شورای‌شهر تصویب‌کرد؛ اختصاص مکانی برای تجمعات مردمی

شورای شهر امروز تصویب کرد مکان یا مکان‌هایی از سوی شهرداری برای برگزاری تجمعات اعتراضی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

به گزارش امیدنامه به نقل از خبرآنلاین، امروز شورای شهر تهران خود را در قامت مجری اصل 27 قانون اساسی دانست و تصویب کرد مکانی در اختیار شهروندان قرار گیرد که در آن تجمع و اعتراض کنند. با تصویب این طرح، شورای پنجم نشان داد بیش از چیزی که تصور می شد به جنبه سیاسی خود اهمیت می دهد و به دنبال سیاسی کردن فضای مدیریت شهری است.
موافقان و مخالفانی که درباره این طرح صحبت کردند هم تندترین مسایل سیاسی را در موافقت یا عدم توافق بر سر اجرای این مسئله بیان کردند تا جایی که بخشی از جلسه به تشنج کشید و حسن رسولی عضو شورای شهر که به عنوان مخالف سخن می گفت، برخی از سخنان احمد مسجدجامعی، طراح این طرح را توهین به خود تلقی کرد و گفت: "نباید اجازه داد با توجه به اینکه اعضا مکلف به رعایت شان و شخصیت شورای شهر هستند، توهین به اعضا صورت گیرد."
او پس از اعلام نظر خود و پیش از این که شورای شهر وارد در رای گیری برای کلیت طرح شود، به نشانه اعتراض، جلسه را ترک کرد. حتی او حاضر نشد در آسانسور شورای شهر به خبرنگاران بگوید به چه خاطر اینقدر از سخنان مسجدجامعی رنجیده است.
مسجدجامعی اما به عنوان طرح اصلی طرح اختصاص مکان یا مکانهایی برای تجمع، اعتراض و گفتگو به شهروندان، در ابتدا دلایل خود را بیان کرد. دلایلی که در صدر آن، اصل 27 قانون اساسی که به آزادی تجمعات و تظاهرات غیرمسلحانه تاکید کرده، قرار دارد. 
در مخالفت با این طرح، رسولی گفته بود نباید شورای شهر از ناآرامی های اخیر "احساساتی" شود و کار ویژه نهادهای امنیتی و وزارت کشور را بر دوش بگیرد. در مقابل او، مسجدجامعی در سخنانش کنایه زد که: "عده ای که می گویند احساساتی نشوید، سوابق ما معلوم است و سوابق آنها هم معلوم است، تصویب این طرح، احساساتی شدن نیست."

شورای شهر: فرمانداری به ما گفت طرح بده!

برخی از اعضای شورای شهر به خبرآنلاین گفتند جرقه ابتدایی این طرح را فرمانداری تهران زده است. آنطور که عده ای از اعضای شورای شهر می گویند عیسی فرهادی فرماندار تهران دو هفته پیش در جلسه ای به آنها پیشنهاد کرده جایی را برای تجمعات و اعتراضات مردم در نظر بگیرند. 
با این حال، علی اعطا سخنگوی شورای شهر می گوید این سخن فرماندار، پیشنهاد یا الزام برای شورای شهر نبود، بلکه باعث شد اعضای شورای شهر کاری را که می خواستند انجام بدهند، با اطمینان بیشتری دنبال کنند.

آنطور که اعضای شورای شهر می گویند فرمانداری تهران پیش از ناآرامی های اخیر که از 8 دی ماه کلید خورد، توپ را به زمین مدیریت شهری انداخته و از اعضای شورای شهر خواسته که فکری به حال تجمعات اعتراضی مردم کنند. انگار فرمانداری پیش از سایر دستگاه ها متوجه شده بود احتمال دارد ناآرامی هایی شهرهای مختلف از جمله تهران را با خود درگیر سازد.

