شمخانی: بدترین راه مقابله با نفوذ، استفاده از آن برای کنار زدن رقیب است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در "نگاه یک" گفت: هنوز هیأت نظارت بر برجام تشکیل نشده است.

به گزارش امیدنامه ،علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص برجام و روند بررسی آن در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه می‌توانستیم سه راهبرد برای مذاکره داشته باشیم، عنوان کرد:‌ مذاکره برای مذاکره، مذاکره برای فریب و مذاکره برای نتیجه؛ راهبردی که ایران دنبال کرد مذاکره برای رسیدن به نتیجه و توافق مشخص بود و ایستگاه‌های زیادی را در 22 ماه طی کرد، ایستگاه ژنو، لوزان و وین.

شمخانی ادامه داد: توافق می‌توانست یک راهبرد سه گانه را طی کند. می‌‌توانست به هر قیمتی در دستور کار باشد، می‌توانست توافق یک توافق متعادلی باشد که هم توان هسته‌ای را نگه دارد و هم تحریم‌های ظالمانه را رفع کند و می‌توانست همراه با پذیرش زیاده خواهی‌های طرف مقابل باشد. ایران از ابتدا به دنبال این بود که از بستر عدم نیاز به یک توافق متعادل برسد و اجازه ندهد زیاده خواهی طرف مقابل یا برداشت غلط مبتنی بر اینکه ایران آماده است هر توافقی را امضا کند،‌ در صحنه عمل دنبال شود. مقام معظم رهبری در 22 ماه این نقش را به صورت برجسته‌ای در جهت تحکیم این معنا که شما (طرف مقابل) بودید که به بن بست رسیدید نه ایران، ایفا کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ وقتی به توافق رسیدیم باز هم سه راهبرد می‌توانستیم اتخاذ کنیم، گزینه اجرای ساده اندیشانه و سهل گیرانه - چون آنجا یک متن حقوقی، سیاسی و فنی است که قرائت آن می‌تواند برای دو طرف متفاوت باشد -، یک راهبرد هم عدم اجرا بود و راهبرد دیگر هم اجرای هوشمندانه بود.

وی یادآور شد: ما مذاکره نکردیم که به توافق نرسیم؛ ما مذاکره کردیم که اگر به توافق رسیدیم؛ آن را اجرا کنیم.

شمخانی با بیان اینکه گزینه عدم اجرا یک گزینه منتفی در جامعه و در بین مسئولان ایران است، اظهار داشت: مجموعه مصوبات شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نامه تاریخی مقام معظم رهبری در قرائت از برجام،‌شرایط اجرای آن، تقدم و تاخر اقدامات در برجام، در حقیقت اجرای هوشمندانه برجام است و ما امروز وارد این گزینه شدیم.

وی ادامه داد: امروز بیش از اینکه به گذشته بپردازیم باید به سوی آینده حرکت کنیم و ما نباید هدف دشمن که انشقاق است را برآورده کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص اینکه چرا در مورد جمع بندی شورا درباره برجام اطلاع رسانی نشد؟ گفت: مصوبات شورا زمانی مصوبه است که به امضای مقام معظم رهبری برسد. در بررسی دقیق و مفصل و زمانبر شورا که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، دغدغه‌های 9 یا ده گانه‌ای مطرح شد و در نوع قرائت از برجام بحث‌هایی صورت گرفت و تقدیم رهبری شد.

وی در عین حال گفت: اما همه مسیر قانونی در نظام اینگونه تصمیم گیری نشده بود که مجلس در این موضوع ملی دخیل نباشد؛ مجلس باید فرآیند منطقی را طی می‌کرد.

شمخانی گفت:‌امروز برجام سیکل کاملی پیدا کرده که امیدواریم با انسجام از گذشته عبور کنیم و مواظب باشیم که رقبا و دشمنان ما خواهان بر هم زدن این معادله هستند و به دنبال ایجاد دودستگی در کشور می‌باشند.

وی در خصوص مصوبات شورا گفت:‌ جنس مصوبات، جنس ملاحظه و قرائت و شرط اجرای برخی از بندهای برجام و اینکه در چه زمانی اقدامات را انجام و توان موشکی ما در چه وضعیتی خواهد بود، تعریف نسبت قطعنامه شورای امنیت و برجام و اینکه هیچ محدودیت تسلیحاتی را نمی‌پذیریم.

