صرفا جهت "تخریب"

ابتکار در گزارشی از فاز جدید تخریب هاشمی رفسنجانی در تلویزیون نوشته است:

 در اوج ساعات پرمخاطب و به اصطلاح پیک برنامه های تلویزیون در پنجشنبه شب، تصویری از یک کلیپ بازنشر شده در شبکه های اجتماعی در برنامه تلویزیونی «صرفا جهت اطلاع» پخش می‌شود، کلیپی که در آن یکی از افراد حاضر در راهپیمایی در یکی از سال‌های اخیر، علیه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شعار می‌دهد. در تصاویر بازنشر شده از تلویزیون به جای صدای فرد شعاردهنده، صدای خبرنگاری به نام کامران نجف زاده را می‌شنویم که مضمونا چنین چیزی می‌گوید: آقایانی که انتشار این کلیپ عصبانی شان کرده، به خودشان زحمت ندادند که بروند ببینند این کلیپ متعلق به راهپیمایی امسال 22 بهمن نیست بلکه متعلق به یکی از راهپیمایی ها در چند سال گذشته است. در خلال حرف های خبرنگار تلویزیون، موسیقی فیلم «پدرخوانده» به عنوان موسیقی زمینه نیز پخش می‌شود.
داستان به همین جا ختم نمی‌شود. در روز راهپیمایی 22 بهمن همزمان با اعلام خبر حضور چهره های برجسته سیاسی در مجموعه های خبری اصلی شبکه های اول، دوم و خبر سیما، تصاویر حضور هاشمی رفسنجانی در راهپیمایی به صورتی محدود و بدون گفتگو و همراه با برخی حواشی منتشر شد. در حالی که حضور دیگر سران نظام عموما با گفتگوهایی همراه بود و مفصل پخش شد.در واقع به نظر می‌رسد که صدا و سیمای سرافراز نیز در تلاش برای نادیده گرفتن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تخریب وی، دنباله رو صدا و سیمای ضرغامی است.خرداد ماه گذشته سایت خبری انتخــاب نیز با برجستــــه کردن تخریب های تلویزیونی علیه آیت الله هاشمی، نوشته بود: تلویزیون در کنار سانسور چهره هایی همچون آیت الله هاشمی و یادگار امام حجت الاسلام حاج سیدحسن خمینی و کمرنگ کـــــردن برنامه های دولت در برنامه هایی همچون صرفا جهت اطلاع یا برنامه شناسنامه که تریبون جبهه پایداری به شمار می‌رود، سعی دارد خدمات نظام و چهره های انقلابی را بر اساس نظر جریان سیاسی خود، به مخاطب القا کند.این سایت خبری در ادامه نوشته: با ادامه چنین رویکردی از سوی تلویزیون، طبعاً نیازی به تکرار توصیه های پیشین به مدیران صداوسیما نخواهد بود، چرا که ظاهراً آب از سر بگذشته و البته برنامه سازی نیـز، به دست گروه های تندرو و افراطی جوان افتاده که عمدتاً منافع اقتصادی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند.جمله پایانی گزارش انتخاب می‌تواند بنیان یک پرسش باشد؛ آیا برخی از برنامه های تلویزیون برای تخریب برخی از افراد از گروه یا تشکلی پول دریافت می‌کنند؟ این سئوال، اهمیت بسیاری دارد اگرچه تا کنون در این باره اطلاعات یا اسنادی در تایید این فرضیه یا پرسش منتشر نشده اما عملکرد یک جانبه در جریان انتشار اطلاعات از برنامه های تلویزیون، احتمال درستی برخی از این فرضیات را رد نمی‌کند. این در حالی است که بسیاری از سایت ها و روزنامه ها نیز با انتقاد از رویکرد رادیو و تلویزیون در تخریب برخی از چهره های سیاسی نظام، گزارش های متعددی منتشر کرده اند اما مدیران صداوسیما تاکنون پاسخ یا موضع روشن و شفافی در اینباره اتخاذ نکرده اند.
چرا هاشمی تخریب می‌شود؟
با این وجود سئوال اساسی اینجاست که اصرار برخی برنامه های تلویزیونی برای تخریب هاشمی رفسنجانی به چه دلیلی است. مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره این پرسش می‌گوید: پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دکتر حسن روحانی که با حمایت آقای هاشمی محقق شد، یک عده به این علت که خود را آماده کرده بودند تا دولت احمدی‌نژاد را ۸ سال دیگر به شخص دیگری و بعد از آن هم مجددا به فرد دیگری تحویل دهند، نتوانستند شکست در انتخابات را تحمل کنند و رفتارهای نادرستی انجام دادند.غلامعلی رجایی گفته است: اگر به نوع آرایش کاندیدا‌ها در ایام انتخابات توجه کنید، متوجه می‌شوید که جریان اصلاحات و اعتدال شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات نداشتند. به عبارت دیگر ترکیب قابل توجه کاندیدا‌ها در این انتخابات، ترکیب اصولگرایی بود و حداقل نصف به علاوه یک کاندیدا‌ها اصولگرا بودند. با کناره‌گیری دکتر عارف و آقای حداد عادل این ترکیب به وضعیت ۴ به ۲ درآمد که از این دو نفر هم تنها یک نفر کاندیدای اعتدالیون بود. اما در ‌‌نهایت همه مشاهده کردند که در این کورس، اصولگرایان شکست خوردند. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که آن‌ها هنوز هم نمی‌خواهند شکست خود را بپذیرند.درو اقع از این گفته ها چنان برمی آید که فاز جدید تخریب آیت الله هاشمی در تلویزیون همزمان با نزدیک شدن به انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش محبوبیت مردمی و اثرگذاری هاشمی رفسنحانی انجام می‌شود.
تخریب ها محبوبیت هاشمی را بیشتر کرده است
در همین رابطه مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تخریب‌ها علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی میان مردم اثری نگذاشته بلکه به محبوبیت ایشان افزوده است.حجت‌الاسلام والمسلمین قدرت‌الله علیخانی در حاشیه کنگره حزب اراده ملت در جمع خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان در روزهای آتی شرکت می‌کنند، گفت: ایشان گفته‌اند اگر احساس تکلیف و خطر کنند می‌آیند و من بیشتر از این نمی‌دانم.وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه ارزیابی‌اش از افزایش تخریب‌ها و هجمه‌ها به خانواده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست، اظهار داشت: این مسئله تازه‌ای نیست و عده‌ای همیشه این کار را می‌کنند اما کارشان در میان مردم اثری نگذاشته بلکه به محبوبیت آقای هاشمی نیز افزوده می‌شود.به هر حال با انتخاب جناب سرافراز بارقه های امیدی جهت تغییر رویکرد صدا و سیما ایجاد شد و بیشتر کارشناسان و چهره های سیاسی و اجتماعی اعتقاد داشتند که تنها جای آدم ها عوض نشده، بلکه روش های غلط تغییر می‌کند و برنامه های سازمان به سمت وحدت و تلطیف فضا و انسجام داخلی حرکت خواهد کرد اما گویا این در همچنان بر همان پاشنه گذشته می‌چرخد و بنا نیست که تغییری در مشی این سازمان مهم رخ نماید.

افزودن نظر جدید