شنود تلفن‌های احمدی‌نژاد توسط آژانس امنیت ملی امریکا

یک پایگاه خبری آمریکایی مدعی است آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2007 به دستور جرج بوش، از هیئت ایرانی حاضر در نیویورک که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به این شهر رفته بودند، جاسوسی کرده است. گفته می شود این احتمال وجود دارد که اتفاقی مشابه در جریان حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس امسال این سازمان نیز رخ دهد.

به گزرش امید به نقل از تابناک،سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» مدعی شده این احتمال وجود دارد که آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات ارشد خارجی شرکت کننده در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، جاسوسی کند. این جاسوسی شامل رهگیری مکالمات تلفنی و شنود از اتاق های هتل محل اقامت این افراد خواهد بود. این اطلاعات را تحلیلگران سابق اطلاعاتی در اختیار ان بی سی قرار داده اند.

در همین حال، یک سند فوق سری مربوط به عملیات های پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس اِی) نشان می دهد که انجام این گونه فعالیت های جاسوسی به چه صورت است. این سند نشان می دهد که در سال 2007، ان اس ای مکالمات صورت گرفته در اتاق های هتل و همچنین تماس های تلفنی محمود احمدی نژاد و همه 143 نفر عضو هیئت همراه وی را شنود کرده است.

در این سند سه صفحه ای اشاره شده که در آن زمان، جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، به ان اس ای دستور داده در جریان سفر ماه سپتامبر احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، اقدام به جاسوسی از وی و هیئت ایرانی کند. در پی این درخواست، هیئت 11 نفره قضات مربوط به این گونه عملیات ها، اجازه انجام اقدامات لازم را صادر کرده است.

هرچند در این سند اشاره مشخصی به اینکه اتاق های هتل محل اقامت هیئت ایرانی نیز مورد شنود قرار گرفته نشده است، اما یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا تأیید کرده که این شنود انجام گرفته است. هدف از انجام این عملیات، نه فقط مطلع شدن از مکالمات احمدی نژاد و هیئت همراه وی، بلکه همچنین کشف شبکه های ارتباطی مقامات ایرانی بوده است.

بر اساس این گزارش، تیمی متشکل از پنج یا شش تحلیلگر، از ساعت 4 بامداد تا 11 شب مشغول ضبط و پیاده سازی مکالمات بوده اند. به جز تماس های تلفنی، این افراد با استفاده از یک فناوری خاص، تماس های تصویری که از طریق «اسکایپ» و ویدئو کنفرانس انجام گرفته را نیز رهگیری و شنود کرده اند.

این تیم، روزانه حدود 2000 مکالمه ضبط شده را مورد تحلیل قرار داده اند. از جمله تحلیل های انجام شده، بررسی نوع ارتباطات مقامات ارشد ایرانی با یکدیگر و شبکه های موجود میان آن ها بوده است. هدف از این اقدام، دریافتن این موضوع بوده که به عنوان مثال، احمدی نژاد بیشتر به کدامیک از دستیاران و مشاوران خود تکیه دارد و قدرت کدامیک از آن ها بیشتر است. 

افزودن نظر جدید