عارف،شاه کلید انتخابات 92

حمیدرضا موحدی‌زاده در یادداشتی که برای پایکاه خبری-تحلیلی امید ارسال کرده است به تحلیل انتخابات ریسات جمهوری پرداخت.

فراز و نشیب ماه های گذشته منتهی به هفته مبارک و آخر خرداد ماه سال 1392 و انتخاب آقای دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم عزیز و آگاه ایران اسلامی، نشان می دهد روح حاکم بر زمانه و اراده غالب اقشار مختلف جامعه ایرانی به دنبال توقف روند نامطلوب 8 سال گدشته و آغاز امتداد و روند اصلاحات و اعتدال می باشد، که به لطف الهی، همت و استقامت مردم و جوانان نتیجه مطلوب و شیرینی را نصیب خود و فرزندانش کرد.
از آن جا که آقای دکتر حسن روحانی دولت خود را " تدبیر و امید" نامیده است. هم چنین روش و منش اعتدالی و خردمندانه خود و دولتش را کلید حل مسائل و مشکلات اقتصادی و بهبود روابط منطقه ای و بین المللی نامگذاری کرده است. جای این سؤال اساسی پیش می آید که کلید دولت" تدبیر و امید" بنا دارد کدام قفل های زده شده به زندگی مردم را باز کند. بدین منظور برای پیداکردن کلیدهای مهم و تعیین کننده، کنکاشی در اوضاع و احوال جامعه کنونی ایران نموده و سعی خواهد شد به طور نمادین هفت کلیداصلی مناسبات دولت جدید و مردم ایران با روحیه و انگیزه جدید در شرایط پیش رو معرفی شود :

کلید 1 : کناره گیری و انصراف دکتر محمد رضا عارف و ایجاد زمینه اجماع اصلاح طلبان و اعتدال گرایان.
جوانمردی و دارا بودن منشور اخلاقی "دکتر محمد رضا عارف" در تاریخ سیاسی ایران ثبت گردید. برای اولین بار نه تنها موافقان بلکه مخالفان و رقبا نیز اقدام فداکارانه ایشان را ستودند. در حقیقت او را می توان " شاه کلید پیروزی دکتر حسن روحانی " نامید.از خودگذشتگی و هوشمندی دکتر عارف و اصلاح طلبان ایران نشان از بلوغ فکری و سیاسی در سطح نخبگان جامعه داشته است. کنش ها و واکنش های صورت گرفته به این اقدام و تحول تاریخی، دلیل پیش برنده انتخابات 24 خرداد 1392 و پیروزی شگفت انگیز مردم در عرصه رقابت سنگین و البته نابرابر می باشد.
آقای دکتر حسن روحانی به خوبی می داند، راه تحقق عینی و عملی اجماع 2 کاندیدای متمایز از 6 رقیب دیگر را دکتر محمد رضا عارف و کارکرد شخصیت محبوب و کاریزماتیک " سید محمد خاتمی " باز کرد. اگر او و دولتش می خواهند راه موفقیت، مشارکت و دخالت مردم در عرصه های تصمیم سازی و سربلندی را طی نمایند که حتما این چنین است، می بایست ارزش و نقش بی بدیل دکتر محمد رضا عارف در بازکردن قفل انتخابات را با چیز دیگری مقایسه و یا معاوضه ننمایند.

کلید 2 : حفظ، تثبیت امید و نشاط مردم ایران به ویژه دختران و پسران جوان.
معروف است می گویند تجربه بشری نشان داده است، بدست آوردن پیروزی آن هم در یک عرصه نابرابر و با حداقل امکانات بسیار دشوار است، ولی حفظ،تثبیت و تداوم آن کاری دشوارتر است. منتخب مردم ایران نیک می داند جوانانی که در پایتخت و دیگر شهرهای ایران به استقبال ایشان می رفتند و بویژه در روزهای آخر منتهی به روز جمعه 24 خرداد سال 1392 و پس از کناره گیری دکتر عارف به نفع ایشان، به خصوص در شنبه شب(25خرداد1392) مصادف با اعلام پیروزی آقای دکتر حسن روحانی و جشن خودجوش پیروزی توسط مردم و جوانان که گویی امید از دست رفته آنان متأثر از حوادث غم انگیز انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 دوباره بدست آمده بود، چه خواسته ها و مطالباتی را مطرح می کردند. شعارهایی نظیر زنده باد اصلاحات، درود بر روحانی، درود بر خاتمی و هاشمی، آزادی زندانیان سیاسی و شکسته شدن حصر پیش کسوتان انقلاب آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، خانم زهرا رهنورد و ...عارف یادت نره، علامت وجه غالب نیازهای متراکم شده جامعه فعلی ایران بوده و هم چنان که ایشان در اولین کنفرانس خبری به وضوح گفتند " به وعده ها و شعارهای داده شده خود در قالب دولت "تدبیر و امید" پایبند و وفادار خواهند بود.
البته پرواضح است اکثریت رای دهندگان در دستیابی به خواسته ها و مطالبات خود به رئیس جمهور منتخب و دولت برگزیده "تدبیر و امید" فرصت و زمان کافی خواهند داد و هوشمندانه تحولات و مسیر تحقق اهداف اصلاحی و اعتدالی را رصد خواهند نمود و هم چنان امیدوار به تحقق گام به گام آن خواهند ماند و دولتمردان خویش را حمایت کرده و تا زمانی که نقض غرضی رخ ندهد، پشتیبان رئبس جمهور منتخب خویش و دولت " تدبیر و امید " ایشان خواهند بود..
کلید 3 : تشکیل و استقرار دولت " تدبیر و امید ".
هم چنان که آقای دکتر حسن روحانی منتخب مردم ایران بارها تصریح کرده اند دولتی فراجناحی و مبتنی بر وحدت ملی تشکیل خواهند داد و در کابینه خود از مدیران کارآمد و شایسته جریان های ریشه دار و اصیل انقلاب یعنی اعتدالیون، اصلاح طلبان و اصول گرایان میانه رو استفاده خواهند نمود. بسیار روشن است که دعوت رسمی از آقای "دکتر محمد رضا عارف معاون اول آقای سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات" و تیم کاری اش، هم چنین کادرهای مجرب دولت سازندگی و اصلاحات اقدامی هوشمندانه، قدرشناسانه و آینده نگرانه تلقی خواهد شد. در صورت پذیرش معاون اولی دولت " تدبیر و امید " از سوی آقای دکتر عارف، به طور طبیعی مکانیزم انتقال تجربه و اطلاعات دولت اصلاحات تعریف و در خدمت آقای دکتر روحانی و اهدافش قرار خواهند گرفت. ضمنا این اقدام وجه تضمین کننده موفقیت، حفظ، پویایی و امید بوجودآمده در بین اقشار مختلف جامعه، مردان و زنان و به خصوص جوانان تشنه حقیقت و امید خواهد بود.

