عارف در دانشگاه شهید چمران: برخی می خواهند در داخل نظام دو قطبی ایجاد کنند/ارثیه دولت گذشته بدهی های کلان است

مننخب اول مردم تهران با بیان این‌که تغییر را در داخل نظام و پای صندوق‌های اخذ رای دنبال می‌کنیم، گفت: جریان‌های مقابل باید بدانند با تهمت‌زدن‌ها و برجسب‌زدن‌های ناجوانمردانه نمی‌توانند رقیب را حذف کنند. معتقدیم که حرف آخر را مردم باید بزنند و ادامه مسیر انتخابات هفتم اسفند تغییر قوه مقننه است.

به گزارش امیدنامه، دکتر محمدرضا عارف طی سخنانی در جمع پرشور دانشجوبان  دانشگاه شهید چمران با بیان این‌که بسیار خوشحال هستم که پس از مدت‌ها انتظار در میان دانشجویان خوزستانی حضور پیدا می‌کنم، اظهار کرد: خوزستان سرزمین مجاهدان و سرداران بزرگ اسلام است. خوزستان سرزمین ایثار، از خودگذشتگی و پاسداری از ارزش‌های دینی و ملی است. خوزستان سرزمین مقاومت و پیروزی در مقابل کفر و سلطه جهانی است و در یک کلام خوزستان، خوزستان است.

وی افزود: حضور امروز بیانگر عشق و علاقه‌ای است که به دانشجویان دارم. ما همه یک کشور، یک نظام و یک رهبر داریم. قطعا با تعامل و گفتگو می‌توانیم دوستان همسو را با شتاب بیشتری در مسیر قرار دهیم و کسانی که با ما اختلاف نظر دارند با گفتگو، اختلاف‌نظرها را برطرف کنیم.

حالت دو قطبی در داخل نظام پرهیز کنیم

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان این‌که باید از حالت دو قطبی در داخل نظام پرهیز کنیم، عنوان کرد: منافع برخی در تک قطبی کردن است و یک قطب را حق و قطب دیگر را باطل می‌دانند. آثار مخرب این نوع دیدگاه را در سه دهه گذشته مشاهده کردند و پاسخ آن از سوی مردم نسبت به این نگاه را نیز دیدند اما چرا و به چه دلیل نمی‌خواهند از این نوع نگاه دست بردارند.

عارف با قدردانی ویژه از مردم خوزستان گفت: مردم خوزستان همیشه در صحنه‌های سیاسی – اجتماعی و در دفاع از وطن پیشتاز بودند و لازم است از آن‌ها به صورت ویژه تشکر کنیم. در انتخابات اسفندماه گذشته متوسط مشارکت مردم خوزستان در انتخابات 70 درصد و حدود 8 درصد از میانگین مشارکت کشور بالاتر بود. این نوع نگاه و جهت‌گیری قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: انتظار داریم در مرحله دوم نیز مردم خوزستان در جهت تکمیل حماسه 7 اسفند گام بردارند و مشارکت بالایی را رقم بزنند. جایگاه انتخابات، برگزاری انتخابات سالم و پرنشاط در روح حاکم بر انقلاب و در فرمایشات امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و در قانون اساسی نهفته است. امام(ره) فرمودند که "مردم صاحبان انقلابند" که این گفته مشارکت مردم را تبیین می‌کند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که حتی کسانی که با نظام زاویه دارند، باید در انتخابات شرکت کنند. این نوع نگاه ایشان و حرکتی که انجام دادند اگر تحلیل شود، در خواهیم یافت که همان دموکراسی و مردم‌سالاری است.

برگزاری انتخابات پرشور نظام را ارتقاء و آن را مصون می‌کند

منتخب اول مردم تهران در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این نگاه نظام به جایگاه مردم است. رفتار، عملکرد و تنگ‌نظری‌هایی که متأسفانه با آن‌ها روبه‌رو هستیم بحثی است که باید بررسی شود که چه خروجی برای ما داشته است. افتخار می‌کنیم که هر دو سال، انتخابات برگزار می‌کنیم. انتخابات، نظام را ارتقاء و آن را مصون می‌کند و برگزاری پرشور آن، نظام را مصونیت می‌بخشد.

