صدا و سیما به جای همگرایی، کینه‌پراکنی می‌کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هنر صداوسیما صرفا از بین بردن همه سرمایه‌های انسانی و افراد مورد اعتماد مردم است، صداوسیمای ملی باید در خدمت منافع ملی ایران باشد درحالیکه می‌بینیم کینه‌پراکنی آن تمامی ندارد.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا،محمد کیانوش‌راد درباره اعتراضات اخیر صورت گرفته طی روزهای گذشته در تهران و دیگر شهرهای کشور گفت: صدا و سیما به عنوان یکی از تاثیرگذار‌ترین رسانه‌ها متاسفانه نتوانسته است رسالتی که در جهت گسترش صلح، دوستی و عدم خشونت باید داشته باشد را به انجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه صدا و سیما در عملکرد سیاسی و جناجی خود بعضا به جای همگرایی و وحدت به توزیع نفرت و کینه در میان گروه‌های اجتماعی مبادرت کرده است. صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه می‌تواند نه فقط در مواقعی خاص و صرفا در هنگام بروز برخی از بحران‌ها بلکه به عنوان رویکردی همیشگی در جهت محبت و دوستی و از بین برنده کینه و نفرت اقدام کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: کینه‌پراکنی صدا و سیما تمامی ندارد. به عنوان مثال کینه‌پراکنی و دروغ‌پردازی علیه آیت‌الله هاشمی و اصلاح‌طلبان تمامی ندارد.

وی افزود: اصلاح‌طلبان را به بهانه ٩ دی مورد هجمه و تهمت قراردادن چه سودی برای منافع کشور دارد؟ بجای وحدت، صدا و سیما نفرت منتشر می‌کند؟ آیا واقعا این رفتار‌ها عادی است؟ کینه‌ورزی صدا و سیما علیه مرحوم آیت‌الله هاشمی و سید محمد خاتمی چه زمانی تمام می‌شود؟ هنر صدا و سیما باید صرفا از بین بردن سرمایه‌های انسانی و افراد مورد اعتماد مردم باشد؟ صدا و سیما ملی باید در خدمت منافع ملی ایران باشد.

کیانوش‌راد تاکید کرد: صدا وسیما  همین ۹ دی را  می‌تواند با رویکردی سنجیده و مبتنی بر منافع ملی تبدیل به نوعی هم‌گرایی میان همه جناح‌های سیاسی کند اما  با کوبیدن بر طبل جدایی و اختلاف باعث یک جانبه‌نگری تحلیلی در مسائل می‌شود.

وی با بیان اینکه صدا و سیما باید رسالت تحلیلی و تبینی خود را در حوادث گوناگون با دعوت از کار‌شناسان موافق و مخالف انجام دهد، عنوان کرد: اتخاذ سیاست‌های صرفا تبلیغی و یک سونگرانه خود باعث دامن زدن بیشتر به نارضایتی‌های موجود در جامعه ایران خواهد شد.

نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید بپذیریم که نهادهای حاکمیتی ضمن حفظ اختلافات میان خود نمی‌بایستی رویه وحدت‌گرایانه را از دست بدهند، متاسفانه ما شاهد هستیم نهادهایی که از سوی مردم و بر اساس رأی صندوق‌ها روی کار می‌آیند، توسط برخی دستگاه‌ها نه به صورت انتقادی بلکه به صورت تخریبی مورد تهاجم قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه نهادهای جمهوری اسلامی بیش از مردم به تخریب یکدیگر  می‌پردازند، گفت: رویه تخریبی در میان نهادهای حاکمیت جمهوری اسلامی می‌بایست  مسیر درست و کار‌شناسی خود را قرار بگیرد، نه به صورت تهاجمی و با بکارگیری ادبیات تند و خشونت کلامی که نتایج آشکار آن را به صورت غیر مستقیم در سطوح اجتماعی مشاهده می‌کنیم .

