شنیده‌ها درباره تغییرات کابینه

در گیرودار حملات تروریستی تهران شایعات و اخبار جدیدی از تغییرات احتمالی در کابینه دوم حسن روحانی منتشر شده است.  براساس شنیده های تازه احتمال تغییر وزیر کشور تقویت شده و احتمال تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز به گوش می رسد.

به گزارش امیدنامه به نقل از شرق، حسن روحانی هفته گذشته در سخنانی خود از برخی اعضای دولت به شدت انتقاد کرد و گفت آنها "پاشنه ها را برنکشیده بودند و لخ لخ می کردند." رییس جمهور از عدم دفاع برخی از اعضای دولت از عملکرد دولت انتقاد کرد.

 روحانی با چه کسانی "اتمام حجت" کرد؟

پس از این سخنان صریح تحلیلگران ایجاد تغییرات اساسی در دولت دوازدهم را محتمل دانستند. محمد علی نجفی از مشاوران حسن روحانی تغییرات احتمالی در را تا 50 درصد دانست.

اما شایعات و شنیده ها و اخبار درباره تغییرات چه می گویند؟

در روزهای اخیر که کشور در التهاب حملات تهران بود اخبار تازه ای از تغییرات مهم سیاسی  در کابینه و دولت منتشر شده است. برخی گزارش ها از این حکایت دارد که رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی یکی از مهم ترین تغییرات در کابینه خواهد بود.

تاکنون گزینه هایی برای جایگزینی رحمانی فضلی مطرح شده است از جمله نام محمد شریعتمداری رییس ستاد انتخاباتی روحانی و معاون اجرایی او از جمله آن هاست. البته نام شریعتمداری برای پست وزارت صنعت و بازرگانی نیز مطرح است.

محمد شریعتمداری 57 ساله است و در دولت سید محمد خاتمی وزیر بازرگانی بود.

در میان تغییرات سیاسی احتمالی  دیگر گفته می شود احتمال تغییر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وجود دارد. برخی شنیده ها حاکی از آن است که نام محمد فروزنده به عنوان جانشین شمخانی مطرح است.

محمد فروزنده 57 ساله از فرماندهان سابق سپاه پاسداران  است. او سابقه ریاست بنیاد مستضعفان و وزارت دفاع در دولت هاشمی رفسنجانی را دارد. فروزنده اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در کنار این اخبار بعضی رسانه ها از تغییرات گسترده در حوزه اقتصادی خبر داده اند. گفته می شود وزیر مسکن، راه و ترابری، وزیر اقتصاد، وزیر کار و رفاه در کنار وزارت صنعت از تغییرات اساسی دولت خواهند بود.

وزارت «صنعت، معدن و تجارت» ازجمله وزارتخانه‌هایی است که دولت لایحه تفکیک آن را به انضمام تفکیک وزارتخانه‌های «راه‌وشهرسازی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به مجلس تقدیم کرد.

در صورت تفکیک بخش صنایع از بازرگانی، شریعتمداری در‌عین‌حال گزینه پیشنهادی برای وزارت صنایع هم هست. شنیده شده در این صورت، معاون شریعتمداری، «حسن یونس ‌سینکی» هم یکی از گزینه‌های وزارت بازرگانی محسوب می‌شود. سینکی همچنین معاون شریعتمداری در زمان تصدی او بر این وزارتخانه در دولت اول اصلاحات بود."

عباس آخوندی، وزیر «راه‌و‌شهرسازی» از گزینه‌هایی است که موافقان و مخالفان جدی دارد؛ با‌این‌حال اگر بنا به تفکیک وزارتخانه باشد، آخوندی همچنان از گزینه‌های احتمالی وزارت مسکن است و معاون او یعنی محمد سعیدنژاد احتمالا برای وزارت راه پیشنهاد خواهد شد. از علی افشانی، استاندار فارس هم به عنوان یكی از گزینه‌های احتمالی وزارت راه‌و‌شهرسازی نام برده شده است.»

آخوندی یکی از گزینه های شهرداری تهران هم هست. 

درباره وزارت جهاد کشاورزی هم گفته می شود که ممکن است محمود حجتی با جدایی از این وزارتخانه شهردار تهران شود. اما حجتی در اینباره می گوید: «فعلا در دولت هستم، دارم کارم را انجام می دهم.»

در همین حال اخباری از احتمال تغییر در دفتر رییس جمهور به گوش می رسد. احتمال کنار گذاشتن محمد نهاوندیان در این باره مطرح است. محمد شریعتمداری، محمود واعظی و مرتضی بانک به عنوان گزینه های احتمالای جایگزینی نهاوندیان مطرح هستند.

همچنین گفته می شود که ممکن است محمد باقر نوبخت نیز از سخنگویی دولت کنار گذاشته شود.

اما درباره وزارتخانه های فرهنگی و آموزشی نیز گمانه زنی هایی مطرح است. گفته می شود وزیر آموزش و پرورش و علوم تغییر می کند در این بین شایعاتی مبنی بر احتمال معرفی شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رییس جمهور به عنوان وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است. همچنین رضا فرجی دانا به عنوان یکی از گزینه های وزارت علوم مطرح است.

برای وزارت کار نیز گزینه های همچون محمد علی نجفی و محمد ستاری فر مطرح است.

با وجود همه این گمانه زنی ها اما حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در باره تغییرات در دولت و مذاکره های احتمالی با چهره های مختلف گفت: «آقای روحانی ارزیابی‌های خود را در زمینه انتخاب اعضای كابینه دارند، در این زمینه‌ بررسی‌هایی را خواهند داشت كه البته تا حدودی بررسی‌های خود را انجام داده‌‌اند و همچنان هم در حال مطالعه موضوع هستند. اما فعلا با كسی راجع به موضوع كابینه آینده صحبت نشده است.»

افزودن نظر جدید