عارف با اشاره به این‌که در 24 خرداد 92 حماسه‌ای به یاد ماندنی خلق شد، عنوان کرد: نتیجه انتخابات سال 92 این بود که کشورهای غربی که تا روز قبل انتخابات به دنبال تحریم جدید بودند، با ما به مذاکره نشستند. لغو تحریم‌های ظالمانه، استفاده از حق طبیعی در استفاده از فناوری‌های پیشرفته و فناوری هسته‌ای از دستاوردهای برجام بود.

وی عنوان کرد: حماسه 92 در فضای سکون و سکوت پایه‌گذاری شد. فضایی که دانشگاه را با تنگ‌نظری‌ها، امنیتی کرده بودند. جریان اصلاحات نشان داد که هیچ‌گاه مصالح ملی را فدای منافع حزبی و جناحی و این را جوانان از ما خواستند و چاره‌ای جز تمکین به نظر آینده‌سازان کشور نداشتیم. حماسه 24 خرداد پیامی برای تغییر در قوه مجریه بود که این اتفاق افتاد. معمار این حماسه جوانان بودند و استمرار این مسیر را خواستار شدند.

تغییر را در داخل نظام و در پای صندوق‌های اخذ رای دنبال می‌کنیم

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان این‌که تغییر را در داخل نظام و در پای صندوق‌های اخذ رای دنبال می‌کنیم، گفت: جریان‌های مقابل باید بدانند با تهمت‌زدن‌ها و برجسب‌زدن‌های ناجوانمردانه نمی‌توانند رقیب را حذف کنند. جواب ما به آن‌ها در پای صندوق و با رعایت اخلاق بود. معتقدیم که حرف آخر را مردم باید بزنند. ادامه مسیر تغییر در 7 اسفند 94 و در قوه مقننه است.

عارف با اشاره به شرایط روی کار آمدن دولت عنوان کرد: همه می‌دانیم که دولت تدبیر و امید در چه شرایطی روی کار آمد و چه فشارها و تحلیل‌های ناجوانمردانه‌ای را به دولت متوجه کردند. بدهی 600 هزار میلیارد تومان یکی از میراث‌های دولت گذشته بود که به این دولت رسید که معادل 20 سال بودجه عمومی دولت است. ما قصد سیاه‌نمایی را نداریم و من شخصاً همواره حتی اگر قطره آبی در لیوان وجود داشته باشد، نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنم اما واقعیت‌ها را باید جوانان بدانند.

وی اظهار کرد: از رقبا می‌خواهیم که در رقابت حداقل اخلاق را رعایت کنند. ما سوءاستفاده از بیت‌المال را حرام می‌دانیم و معقتدیم که هم در دنیا و هم در آخرت باید پاسخگو باشیم و در این خصوص می‌ترسیم. در کجا از امکانات دولتی و دانشگاهی، سوءاستفاده شده، اما اگر لازم است نظرات خود را می‌گوییم و این حرکت در جهت منافع کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که تشکل‌های دانشگاهی باید بر نقاط اشتراک توجه کنند، گفت: در بدترین شرایط 70، 80 درصد وجه اشتراک وجود دارد که باید اشتراکات را در نظر گرفت اما متأسفانه در ده سال گذشته برخی از جریانات خارج، جریانات داخل دانشگاه را هدایت می‌کردند. فعالیت‌های دانشجویی با تمام سلایق و افکار یک ضرورت است. با تمام جریانات داخل دانشگاه احساس نزدیکی داریم و معتقدیم که همه دانشجویان برای تعالی کشور تلاش می‌کنند.