با این حال میرلوحی، عضو شورای شهر که از مدافعان این طرح است، پس از تصویب مصوبه مزبور به خبرآنلاین گفت: ما در این طرح گفته ایم با هماهنگی وزارت کشور، اعراض مردم را تسهیل کنیم. از قضا فرماندار تهران در جلسه ای که 15 روز پیش در حضور استاندار داشتیم، پیشنهاد داشتند که این کار را انجام دهیم. ما در دولت اصلاحات این کار را پیش بینی کردیم و هر بار به دلایلی، این را عقب می اندازیم. اعتراضات در شهر است و اول جایی که مواجه با تخریب اموال می شود، مدیریت شهری و شهرداری است. در شهر تهران هم شهرداری، مدیر بحران است و جنبه های جمع کردن این قضایا مربوط به مدیریت شهری است.

نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در مقابل این سئوال خبرآنلاین که آیا با تصویب این طرح، شورای شهر و شهرداری، خود را مجری قانون اساسی یا قانون احزاب می داند، پاسخ داد: اینطور فکر نمی کنم. شورای شهر مجری منویات شهروندان و موکلان خود است، شهروندان درخواست کرده اند که جایی داشته باشند تا بتوانند اعتراض کنند و شورای شهر به این خواسته، پاسخ داده است. اتفاقا فرماندار تهران این را از ما درخواست کرد و پیش از آن هم آقای لاریجانی رئیس مجلس پیشنهاد کردم خیابان مردم را تبدیل به محلی برای بیان شنیدن، دیدن و گفتگو با مردم کنیم.

چه خواجه علی چه علی خواجه!

نشست امروز شورای شهر با حاشیه های جالبی هم همراه بود. از جمله اینکه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در ابتدای این نشست اعلام کرد با شهردار جلسه دارد و از شورای شهر خارج شد. خروج هاشمی در روزی که سیاسی ترین طرح شورای شهر پنجم به تصویب رسیده این تصور را دامن می زند هاشمی نمی خواهد هزینه های احتمالی تصویب و اجرای این طرح را به خود بخرد.

با این حال، ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر که جای او نشسته بود، در مدیریت جلسه نتوانست آنطور که لازمه تدبیر درنشست شورای پایتخت است، امور را سامان دهد. از جمله اینکه دقایق طولانی اعضای شورای شهر معطل مانده بودند تا طرح چالش برانگیز "ایجاد مکان اعتراض و تجمع شهروندان" کپی شود و در اختیار اعضا قرار گیرد. امینی در بخشی از نشست به مسئول اداری جلسه تشر زد که این معطلی نتیجه اهمال کاری اوست.

حتی او در بخشی از نشست، نتوانست نام خانوادگی عضو دیگر هیات رئیسه که در کنار دستش نشسته بود را به درستی تلفظ کند و از نژاد بهرام به عنوان "خانم بهرام نژاد" نام برد. این موضوع باعث اعتراض نژادبهرام شد و او گفت: من نژاد بهرام هستم!
امینی هم ترجیح داد فضا را به شوخی و خنده برگزار کند و گفت: حالا چه فرقی می کند؟ چه خواجه علی چه علی خواجه!

اثرات طرح مکان تجمعات در تهران

به نظر می رسد در آینده، این طرح در صورت اجرایی شدن، باعث ایجاد شرایط جدیدی در شهر شود. برخی از این طرح به عنوان "سوپاپ اطمینان" یاد می کنند تا دیگر مالباختگان، معلمان، کارگران و بازنشستگان در مقابل مجلس یا سایر نهادهای قانونی تجمع نکنند و در اصل حضور آنها از مقابل چشم مردم دور شود، این در حالی است که خیابان تنها محلی برای تظاهراتی باقی خواهد ماند که مدیریت آن در اختیار سازمانهای دولتی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و نظایر آن است.

عده ای دیگر نیز معتقدند با دادن فضایی به شهروندان معترض، ممکن است اعتراض ها به گونه ای غیرقابل ساماندهی و مدیریت شود و اثرات سوء آن در قالب ناآرامی های غیرقابل کنترل و ساختارشکنانه در غیر از مکانهایی که شهرداری تجویز کرده، هر روز رخ دهد و امنیت شهروندان غیرمعترض را تهدید کند.

افزودن نظر جدید