ظریف: مردم با پذیرش رویکرد اعتدال زمینه مذاکره را فراهم کردند

وزیر امور خارجه كشورمان تاكید كرد: من به مردم ایران اطمینان می‌دهم که دولت به هیچ وجه در سیاست خارجی هدف سیاسی را دنبال نکرده و نخواهد کرد زیرا اعتقاد داریم از هر جایی که سیاست خارجی، جناحی شود آنجا نقطه بدون بازگشت شکست آن است.

به گزارش امید به نقل از ایلنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال کریمی قدوسی با تبریک هفته وحدت و ولایت پیامبر (ص) گفت: قدرت ایران از عوامل متعددی نشات می‌گیرد که یکی از اساسی‌ترین و مهمترین این عوامل، فرهنگ، استقلال و مقاومت ملی ایران است که در گفتمان انقلاب اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری بر ‌آن تاکید شده است. با این قدرت است که دشمن همه ابزارها به کار برد اما ناکارآمد شدند.

وی ادامه داد: شهدای جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی نماد بارزی از این قدرت هستند که جا دارد به روح آنها درود بفرستیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینكه در شرایط فعلی انتقالی جهانی که منافع قدرت و نفوذ متعدد شده‌اند برخورداری جمهوری اسلامی ایران از این منابع قدرت (قدرت فرهنگی و مقاومت) بسیار حائز اهمیت است، تصریح كرد: عجیب نیست که در این شرایط بدخواهان انقلاب و اسلام از قدرت خود برای اعمال نفوذ و ناکارآمدی قدرت ایران استفاده کنند. آخرین ترفند آنها، تهدیدانگاری از برنامه هسته‌ای ایران بود که با دو هفته نشان دادن چهره ناامن از ایران در منطقه و تضعیف توان اقتصادی و صنعتی ایران پیگیری می‌شد و تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه توسط شورای امنیت علیه ایران اعمال شد.

ظریف با اشاره به انتخابات سال 92 خاطرنشان كرد: مردم ایران با مشارکت در این انتخابات و پذیرش رویکرد اعتدال و امید زمینه را برای مذاکره فراهم کردند که این مذاکرات از یکسو، قصد داشت چهره تعامل‌گونه انقلاب اسلامی را نشان دهد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری و ساختمان آنها را متزلزل کند و با توجه به این اهداف، امروز دشمنان در چاه کوررنگی خود گرفتار شدند.

وی با تاكید بر اینكه امروز ایران در منطقه عامل ثبات است و دولتمردان امریکایی نیز به آن اذعان دارند، ابراز داشت: با توجه به توافق ژنو که سعی شده در آن نقش کوچکی را در امنیت کشور ایفا کنیم که این جزو وظایف قانون دستگاه دیپلماسی است.

وزیر امور خارجه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سفرا عنوان كرد: ایشان تاکید کردند مذاکره و دیپلماسی می‌تواند بسیار پراهمیت باشد و نتایجی را به دست آورد که حتی از یک جمع حاصل نمی‌شود. من به مردم ایران اطمینان می‌دهم که دولت به هیچ وجه در سیاست خارجی هدف سیاسی را دنبال نکرده و نخواهد کرد زیرا اعتقاد داریم از هر جایی که سیاست خارجی، جناحی شود آنجا نقطه بدون بازگشت شکست آن است.

ظریف افزود: من تاکید می‌کنم استفاده از منافع ملی در جهت منافع جناحی، گناه نابخشودنی است و ما در تمام مذاکرات و حرکات خود از منافع همه ملت ایران دفاع می‌کنیم و آنها را مد نظر داریم.

 

افزودن نظر جدید