عارف با بیان این‌که در سال 84 و در قالب برنامه‌های دوم و سوم توسعه ملی، سند چشم‌انداز بیست ساله ترسیم شد، تصریح کرد: در سال 84 دولت اصلاحات در بهترین شرایط، دولت را تحویل داد اما مشاهده کردیم که در سال 92 با چه بدهی، شرایط و بحران‌هایی دولت را تحویل دادند و دو برنامه پس از سال 88 طی شد که باید گزارش دهند که این برنامه‌ها چه شد. به طبق سند چشم‌انداز بیست ساله باید اکنون رشد 8 درصدی اقتصادی را داشته باشیم و نرخ تورم تک رقمی شود؛ در این مدت چه کار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: گزارش برنامه چهارم و پنجم توسعه ملی را به مردم بدهند. نتیجه آن رشد منفی 5 درصدی اقتصاد و بیکاری فارغ‌التحصیلان بود. نتیجه آن بحران‌های اجتماعی است که اکنون با آن روبه‌رو هستیم. نتیجه آن وضعیت اقتصادی است که مردم را با مشکل مواجه کرده است. اگر دولت تدبیر و امید روی کار نمی‌آمد وضعیت چگونه پیش می‌رفت؟

تغییر در مجلس از راهبردهای ما است

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان این‌که تغییر در مجلس از راهبردهای ما است، عنوان کرد: ما به دنبال آن هستیم که مجلسی شکل بگیرد که مطالبات مردم دغدغه اصلی آن باشد، مجلسی که مهم‌ترین برنامه آن مبارزه با فقر، فساد و تبعیض باشد و مجلسی که از حق قانونی نظارت خود برای پیشبرد برنامه‌ها استفاده کند نه برای مچ‌گیری و تصفیه حساب.

عارف افزود: مجلس هشتم و نهم باید پاسخ دهند که در کجا برای اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه ملی نظارت کردند؛ باور ما این است که با توانایی جوانان و اراده‌ای که در مردم وجود دارد، می‌توانیم برنامه 20 ساله را در 10 سال انجام دهیم، دیگر فرصت نداریم و در برنامه‌های ششم و هفتم عقب‌ماندگی‌های برنامه‌های گذشته را جبران کنیم و به رشد هشت درصد اقتصادی برسیم.

وی اضافه کرد: در دولت اصلاحات و در برنامه سوم توسعه ملی متوسط رشد اقتصادی 5.6 درصد را پیش‌بینی کرده بودیم اما رشد اقتصادی 6 درصدی را مشاهد کردیم. نرخ بیکاری نزدیک تک رقمی شده بود. ثبات نرخ ارزی را داشتیم اما در هشت سال پس از آن، تمام این موارد از بین رفت، البته با پشتوانه جوانان و مردم باز خوشبین هستم.

حضور مردم در انتخابات مهم‌تر از نتیجه است

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان این‌که خود را خدمتگزار مردم می‌دانیم و به آن افتخار می‌کنیم، گفت: مجلس باید اجرایی شدن تمام فصول و تمام بندهای قانون اساسی را در اولویت قرار دهد. از اصل 15 قانوان اساسی به بعد و فصل سوم قانون اساسی نمی‌گذریم. این حقوق مردم است و باید این اصول اجرایی شود. تمام اصول و بندهای قانون اساسی را قبول داریم و فصل سوم قانون اساسی، اصول مترقی را شامل می‌شود.

عارف با بیان این‌که حضور مردم در انتخابات برای ما مهم‌تر از نتیجه است، گفت: اخلاق مبنای حرکت ما است و رعایت اخلاق برای رسیدن به هدف را کنار نخواهیم گذاشت. آنچه ضرورت دارد این است که در روز جمعه همه تلاش کنند که مردم به صحنه بیایند و این‌که به چه کسی رأی دهند، در اختیار مردم است و مشارکت مردم مهم‌تر است.

افزودن نظر جدید