شمخانی در خصوص آغاز اجرای برجام در کشور نیز گفت: اجرای برجام از یک زمانبندی تبعیت می‌کند و یک تمهیدات و مقدماتی دارد. آنچه در حال حاضر اجرا می‌شود گفته می‌شود تمهیدات برجام است. در برخی از کارهای فنی در نطنز و فردو تسهیلاتی فراهم می‌شود تا زمانی که قرار شد سانتریفیوژهای ما به 6 هزار تا برسد این کارها با حداقل ضایعات صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سانتریفیوژها جمع‌آوری شده‌اند؟ گفت: مقدمات این جمع‌آوری صورت گرفته، البته اجرای برجام بعد از بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام آژانس انجام خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: آماده سازی فنی نیز هست. برداشت یک سانتریفیوژ می‌تواند به شکل مهندسی و پیش زمینه فنی مناسب صورت گیرد. چون شتاب گیری یک دستگاه می‌تواند دستگاه را معیوب کند، تمهید این کار برای برداشت سالم آنچه را که داریم، حتما نیازمند مقدماتی است. انجام این مقدمات کاهش دهنده ضرر و زیان ناشی از شتاب زدگی خواهد بود.

وی در خصوص هیات نظارت بر برجام گفت که این هیأت هنوز تشکیل نشده و افزود: چون باید ابعاد موضوع بررسی شود و هم باید زمانبندی را اعمال نظر کند و به همین خاطر نیازمند زمان است و هنوز مشخص نیست چه کسانی عضو آن هستند.

شمخانی در ادامه و در خصوص نقض برجام از سوی طرف مقابل نیز گفت: ایران این حق را برای خود قائل خواهد بود که بسته به میزان اهمیت اقدام طرف مقابل در نقض برجام، تصمیم گیری جدی یا اعتراضی بگیرد. توان هسته‌ای ایران و توان فنی آن یک توان بومی توسعه یافته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آنها باید بدانند که فضای افکار عمومی جهانی کمک کننده به ناقض نیست، یادآور شد: آنها امروز یکپارچه نیستند. آنها باید بدانند ایران یک دیده‌بان دارد که نگاهش به این نیست که چه کسی شعبده بازی می‌کند، بلکه نگاهش به آسمان است که آیا خدایی که در آسمان‌هاست از این تصمیم آن راضی است یا ناراضی. اگر حس کرد ناراضی است و منافع مردم ایران را تأمین نمی‌کند، حتما اقدامات تمهید شده و آماده را در دسترس می‌گذارد که طرف مقابل را وادار به بهت و حیرت کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص جمع آوری سانتریفیوژها گفت: سانتریفیوژ‌هایی که در حال چرخش هستند، جمع نشده‌اند.

شمخانی در خصوص اینکه آیا برجام زمینه نفوذ آمریکا را در کشور باز می‌کند؟ عنوان کرد: نفوذ یک موضوع ترکیبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. اما آیا هر تماس و تعاملی به معنای نفوذ است؟ ما نیازمند یک هوشمندی هستیم. بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل نفوذ و تبدیل نفوذ به موضوعی جناحی و استفاده از آن برای کنار زدن رقیب است و این چیزی است که این روزها مطرح است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بحث نفوذ در داخل کشور مورد اجماع همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی است و هیچ کس در این زمینه تردیدی ندارد. اما آیا چهره ایران عوض می‌شود؟ بله. کدام چهره ایران عوض می‌شود؟ چهره کاذبی که از ایران ساختند نه چهره واقعی. 35 است و 12 سال به شکل لاینقطع علیه جمهوری اسلامی ایران کار تبلیغاتی کردند و ایران هراسی را به عنوان یک پروژه دنبال کردند،‌ ولی به نتیجه نرسیدند.

