طی ۶ سال فقط ۸۲ روز پاک در تهران داشتیم

طی مراسمی عملیات اجرایی پردیس گردشگری تهران با حضور دکتر نوذرپور شهردار منطقه ۲۲، شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر صدرالدین علیپور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران و صفری مدیرعامل بانک گردشگری در بوستان جنگلی چیتگر برگزار شد.

به گزارش امیدنامه،این طرح در قالب طرح نهضت درختکاری با کاشت تعداد ۱۰ هزار اصله نهال در فاز غربی چیتگر و ۱۰ هزار اصله در عرصه جنگلی وردآورد انجام می شود.

 دکتر نوذرپور شهردار منطقه در این مراسم در سخنانی گفت: طبق آخرین تحقیقاتی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریورماه سال جاری انجام شد، سه مساله اصلی در شهر تهران باعث نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای مردم شهر تهران شده است.آلودگی هوا، ترافیک و نابرابری و فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر تهران. بیش از ۸۰ درصد عوامل آلوده کننده تهران مربوط به حمل و نقل و تردد وسایل شخصی در سطح شهر و کمبود حمل و نقل عمومی است.
 وی ادامه داد: تحقیقات جهانی نشان می دهد که کشور ایران در ردیف ۱۰ کشور عمده اول دنیا در تولید گازهای گلخانه ای قرار دارد. تولید گازهای گلخانه ای در کشور ما برابر با دو درصد تولید جهانی آن است. 
 به گفته نوذرپور تعداد بسیار زیاد بیماران قلبی، ریوی و سرطانی در کشور حاصل آلودگی و محرومیت شهروندان از هوای پاک در اکثر روزهای سال است. متاسفانه در حال حاضر مساله آلودگی هوا به یکی از چالش های اساسی مردم تهران بدل شده که نیازمند یک اقدام اساسی در این حوزه است.
 نوذرپور یادآور شد: از مجموع ۲۵۵۱ روز از کل روزهای سال طی شش سال گذشته از سال ۸۹ تا ۹۵، شهروندان تهرانی تنها ۸۲ روز از هوای پاک برخوردار بوده اند. از این تعداد ۱۵۳۲ روز که ۶۰ درصد از روزهای اشاره شده است هوای سالم و مابقی هوای ناسالم و بسیار ناسالم برای مردم تهران بوده است.
 به گفته شهردار منطقه ۲۲، فضای سبز به عنوان ریه های تنفسی شهرها و منبع تامین اکسیژن و مهمترین منبع تولید اکسیژن علاوه بر تاثیرات مثبتی که در بهبود کیفیت محیط زیست و افزایش تعاملات شهروندان تهرانی دارد، همچنین نقش کلیدی برای جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها دارد.
 نوذرپور با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۲۲۲ بوستان محلی با مساحتی بالغ بر ۵۸۵۰ هکتار در شهر تهران وجود دارد، گفت: فضای سبز شهر تهران در درون محدوده شهری ۱۴ هزار هکتار و فضای سبز مربوط به جنگل کاری و کمربند سبز شهری آن ۴۰هزار هکتار را شامل می شود. سرانه فضای سبز شهر تهران در محدوده شهر ۵/۱۶ متر مربع است که استاندارد جهانی آن در حدود ۲۵ مترمربع در دنیا است و تا میزان استاندارد آن فاصله داریم.در طرح جامع شهر تهران سرانه فضای سبز حدود ۴/۱۷ مترمربع در نظرگرفته شده که این مقدار باید محقق شود.سرانه فضای سبز شهر تهران در حریم ۲۳ مترمربع است که باید بر اساس طرح جامع تهران به ۲۶ مترمربع برسد که یک فاصله سه متری وجود دارد.
 وی تصریح کرد: خوشبختانه آمارها نشان می دهد که وضعیت شهر تهران در حوزه فضای سبز به نسبت سایر شهرهای کشور بهتر است. سرانه فضای سبز در شهر تهران ۱۶ مترمربع امی باشد و میانگین آن در شهرهای کشور۸/۱۱ مترمربع است. این آمارها نشان می دهد شهر تهران ۲۰ درصد فضای سبز شهرهای کشور را به خود اختصاص داده است.
 نوذرپور خاطرنشان کرد: یک مساله بسیار مهم در حوزه فضای سبز شهرها مساله جداسازی شبکه آب خام از آب شرب برای آبیاری است و اقدامی است که در کشور از سالهای گذشته آغاز شده و علی رغم تمامی اقدامات انجام شده در حال حاضر ۵۲ درصد شبکه آبیاری شهرهای ما تحت پوشش شبکه آب خام است که به دلیل کمبود منابع آبی، این مقدار باید در کشور به صد درصد برسد. 