کلید 4 : سازمان یابی مردم، تقویت بنیان های جامعه مدنی و بازگشت نهادهای حاکمیتی به قانون.
تجربه 8 سال دولت سازندگی، 8 سال دولت اصلاحات و دستاوردهای ماندگارشان در عرصه سیاست داخلی و خارجی، 8 سال دولت آقای احمدی نژاد در کنار خدمات عمومی و زحماتی که متقبل شدند، بر اثر سیاست های غیرکارشناسانه و ماجراجویانه در عرصه داخلی و بین المللی، دستاورد قابل توجهی در بر نداشت و مجموعه تجارب دوران های فوق نشان می دهد وجه ضمانت تداوم اصلاح، اعتدال و عقلانیت، سازماندهی نیروهای فعال و اثرگذار جامعه در قالب احزاب، رسانه های نوشتاری وگفتاری، تشکل ها و انجمن های مردمی و غیر دولتی، NGO ها و...می باشد و در غیر این صورت سرنوشت این موج امید و نشاط بوجودآمده در هاله ای از ابهام فرو خواهد رفت. چنین مباد !
بدیهی است برای اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور دولت به مردم و نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی، ضرورت دارد نهادهای حاکمیتی، نیروهای نظامی و...بر طبق قانون به ایفای وظایف قانونی خویش بپردازند و عرصه را برای رقابت بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی فراهم نمایند. این مهم، توامان به نفع مردم، نظام و نیروهای نظامی و امنیتی خواهد بود.این هدف از طریق وجدان فردی و آگاهی جمعی و هوشمندی نسبت به تغییرات و تحولات اجتماعی امکان پذیر است.

کلید 5 : رونق اقتصادی و غلبه بر فقر، بیکاری، تورم، گرانی و فساد دولتی.
دست کم تا این جای کار با انتخاب آقای دکتر روحانی و خلق حماسه سیاسی، فشار روانی حاکم بر مردم و اقتصاد ایران برداشته شده و پایین آمدن نرخ ارز و طلا، روحیه تخریب شده سرمایه گذاران و کارآفرینان را بازسازی کرده است. دولت " تدبیر و امید " برای پاسخ دادن به نیازهای معیشتی و توسعه ای مردم، در 3 سطح بایستی برنامه ریزی و بدون از دست دادن زمان و فرصت، اقدام نماید :
الف ) رفع نیازهای فوری معیشتی و زندگی جاری مردم
توقف روند رو به تزاید گرانی در کالاهای اساسی، تغدیه، آموزش، حمل و نقل و...که حاصل سیاست های اشتباه نهادهای دولتی بوده است. این مهم، مردم، تولیدکنندگان و بازرگانان را مطمئن خواهد کرد که قطار اقتصاد، رفاه و معیشت مردم به ریل اصلی خود بازگشته است و جای نگرانی ندارد. این مهم مستلزم بها دادن به توسعه سیاسی، حفظ حقوق و آزادی های مشروع و قانونی مردم می باشد.
ب ) پاسخ به نیازهای میان مدت جامعه و نهادهای تولیدی
مهار و کنترل نرخ بیکاری، تورم و مبارزه قاطع و قانونمند با فساد دولتی، که انشاءالله در طول خدمت دولت " تدبیر و امید " شاهد اختلاس 3 هزار میلیاردی و... نباشیم. بالا بردن ارزش ریال به عنوان پول ملی، اعتمادسازی برای بازگشت سرمایه اجتماعی، مادی و معنوی در داخل و خارج از کشور. این مهم مستلزم مدیریت کارآمد و دلسوز می باشد.

