شنیده های تازه از کناره‌گیری نجفی

در میان گمانه‌زنی‌ها و شایعات متعددی که درباره دلایل کناره‌گیری محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح شده است به تازگی حرف‌هایی درباره یک گزارش «آشنا» هم شنیده می‌شود.

به گزارش امید به نقل از روزنامه شهروند، کناره‌گیری دکتر نجفی هرچند در سطح افکار عمومی، ناگهانی و غیرمنتظره قلمداد شد اما از مدتی قبل نشانه‌هایی از این تصمیم نمود و بروز پیدا کرده بود.

در روزهای گذشته بیماری و ناراحتی قلبی دکتر نجفی دلیل عمده‌ای بود که بیشتر از جانب او و برخی محافل رسمی برای توجیه افکار عمومی اعلام شد؛ دلیلی که صرف‌نظر از دوری و نزدیکی‌اش به حقیقت، حداقل برای برخی از اهالی رسانه و سیاست چندان قانع‌کننده به نظر نیامد زیرا به گمان آنها بیماری نجفی مساله تازه‌ای نبود و او می‌توانست از ابتدا به دلیل ناراحتی قلبی از پذیرش بار مسئولیت سر باز زند.از سوی دیگر شأن، سابقه و خصوصیات فردی و شخصیتی نجفی نیز مانع شکل‌گیری این باور بود که او در حسرت مدیریت و مقام چشم بر بیماری‌اش بسته و قصد پوشیدن ردای ریاست کرده، و حالا بیماری بر حس جاه‌طلبی‌اش غلبه و او را مجبور به کناره‌گیری کرده است. از این‌رو بود که اعلام بیماری به‌عنوان دلیل کناره‌گیری نجفی چندان از سوی آنها که اخبار مربوط به این ماجرا را پیگیری می‌کردند، مقبول واقع نشد.

این‌که نجفی به‌عنوان مدیری خوشنام و توانمند که از فهم و درک علمی بالایی هم برخوردار بود، ناگهان تصمیم به جدایی می‌گیرد بی‌آن‌که این رخداد با اقناع عمومی همراه باشد این نگرانی را پدید آورده که این روند موجب دلسردی سایر مدیران توانمند و خارج شدن آنها از گردونه مدیریت کلان کشور نشود.

اوضاع به شدت نابسامان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و ناامیدی نجفی از این‌که بتواند چاره‌ای برای دردهای این سازمان عریض و طویل بیابد، دلیل دیگری بود که برای کناره‌گیری او مطرح شد. گروهی اما در مقابل معتقد بودند اگر چنین باشد همه مردان دولت با توجه به ویرانه‌ای که تحویل گرفته‌اند باید اعلام کناره‌گیری دسته‌جمعی کنند.

به هر حال در میان تمام اخبار و شایعاتی که درباره دلایل کناره‌گیری محمدعلی نجفی مطرح می‌شود، این شایعه که نقطه شروع ماجرا به گزارشی بازمی‌گردد که از سوی یک «آشنا» در نهاد ریاست‌جمهوری درباره عملکرد نجفی تهیه شده، در برخی محافل به گوش می‌رسد؛گزارشی که عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در ۱۰۰روزه ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم زیر سوال برده است. ظاهرا جهت‌گیری‌ها و محتوای گزارش موجب تکدر نجفی و دلسردی او شده است.

برخی شنیده‌های دیگر حاکی است که انتقادهای دیگری هم به برخی رفتارها و عملکرد گروه «آشنا»، موازی‌کاری‌ها و دخالت‌های رسانه‌ای و جهت‌دار آنها مطرح شده است.

افزودن نظر جدید