 وی با اشاره به کمبود منابع آب های زیرزمینی و سطحی در کشور، گفت: با توجه به وضعیت کمبود منابع آبی در کشور ،اگر بخواهیم وضعیت موجود را حفظ کنیم نمی توان با این حجم آب و بحران آبی که در کل کشور وجود دارد، شرایط را حفظ کنیم. طبق سند آسیب شناسی فضای سبز که در سال ۹۴ به کمک مدیریت شهری آمد و به تصویب هیات دولت رسید انتظار می رود بر اساس این مصوبه دولت وزارتخانه هایی که در این سند تعهداتی برای آنها ایجاد شده به وظایف خود به خوبی عمل کنند. 
 نوذرپور در این زمینه ادامه داد: جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی موظف خواهند بود تا اراضی که در کاربری های سبز و کمربند سبز شهرها قرار دارند را به شهرداری ها واگذار و با رفع معارضین احتمالی جهت ایجاد فضای سبز با حفظ مالکیت دولت به شهرداری ها واگذار شود. تسهیلات سیستم نوین آبیاری و یارانه تامین نهال را که وزارت جهاد کشاورزی برای اراضی که کاربری فضای سبز دارند و واقع در محدوده شهرها در اختیار دارد؛ انجام دهد. همچنین وزارت نیرو پذیرفته است که بهره برداری از حریم رودخانه ها و مسیل ها در داخل محدوده شهری به شهرداری های متقاضی بدون دریافت حقوق مالکانه جهت ایجاد فضای سبز واگذار نماید. در این خصوص مجموعه دولتمردان و مدیریت شهری تهران باید بر تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.
 نوذرپور با اشاره به برخی اولویت های شهرداری منطقه ۲۲، گفت: در منطقه ۲۲ چند راهبرد اساسی را دنبال خواهیم کرد.شناسایی عرصه هایی از منطقه که نیازمند حفاظت کامل از اکوسیستم های موجود هستند و از دخل و تصرف در عرصه های های یاد شده جلوگیری خواهد شد.عرصه حفاظت فعال که مربوط به به کار و شغل می شوند شناسایی خواهد شد و در تعیین ضوابط استقرار این فعالیت ها و ساخت و سازها در راستای نقویت محیط زیست نیز بازنگری خواهیم کرد. تلاش خواهیم کرد بین عناصر طبیعی منطقه و پیرامون آن یکپارچگی شکل گیرد و به یک شبکه اکولوژیک تبدیل کنیم.
 نوذرپور با بیان اینکه کمربند سبز غربی شهر تهران را با گونه های نیازمند به آبیاری کمتر و متناسب با اقلیم تقویت خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در این راستا اعتبار ایجاد شده در خصوص توسعه و گسترش کمربند سبز شهر ها توسط دولت باید تامین و توسط شهرداری ها اجرا شود. 
 وی از احداث و راه اندازی اکوپارک در سال ۹۷ در منطقه ۲۲ در راستای بکارگیری انرژی های پاک و فناوری های نو را خبر داد و تاکید کرد: حفاظت از گونه های گیاهی و حفاظت کاربری های تفرجگاهی منطقه نیز مدنظر قرار دارد. با توجه به کارکردهای فرامنطقه ای منطقه ۲۲، در آینده شاهد هیچگونه بارگذاری های اداری، تجاری و مسکونی در سطح منطقه خارج از ظرفیت های اکولوژیکی نخواهیم داشت. عملیات اجرایی پردیس گردشگری تهران با کاشت ۲۰ هزار اصله نهال در عرصه جنگلی بوستان چیتگر و وردآورد انجام خواهد شد و تعداد ۲۰ هزار اصله دیگر نیر در سایر عرصه های محلی سطح منطقه کاشته خواهد شد.

اقتصاد تن پرور دوره گذشته منشا اعتراضات دی ماه بود

همچنین شهربانو امانی عضو شورای شهر  نیز در این مراسم  گفت: امروز جمع شده ایم تا با یاد و خاطره شهدای پلاسکو و سانچی درخت بکاریم. 

او با یادآوری اهمیت منابع در کشور به ویژه آب گفت: دیگر حتی باید در مصرف آب تصفیه نشده در تهران بیش از پیش دقت کنیم تا مبادا آن ها هم به هدر روند.

 امانی ادامه داد: متاسفانه ما اقتصاد تنبل و تن پروری در دوره گذشته داشته ایم. همین تن پروری منشا اعتراضات دی ماه شد، حضور گروه های اقتصادی در پروژه زیست محیطی استفاده آنان از جوانان می تواند امید را دوباره در دل جوانان زنده کند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه مردم رای به تغییر داده اند، گفت: تهران باید بار دیگر به برند کشور تبدیل شود، در طول چهارده سال گذشته فاصله زیادی بین پارلمان شهری و ملی بوده است، اما حالا با همسو شدن این دو پارلمان می توانیم بیش  از پیش به بهبود این روند امیدوار باشیم .

افزودن نظر جدید