ج ) برنامه توسعه و پیشرفت کشور و جامعه
توانمندسازی مردم و ایجاد رشد اقتصادی، تقویت اقتصاد ملی بدون اتکا به نفت، توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، تثبیت و تک نرخی کردن ارز و تقویت منابع انسانی و نهادهای مالی و پولی، رونق بازارهای اقتصادی نظیر بازار بورس، پول، ارز، مسکن و ...

کلید 6 : شفاف سازی و تنش زدایی در سیاست بین المللی و هسته ای.
برخورد مثبت و مناسب دولت های غربی و اروپایی با انتخابات 24 خرداد 1392 و انتخاب آقای دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران، طلیعه مبارک و امید بخشی را برای مردم ایران و جهان ایجاد نموده است. دولت " تدبیر و امید " اگر می خواهد گره تحریم های بین المللی باز شود و تحریم های اقتصادی شکسته شود، بایستی به سیاست ایجاد ثبات در منطقه و اقصی نقاط مختلف جهان یایبند باشد و توام با حفظ حقوق و عزت مردم ایران از طریق گفتگو، انعطاف، منافع متقابل به حل و فصل مسائل هسته ای و بین المللی ایران بپردازد.
بدیهی است این مهم یک هوشیاری لازم دارد. قرارنگرفتن در لوپ ناموفق گفتمان هسته ای دولت نهم و دهم و تیم مذاکره کننده فعلی می باشد. به تعبیر آقای دکتر ولایتی مشاور عالی امور بین المللی مقام رهبری خطاب به یکی از رقبا، صحنه بین المللی عرصه فلسفه بافی و حرف های کلی و غیرکاربردی نمی باشد. بلکه نیازمند اعتمادسازی، شفاف سازی و تامین منافع و امنیت ملی با احترام به منافع و امنیت ملی طرف های مقابل مذاکره کننده می باشد.

کلید 7 : زمینه سازی و تقویت پیش نیازهای انتخابات رقابتی، آزاد و سالم خرداد1394 و 1396
برگزاری انتخابات 24 خرداد 1392 نشان داد می توان با شکیبایی و مقاومت از ظرفیت مغفول و بر زمین مانده قانون اساسی جمهوری اسلامی به نفع مردم و نظام بهره برد. از جاده انصاف خارج نشویم از روز های اول بهار1392 که مقام رهبری در مشهد وعده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با حضور همه سلایق سیاسی پای بند به قانون اساسی و ارزش های والای انقلاب اسلامی را دادند، تاروزهای آخر خرداد منتهی به 24 خرداد 1392 که درخواست نمودند، حتی کسانی که نمی خواهند به خاطر نظام در انتخابات شرکت کنند، به خاطر حفظ کشور در پای صندوق های رای حاضر شوند، تا صبح روز جمعه24خرداد1392 که حفاظت از آراء مردم را امانتداری و حق الناس قلمداد نمودند، که به لطف الهی، همت و آگاهی مردم و مشارکت بالای 70 در صدی، حماسه سیاسی مد نظر ایشان تحقق پیدا نمود. تحقیقأ در صورت ادامه حمایت از دولت " تدبیر و امید " آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران، در راستای تحقق وعده های داده شده و مطالبات اصلاحی و اعتدالی مردم و جوانان، تاریخ و وجدان اجتماعی به نیکی از این تصمیم و اقدام تاریخی یاد خواهد نمود.
با توجه به موارد هفتگانه ای که در تجزیه و تحلیل وضعیت برآمده از انتخابات 24 خرداد 1392مطرح شد، برای تضمین پیروزی های بدست آمده توسط مردم و تداوم اصلاح پذیری نظام مبتنی بر اعتدال و عقلانیت، "تحول پیش آمده می بایست تبدیل به یک روند برگشت ناپزیر شود." این مهم که تعیین کننده و استراتژیک به نظر می رسد تنها از طریق به رسمیت شناخته شدن اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش طبق اصل 56 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد و البته حفظ امید جامعه و تدبیر دولت جدید در اصلاح و تثبیت ساز و کارهای قانونی و مدنی، عامل تضمین کننده تغییرات و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می باشد. در این میانه نبایستی از ظرفیت شخصیت های اصیل و امتحان پس داده و کارآمد نظام و کشور نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، دکتر محمد رضا عارف، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری و سایر پیش کسوتان انقلاب اسلامی در دولت های دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات غافل شد، بلکه این همه تجربه، تخصص و دانش را در قالب دولت " تدبیر و امید " آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران بایستی به میدان برنامه و اجرا آورد و زمینه موفقیت دولت در رفع موانع اقتصادی در داخل و لغو تحریم ها در خارج و سپس برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مطلوب دیگری در خرداد ماه سال 1394 و 1396 فراهم آید. انشا الله
 

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

سلام دكتر عزيز ما افتخار ايران زمين است

افزودن نظر جدید