به عنوان یک دستور کار مهم اشاره و خاطر نشان کرد: دانشجویان سرمایه ارزنده در خدمت مدیریت این دانشگاه هستند یعنی یک سرمایه بزرگ زیر یک چتر مدیریت قرار گرفته و یک سرمایه در ارتباط با علم و فناوری قرار گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خطاهای قشر دانشجو در امور فرهنگی و سیاسی اشاره و خاطر نشان کرد: یک فعالیت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی حتما با خطاهایی روبرو است اما اینکه با چه عینکی به فعالیت دانشجو بنگریم و یا با آن برخورد کنیم مهم است که اگر نگاهی خلافی این مسیر داشته باشیم نتیجه اش تربیت تک بعدی دانشجویان می شود.

عارف تصریح کرد: رشد دانشجو در دانشگاه هزینه دارد و باید این هزینه را پرداخت کنیم و من نسبت به مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی خوش بین هستم که انشالله ضعف ها و کاستی های موجود هم با مدیریت صحیح جبران می شود.

وی به تلاش جنبش دانشجویی و اثرات مثبت آن اشاره و خاطر نشان کرد: جنبش دانشگاهی می تواند در دانشگاه آزاد فعال تر شود و خواهش من از دانشجویان این است که شرایط کشور را درک کنند و آن چیزی که در مفهوم واقعی در منطقه و دنیا وجود دارد و ما باید بپذیریم برای اینکه موثر باشیم و باید در صحنه بمانیم.

وی با تأکید بر رعایت اخلاق مداری در جامعه گفت: این مسئله نباید قربانی اهداف و امیال فرهنگی و سیاسی شود چرا که اخلاق باید زیربنای عقلانیت باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به فعالیت های فرهنگی از سوی دانشجویان باید مدنظر قرار بگیرد و باید به توانمندسازی دانشجویان برای پیشبرد اهداف عالی توجه ویژه کرد و از پتانسیل های لازم برای مسائل کلان استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت نامگذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: این مسئله از سوی دانشجویان و دانشگاهیان از ابتدای سال تا کنون تا چه میزان مورد توجه قرار گرفته است باید توجه داشته باشیم که ما اصلاح طلبان عملی شدن این شعار را بیشتر در سال جاری احساس می کنیم.

عارف به اهمیت انتخابات در انقلاب مردمی اسلامی ایران اشاره و خاطر نشان کرد: محور کشورداری مردم است و برای اینکه بتوانیم انتخاباتی سالم در فضایی مناسب و مر قانون برگزار کنیم باید به نامگذاری سال توجه کنیم.

وی به نقش دانشجویان به عنوان پیشتازان در پیروزی انتخابات 92 اشاره و تصریح کرد: این پیشتازی باید در انتخابات 94 هم حفظ شود و از انگیزه خود استفاده کنیم.

عارف ادامه داد: ما باید مجلسی قوی، ناظر، برجسته و مرتبط با مسائل نظام و منافع ملی و حاکمیت قانونی و سیاست های کلی ایجاد کنیم و مجلسی که بتواند نمایندگانش مطالبات مردم را بیان کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در واکنش به نظر دانشجویی مبنی بر اینکه در انتخابات 94 رأی خود را به عارف خواهد داد گفت: در مجلس یک دست صدا ندارد و اگر بخواهیم یک نظر برنامه و مطالبات مردم را پیگیری کنیم باید اکثریت وجود داشته باشد.

وی درباره وضعیت کنونی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس فعلی علی رغم تلاش هایی که انجام داده تا رسیدن به جایگاه واقعی این قوه بسیار فاصله دارد و رفتار برخی نمایندگان به گونه ای است که حتی در دو دولت قبلی شاهد رفتارهای انفعالی بودیم و اگر چه تذکر و سوال حق مجلس شورای اسلامی است اما باید به جا استفاده شود که متأسفانه برخی رفتارها نسبت به برخی وزرا دور از انصاف بود و خیلی از سوالات و پیگیری ها شبهه دخالت در وظایف قوه مجریه را ایجاد می کرد و متأسفانه در این دوره شاهد دخالت مجلس در عزل و نصب مدیران هستیم و قطعا مجلس آینده باید از امور اجرایی فاصله بگیرد.

