شیرزاد: آقایان به جای مراقبت از بروز رانت و فساد، مراقب رفت و آمد اصلاح طلبان بودند

یک نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی خطاب به حامیان دولت احمدی‌نژاد که به زعم او معلول تخلفات برجسته او هستند، اعلام کرد: باید از اصولگرایان این سوال را پرسید که اصلاح طلبان مگر تا چه اندازه افسد و ناخوشایند بودند که حاضر شدید ۸ سال در مقابل تمام این رانت‌ها و فساد‌ها سکوت کنید ولی میدان را به هیچ اصلاح طلبی ندهید. آیا اصلاح طلبانی که سابقه ۸ سال اداره کشور را در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی دارند دست به چنین فساد‌ها و تخلفاتی می‌زدند که برخی این چنین نسبت به آن ترس دارند و در هراس هستند؟

به گزرش امید به نقل از ایلنا،احمد شیرزاد  درباره فساد‌ها و رانت‌های اقتصادی دولت نهم و دهم و چگونگی ارتکاب آن علی‌رغم وجود دستگاه‌های نظارتی، گفت: درباره این تخلفات، فساد‌ها و رانت‌هایی که اتفاق افتاده باید بپذیریم که همه مقصر بودند و در این باره تردیدی وجود ندارد. اگر جامعه حساسیت کمی نسبت به مفاسد داشته باشد و یا مسئولان کمتر متوجه به این مفاسد باشند هر چیزی ممکن است در چنین جامعه‌ای رخ بدهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر حمایت جدی اصولگرایان از دولت‌های نهم و دهم، افزود: ماجرای تخلفات دولت احمدی‌نژاد مانند حکایت یک بچه‌ای بود که در اوایل شیطنت قرار داشت و دفعه اول که سنگی روانهٔ پنجره‌ای کرد مورد بازخواست والدین خود قرار نگرفت تا با چنین تربیت اشتباه و سهل انگارانه‌ای شیطنت‌های کودکانهٔ فرزند خانواده در آینده به تخلفات و سرکشی‌های او در برابر قانون منجر شود. با این تفاوت که اگر در دوران کودکی این اشتباهات جبران پذیر بود در بزرگسالی جبران ناپذیر و در ‌‌نهایت خسارت آفرین است.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخلفات احمدی‌نژاد از‌‌ همان سال‌های ابتدایی قابل تشخیص بود، خاطرنشان کرد: دولت احمدی‌نژاد از‌‌ همان ابتدا و به تعبیری دقیق‌تر از زمان‌‌ همان دولت نهم مرتکب اشتباهات و تخلفاتی می‌شد اما با ‌‌نهایت تاسف در‌‌ همان ۴ سال اول جریان حامی دولت و مشخصا اصولگرایان که نقش پدر و مادر دولت در تربیت آن را داشتند هیچ کاری انجام ندادند تا نهایتا معلول تخلفات بزرگ‌تر احمدی‌نژاد در دولت دهم باشند.

وی افزود: در چنین شرایطی بود که انتقاد اصلاح طلبان از تخلفات احمدی‌نژاد چه در دولت نهم و چه در دولت دهم به سبب حمایت گسترده اصولگرایان به عنوان حامیان جدی احمدی‌نژاد کارساز نشد. مجموعه اتفاقات ناگواری که سرانجام سبب شد تا تخلفات و قانون شکنی‌های احمدی‌نژاد به جایی برسد که نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام را قبول نداشته باشد و یک باره زیر همه چیز بزند.

شیرزاد با تاکید بر تلاش احمدی‌نژاد برای خروج از چارچوب‌های قانونی، تصریح کرد: احمدی‌نژاد به روشنی نشان داد که نمی‌خواست در قید و بند قانون باشد و همیشه تلاش داشت تا این محدودیت‌های قانونی را برای خود کنار بزند.

وی در پاسخ به این ادعای اصولگرایان که تاکید داشتند احمدی‌نژاد هیچگاه خود را اصولگرا نمی‌دانسته، اظهار کرد: آن جمله که احمدی‌نژاد می‌گفت من اصولگرا نیستم از دو جهت قابل بررسی بود. اول آنکه به معنای محتوایی درست بود چون اساسا او پایبند هیچ اصولی نبود. اما در نگاه دوم با یک تعارض رو به رو می‌شویم چون جریان اصولگرایی حامی جدی او در هر دو دوره انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن بودند لذا اصولگرایان نمی‌توانند بر پایه این جمله خود را مبرا از احمدی‌نژاد بدانند.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اشتباهات اصولگرایان در دوران هشت ساله ریاست دولت احمدی‌نژاد را بزرگ دانست و گفت: واقعیت تلخی که درباره اصولگرایان وجود دارد این است که آنان در پی حمایت‌هایی از احمدی‌نژاد می‌خواستند ناپسند‌ترین تعبیر سیاسی یعنی «دفع به افسد» را اتخاذ کنند. یعنی آن‌ها حاضر شدند به تخلفات احمدی‌نژاد تن بدهند ولی میدان را برای اصلاح طلبان بازنکنند. چه بسا در دولت نهم تعدادی از اصولگرایان نیز منتقد دولت بودند ولی در انتخابات سال ۸۸ به یک باره نظر خود را تغییر داده و تمام قد پشت سر احمدی‌نژاد ایستادند.