وی گفت: من از برخی وزرای خارجه غربی که به ایران آمدند سوال کردم که آیا تصویری که از ایران قبل از سفر داشتید تغییر کرد؟ گفتند بله و من گفتم این همان بحث ایران هراسی است. تهران را بگردید آیا چیزی که در رسانه‌هایتان گفته‌اید در ایران هست؟

شمخانی با بیان اینکه غربی‌ها و تکفیری‌ها هدف واحدی را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: تکفیری‌ها می‌گویند ایران بعد از برجام تسلیم شد و دست از اندیشه‌های انقلابی‌اش کشید. آنها اقداماتی را انجام دادند به عنوان انقلابی گری که وحشیگری است و آن اقداماتی است که داعشی‌ها انجام می‌دهند. شیعیان، اهل تسنن و ایزدی‌ها را می‌کشند و این باور غلط را ترویج می‌کنند و در تلاشند جوانان منزجر از دیکتاتورهای منطقه علاقه‌‌مند به انقلاب اسلامی را به سمت خود جذب کنند.

وی ادامه داد: بعد از برجام تصویر و واقعیت ایران عوض می‌شود به این معنا که ایران هراسی معنا ندارد، ولی دفاع از مردم فلسطین و مقابله هوشمندانه با سیاست‌های استعمارگرایانه آمریکا محکم‌تر از سابق ادامه می‌یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که روابط ایران و آمریکا تغییر ماهوی یابد؟ پاسخ داد: اگر آمریکا دست از گرگ بودنش بردارد، بله و اگر برندارد خیر؛ البته آمریکا نمی‌تواند دست از گرگ بودنش بردارد. مواظب باشیم در این سرنای تبلیغاتی فاصله گیری از انقلاب ایران را در دعوای جناحی علیه هم به کار نگیریم چون مقوم فرضیه داعشی‌هاست.

وی درباره نوسازی سیاست خارجی ایران گفت: آنچه ما را در هشت سال دفاع مقدس قدرتمند می‌کرد استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بود. این اصول علت بنیانگذاری و ظهور جمهوری اسلامی است. نمی‌توانیم از این اصول دست بکشیم. مگر اینکه ما دیگر نباشیم، البته ما نه به مفهوم اشخاص به مفهوم مفاهیمی که تولید کردیم. امام فرمودند دین و فقه می‌تواند اداره کننده جامعه باشد و اسلام ناب محمدی را از اسلام آمریکایی تفکیک کردند. ما روی اصول خود راسخ هستیم و هرگز از این اصول دست نمی‌کشیم. اگر از ایران با عظمت یاد می‌کنند و می‌گویند ایران قدرت منطقه‌ای است؛ ناشی از این کارکرد است.

وی پرسید: کدام کشور اسلامی است که نام جمهوری اسلامی دارد و اینگونه با ثبات است و اینگونه امنیت دارد و با قدرت در منطقه است؟

شمخانی در خصوص بزک کردن چهره آمریکا در داخل نیز عنوان کرد: یکی از دوستان زمان جنگ با من تماس گرفت و ابهام داشت و می‌گفت چرا جلوی  کی‌اف‌سی و مکدونالد را گرفته‌اید، مگر ما با مرغ سوخاری و همبرگر مخالفیم؟ گفتم خیر. ما با تابوشکنی مخالفیم.

وی اضافه کرد: اینها (کی‌اف‌سی و مکدونالد) خودشان اهمیت ندارد، ولی اگر با اعزام هیأت‌های کارشناسی به نام توریست آشنا با دیپلماسی سیاه (تماس با مردم بدون دولت به منظور تحریک مردم علیه دولت) از آمریکا و متحدان آن و آسیای دور و برای انجام این رسالت ترکیب شود، آن زمان است که با آن مشکل داریم.

شمخانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در 1979 در ایران حضور داشتند و نتوانستند انقلاب ایران را درک کنند، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال استفاده از فضای مجازی، تخلیه اطلاعاتی و به کارگیری عناصری هستند که دنبال ویزا می‌باشند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شهدای مدافع حرم عنوان کرد: اینها زمان جنگ فرمانده یگان رزمی و قرارگاه بودند، آیا اینکه مسن شدند باعث دست کشیدن از عقایدشان شد؟ خیر.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مردم می‌گویند کارهایی که اینها می‌کنند مجددا دین و اسلام را زنده کرد. نظریه گسست نسلی در ایران حتما مصداق ندارد. دو دهه از جنگ می‌گذرد و اینکه می‌گویند انقلاب از دست می‌رود، درست نیست.

وی گفت: رویش و شهادت طلبی در نسل جوان ما و استمرار شهادت طلبی در نسل پیران ما پدیده عجیبی است.