عارف درباره جایگاه زنان در کشور گفت: حدود 50 درصد ظرفیت دانشگاه ها متعلق به این قشر است و اگر بخواهیم در منطقه با پیش گرفتن برنامه های توسعه جایگاه نخست داشته باشیم هیچ راهی جز استفاده از سرمایه تخصصی در کشور نداریم لذا باید برنامه ریزی های لازم را برای استفاده از این نیروهای متخصص در جامعه فراهم کنیم و باید گفت شانس زنان ایرانی برای حضور در مجلس در مراکز استان ها بالا است.

وی گفت: در گفتمان اصلاح طلبی خرد جمعی بنای اصلی است و پیش فرض همه حرکات قرار دارد و هیچ گاه بنا نیست که به یک فرد و گروه خاصی متکی باشیم و من با این نگاه در صحنه حضور دارم.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان از سال 92 کلید انتخابات مجلس زدند و بر روی راهبردها و اهداف برنامه ریزی کردند اما هیچ گاه وارد مصادیق نشدیم باید تلاش کنیم اکثریت مجلس را بدست آوریم. عارف در پاسخ به اینکه آیا اگر نیاز بر این باشد که بار دیگر در انتخابات از ادامه رقابت ها کنار بکشیم گفت: رویکرد اصلی حضور اکثریت در مجلس است و اگر لازم باشد برای به دست اوردن اکثریت کنار بکشم تا جمع با سرعت بیشتری پیش برود آن کار را  انجام خواهم داد. درست همانند وظیفه ای که در سال 92 به آن عمل کردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مکانیزم انتخابات اصلاح طلبان گفت: باید دنبال راهکارهای محلی برای انتخاب اصلح باشیم.

عارف در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه بارها اعلام کرده ایم که پیرو ولایت فقیه هستیم اما چرا یک طیف از اصلاح طلبان فتنه 88 را یادآوری می کنند گفت: شما باید آن طرف قضیه را هم نگاه کنید چرا عده ای چماق فتنه را برداشتند و بر سر اصلاح طلبان  می زنند.

وی افزود: یک اتفاقی در سال 88 افتاده است و اینکه انتخابات هیچ برنده ای نداشت و مردم این ظرفیت را داشتند که آن انتخابات را به انتخابات 92 تبدیل کردند.

وی تصریح کرد: مردم درباره اتفاقات 88 مطالباتی دارند آیا بهتر نیست در محافل دانشگاهی با استفاده از کرسی های آزاداندیشی به این مسئله پرداخت نه با مچ گیری و سپس با دادگاه صالحه تا هر کسی که خطا کرده مشخص شود اگر چه معتقدم می توان از خطاکار گذشت.

وی تصریح کرد: برگزاری کرسی های آزاداندیشی برای بررسی این مسئله به نفع این نظام است و به دنبال این هستیم که اتفاقی همچون سال 88 که در تاریخ ایران محوشدنی نیست تکرار نشود و تلاش کنیم که دیگر این چماق را بر سر اصلاح طلبان نزنند و باید بحث ها را در همه موضوعات به سمت همگرایی پیش ببریم و دنبال حذف هم نباشیم و کسانیکه می خواهند اصلاح طلبی را به زانو دربیاورند بدانند که اصلاح طلبی به زانو در نخواهد آمد.

در مراسم تأسیس تشکل دانشجویی انجمن اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب از تعدادی از اساتید و دانشجویان تقدیر و تشکر شد همچنین در این مراسم دانشجویان انجمن اسلامی به سخنران ویژه این مراسم محمدرضا عارف تابلو فرشی را به رسم یادبود با تصویر وی به او اهدا کردند.

افزودن نظر جدید