ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی پشت در بسته شورای عالی انقلاب فرهنگی؟

جلسه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گویا قرار است بدون حضور عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پورازغدی برگزار شود. عزت‌الله ضرغامی دیروز در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی حضور نیافت و احتمال دارد که در جلسه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم شرکت نکند.

به گزارش امیدنامه ،مسئول دفتر ضرغامی دیروز به «شرق» گفت: علت شرکت‌نکردن ضرغامی در جلسه دیروز عدم دعوت از او بود و تا این لحظه برای شرکت در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم از او دعوت نشده است. عکس‌های منتشرشده از جلسه روز گذشته شورای‌عالی فضای مجازی هم خبر از غیبت ضرغامی می‌دادند. چندماه پیش و پس از انتقاد‌های متعدد و متوالی و تندوتیز رحیم‌پورازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به رئیس‌جمهور، او گفته بود که روحانی اعلام کرده چند نفر، از جمله بنده نباید به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیایند.

ماجرا به چند ماه پیش و اختلافات عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پورازغدی با حسن روحانی در جریان جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی بازمی‌گردد. بگومگو‌های آن‌ها با حسن روحانی درباره برخی مسائل گویا بیخ پیدا کرده است. به دنبال گل‌آلودشدن رابطه رئیس سابق صداوسیما با رئیس‌جمهوری چند ماه پیش خبری مبنی‌بر ممانعت از حضور عزت‌الله ضرغامی در جلسات شورای‌عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی منتشر شد، اما ضرغامی آن را تکذیب کرد. دیروز علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به فارس گفته است: «شنیده‌ام دولت عامل عدم دعوت از ضرغامی و رحیم‌پورازغدی به شورای انقلاب فرهنگی است».

سعید‌رضا عاملی، دبیر جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هم که به تازگی بر این جایگاه تکیه زده، درباره چرایی توقف جلسات شورا به ایرنا گفته است: «امروز جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود»؛ اما به این سؤال که آیا همه اعضا برای شرکت در جلسه دعوت شده‌اند یا خیر، پاسخ نداده است. چند ماه پیش و در جریان بگومگوی ضرغامی با حسن روحانی درباره سخنان رئیس‌جمهوری درباره فیلترینگ و فضای مجازی شایعه‌ای منتشر شد مبنی‌بر اینکه به توصیه مقام معظم رهبری، ضرغامی از ادامه حضور در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی منع شده است.

دفتر ضرغامی، اما بعدا این خبر را تکذیب و سایت منتشرکننده هم بابت انتشار آن عذرخواهی کرد. سایت اصولگرای مشرق هم دیروز دوباره نوشت که خبر توصیه رهبر انقلاب به رحیم‌پورازغدی و ضرغامی مبنی‌بر شرکت‌نکردن در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تکذیب شده است.

در آستانه برگزاری نخستین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال جدید، سایت ایرنا با انتشار گزارشی مبنی‌بر اختلافات به‌وجودآمده میان رئیس‌جمهور و حسن رحیم‌پورازغدی و عزت‌الله ضرغامی در جلسات سال گذشته شوراهای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، به نقل از «برخی در فضای مجازی» خبر داد که «رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پورازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند».

این خبرگزاری در توضیح اضافه‌تری، اما بعدا اعلام کرد: «پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که خبر مزبور صحت ندارد و رهبر انقلاب توصیه‌ای در این خصوص نداشته‌اند».

احمد مازنی، نماینده تهران، هم به ایرنا گفته است: تا جایی که من اطلاع دارم، بعضی گفتگو‌ها بین برخی اعضای این دو شورا با آقای رئیس‌جمهوری به وجود آمد که باعث کدورت‌هایی شد و از آن به‌بعد دیگر جلسات تشکیل نشد. بعد از دعوای لفظی‌ای که بین آقای ضرغامی و آقای روحانی در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به وجود آمد، یک جلسه برای هفته بعدش پیش‌بینی شده بود که لغو شد و از آن به‌بعد هم جلسه‌ای تشکیل نشد».

دیروز و به دنبال انتشار شایعات مربوط به عدم دعوت این دو عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سایت جوان‌آنلاین اقدام به بازنشر یکی از تندترین سخنرانی‌های حسن رحیم‌پورازغدی علیه رئیس‌جمهوری در اردیبهشت‌ماه سال گذشته کرد؛ ویدئویی که پورازغدی بابت نگاه‌ها و انتقادت حسن روحانی به ماجرای علوم انسانی اسلامی، اقدام به تمسخر و توهین به رئیس‌جمهوری می‌کند.

اوایل بهمن‌ماه سال گذشته یکی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در پستی اینستاگرامی از درگیری لفظی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و عزت‌الله ضرغامی، دیگر عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه این شورا خبر داد. او مدعی شده بود در این جلسه رئیس پیشین سازمان صداوسیما به روحانی بابت سخنان اخیرش درباره «سانسور و حجاب» اعتراض کرد و از او توضیح خواست.

علی نادری، سردبیر سابق رجانیوز نوشته بود: «روحانی به ضرغامی میگه به شما ربطی نداره من چی گفتم. ضرغامی هم میگه به خودت و همه کس‌وکارت ربط نداره، به من ربط داره شما باید اینجا توضیح بدید چرا این حرف‌ها را زدی». نادری در ادامه نوشته بود: «روحانی میگه تا ضرغامی تو جلسه باشه من شرکت نمی‌کنم».

محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان، در یادداشتی در کانالش درباره این ماجرا نوشته بود: «آقای ضرغامی در جلسه اخیر شورای‌عالی فضای مجازی خطاب به روحانی گفته این حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیرواقعی و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است. در پاسخ روحانی نیز گفته؛ من نباید به شما جواب بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید. پس از آن، روحانی از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است».

اما عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده بود که درباره محتوای این جلسه و اتفاقاتش صحبتی نخواهد کرد و در ادامه گفته بود که البته دیگران می‌توانند روایت‌های خودشان را داشته باشند.

افزودن نظر جدید