کیانوش‌راد در پاسخ به این سوال که ابتدا این اعتراضات در یک شهر به صورت سازمان‌یافته علیه دولت صورت گرفت اما بعد دامنه آن گسترده‌تر شد، عنوان کرد: تقلیل مسئله به مخالفت با دولت و یا مسائل اقتصادی اشتباه و بیان‌کننده همه حقیقت نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: جناح‌های مخالف دولت مترصد فرصتی بودند تا جریان اعتراضی مردم را صرفا به عملکرد دولت ارجاع دهند، اما باید دانست ضمن وجود انتقادات به دولت که بار‌ها توسط فعالان سیاسی بیان شده و من آن را ناشی از بخش اطلاع‌رسانی دولت و عدم هماهنگی آنان در جهت‌گیری‌های اقتصادی می‌دانم، اما با همه این مسائل جنس اعتراضات را نمی‌باسیتی صرفا به دولت دانست.

وی افزود: مجموعه‌ای از مشکلات بر سر مردم کوچه و بازار تلنبار شده و متاسفانه فاصله بین مسئولان و مردم روز به روز در حال بیشتر شدن است. مردم احساس می‌کنند مسئولین در قوای مختلف تافته جدا بافته‌ای از آن‌ها هستند.

کیانوش‌راد با بیان اینکه جنس نارضایتی از جنس تحقیرشدگی در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، گفت: مسئولان نظام باید با تشخیص درست و به موقع مشکلات و برخورد صادقانه و صمیمانه و اصلاح جهت‌گیری‌ها در راستای حل معضلات مردم فضا را برای آرامش مجدد کشور فراهم سازند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این نگرانی‌های وجود دارد که سرنوشت بازداشتی این تجمعات و اعتراضات به بازداشتی‌های کهریزک دچار نشود دولت باید در قبال این نگرانی چه کاری انجام دهد، عنوان کرد: همه مسئولان از صدر تا ذیل باید سه امر اساسی را به عنوان نسخه شفابخش جامعه ایران و راه‌حل پیشگرانه برای آینده تحولات اجتماعی بپذیرند.

وی ادامه داد: گام اول پذیرش و تلاش در جهت تقویت جامعه مدنی، نهاد‌های مدنی و احزاب سیاسی در جهت پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت به عنوان سخنگویان و تجمیع‌کنندگان خواسته‌ها و مطالبات مردم است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه گام دوم پذیرش صندوق رای درتمامی سطوح است، گفت: این فرآیندها مربوط به انتخابات برای اعمال نظرات مردم در تغییر مسئولان و اصلاح رویکرد‌ها و رویه‌های اجرایی حکومت است.

وی ادامه داد: گام سوم به رسمیت شناختن تمامی ارکان نسبت به نتیجه آرای درآمده از صندوق‌ها و تائید و حمایت از اجرای برنامه‌های مسئولان منتخب مردم است.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: درصورت تحقق جدی سه گام پیش گفته، می‌توان امیدوار بود که مردم برای اعمال نظرات، خواسته‌ها و یا حتی بیان مخالفت‌ها و اعتراض‌های خود به جای انجام فعالیت‌های اعتراضی در خیابان از کانال‌های نهادهای مدنی، احزاب و مسئولان منتخب خویش خواسته‌هایی را دنبال کنند.

وی تکید کرد: دنبال کردن خواسته‌های خود از کانال نهادهای مدنی در کشورهایی که از ثبات اجتماعی برخوردار هستند معمول و مورد توافق نخبگان است.

کیانوش‌راد با اشاره انتقادهای برخی به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد گفت: اینکه یک امام جمعه در استانی به صراحت علیه دولت به اتخاذ مواضع‌ اعتراضی بپردازد آن هم درحالی که امام جمعه‌ها بخشی از ارکان نظام شناخته می‌شوند، درست نیست.

وی تاکید کرد: هنگامی که دولت در اجرای برنامه‌های اقتصادی خویش با نهادهای موازی و مزاحم رو به رو گردند بدیهی است نه مردم می‌توانند نسبت به انتخاب‌های خود و اثرگذاری آنان مطمئن شوند و نه مسئولان اجرایی حاضر خواهند بود، برنامه‌های خود را دنبال کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: تقویت روح هم‌گرایی و انسجام، مهم‌ترین مولفه توسعه کشور است و همگان باید در جهت انسجام ملی گام بردارند.

افزودن نظر جدید