وی در ادامه خطاب به حامیان دولت احمدی‌نژاد که به زعم او معلول تخلفات برجسته او هستند، اعلام کرد: باید از اصولگرایان این سوال را پرسید که اصلاح طلبان مگر تا چه اندازه افسد و ناخوشایند بودند که حاضر شدید ۸ سال در مقابل تمام این رانت‌ها و فساد‌ها سکوت کنید ولی میدان را به هیچ اصلاح طلبی ندهید. فرض را بر این بگیریم که اصولگرایان در انتخابات ۸۸ از نامزد اصلاح طلبان حمایت می‌کردند و در آخر یک دولت اصلاح طلب بر سر کار می‌آمد. آیا اصلاح طلبانی که سابقه ۸ سال اداره کشور را در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی دارند دست به چنین فساد‌ها و تخلفاتی می‌زدند که برخی این چنین نسبت به آن ترس دارند و در هراس هستند؟

شیرزاد در ادامه با بیان اینکه در هر دولتی ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد، افزود: اصلاح طلبان ادعا نمی‌کنند که در دوران اصلاحات هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته است اما حرف اصلی این است که این تخلفات نه به این میزان نجومی و سرسام آور بود و نه در این تخلفات افراد راس دولت در پشت پرده تخلفات دست داشتند. یعنی اگر تخلفی هم صورت گرفته بود متوجه برخی افراد زیر دست و رده پایین دولت بود و مانند دولت احمدی‌نژاد نیست که وزرا و معاونان در مظان اتهام قرار بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سخنان معروف حداد عادل مبنی بر آنکه اصولگرایان به خاطر میدان ندادن به اصلاح طلبان از احمدی‌نژاد انتقاد نمی‌کردند، تاکید کرد: اینکه شخصی چون آقای غلامعلی حداد عادل می‌گویند از احمدی‌نژاد انتقاد نکردیم تا میدان را برای جریان رقیب (اصلاح طلبان) باز نگذاریم یک واقعیت تاسف بار و تامل برانگیز است. اگر تشخیص دوستان اصولگرا این بود که در دوران احمدی‌نژاد ناچار به انتخاب راه «دفع افسد» بودند باید به حال و روز کشور گریست که انتخاب‌های کشور بین فاسد و افسد محدود است.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی همچنین به تلاش برخی جریان‌های تندرو برای کتمان تخلفات احمدی‌نژاد اشاره کرد و افزود: اگر در بدنه اصولگرایی کشور بردباری بود چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد. البته تکرار چنین مباحثی جهت اشک ریختن برای کشور نیست. بحث تجربه گرفتن از این اتفاقات است. اکنون که دولت روحانی بر سرکار آمده است برخی دوستان جوان که پیداست انتقادهای تندی نسبت به دولت روا می‌دارند بیشتر سعی بر آن دارند تا تخلفات هشت سال گذشته را کتمان کنند چون قصد دارند با فراموش کردن این تخلفات خاتمی و روحانی را زیر باد انتقاد بگیرند و آنان را افسد معرفی کنند.

وی افزود: باید تاسف خورد به حال مجلسی که تمامی این فساد‌ها و رانت‌ها را فراموش کرده. مجلسی که به راحتی چشم بر فسادهای ۳ هزار میلیاردی و ۷ هزار میلیاردی بسته است. درحالی‌که باید شجاعت آن را داشته باشند و به مردم بگویند که این مجلس‌‌ همان مجلس دوران تخلفات احمدی‌نژاد است.

شیرزاد در پایان به نقش مهم دستگاه‌های قضایی، اطلاعاتی و امنیتی در برخورد با تخلفات احمدی‌نژاد اشاره کرد و افزود: البته بحث تخلفات دولت احمدی‌نژاد را باید از منظر دستگاه‌های نظارتی نیز مورد بررسی قرار داد. دستگاه‌های نظارتی باید پاسخ دهند که چه اتفاقاتی رخ داد تا دولت نهم و دهم به راحتی دست به چنین رانت‌ها و فسادهای کلان مالی زده است. مسلما این تخلفات صورت گرفته نشان می‌دهد که دستگاه‌های نظارتی به خوبی این مسائل را رصد نکردند چون در آن دوران آقایان بیش از آنکه مراقب تخلفات دولتی‌ها باشند مراقب رفت و آمد اصلاح طلبان بودند.

افزودن نظر جدید