شمخانی در خصوص اینکه چرا در دمشق و سوریه باید بجنگیم؟ پاسخ داد: ما آنجا نمی‌جنگیم، ما آنجا مشاوره می‌‌دهیم. چرا باید حکومت مبتنی بر انتخاب مردم در استاندارد خاورمیانه با دلار و ریال مورد هجوم واقع شود، اما حکومت خاندانی و موروثی که رانندگی زن در آن ممنوع است، باید امن باشد؟ چرا باید حکومت دیگر سقوط کند به این دلیل که سکویی است برای مقابله با رژیم صهیونیستی؟ اگر این حکومت به شکل پشتیبانی از بیرون سقوط کند، تکلیف مردم عراق و لبنان چیست و اگر این دو از این آسیب ببینند، تکلیف مرزهای ما و تهران ما چیست؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: ما حضورمان در سوریه مستشاری است. پروژه‌ هلال شیعی و ایران هراسی که آغاز شد برای این بود که ایران به عنوان سنگر ثبات، امنیت و استقلال در منطقه دستخوش تحول شود؛ ولی ایران دست روی دست نمی‌گذارد که برایش تعیین تکلیف کنند و این ناشی از دیده‌بان هوشیار و مستقل است.

وی در پاسخ به سؤالی بحث نفوذ را یک بحث مهم خواند و گفت: نفوذ و اختلاف دو دیدگاهی است که مقام معظم رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند. باید در مواجهه با نفوذ اجماع داشته باشیم. نفوذ در رسانه یک اصل است، ولی نباید در خدمت مقابله جناحی کنیم.

شمخانی در خصوص انتقادات با بیان اینکه انتقاد و منتقد محترم است، یادآور شد: ولی منتقد باید از نیکوهای پدیده‌ای که انتقاد می‌کند، بگوید و در عین حال راه‌حل نشان دهد. بعضی زمان‌ها خشکسالی است، به دولت حمله می‌کنند،‌باران زیاد می‌آید، کارت اعتباری توزیع می‌کنند و ... به دولت حمله می‌کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما در مسائل اقتصادی مشکلات ساختاری و سیاستی و مشکلات ناشی از تحریم داریم و باید کمک کنیم مشکلاتی که گریبانگیر مردم ایران است حل کنیم. انرژی خود را صرف نکنیم که از نقطه ضعف برای زدن دیگری استفاده کنیم.

وی همچنین افزود: آمریکایی‌ها بعد از خاتمه جنگ تحریم را به ملت ایران تحمیل کردند، تلاش کردند فرهنگ اسلام ایرانی را دچار استحاله کنند و اگر امروز فرصت پیدا کنند سیلی نه لگد و چک را با هم به ما خواهند زد، ولی نمی‌توانند.

شمخانی در خصوص اظهارات اوباما مبنی بر اینکه اینکه مرگ بر آمریکا برای ایران امنیت ایجاد نمی‌کند؟ اظهار داشت: اوباما می‌خواهد بیانش را جا بیندازد. دروغ می‌گوید. ملت ایران امروز خودش الگو و اسوه در حوزه‌های مختلف است. اینکه می‌گوییم در هسته‌ای توان بومی داریم و رشد علمی داریم و افسران امنیتی رژیم صهیونیستی می‌گویند ایرانی‌ها در حوزه دانش از ما پیشی گرفته‌اند؟ آیا این سکوهای رشد را آمریکایی‌ها ایجاد کرده‌اند؟ ما زیستمان در این است که مرگ بر استکبار بگوییم. علت اینکه رشد کردیم چون از آمریکا بریدیم.

وی پرسید: مگر ما سال 57 چه داشتیم؟ صنعت ما مونتاژ بود، توسعه شهری ما مبتنی بر طراحی‌های غربی بود، حتی آمایش سرزمینی را شرکت فرانسوی تامین می‌کرد و ... امروز ما در طب آنقدر قدرتمند هستیم که می‌گویند شما توریسم درمانی می‌توانید راه بیندازید و چرا مدیریت نمی‌کنید؟

شمخانی در ادامه در خصوص اوضاع منطقه گفت: چند ماه از تشکیل ائتلاف غرب علیه داعش با 63 کشور می‌گذرد؟ چطور قادر نبودند داعش را منهدم کنند؟ چطور ما توانستیم بغداد و اربیل و دمشق را از دسترس داعش دور کنیم؟ به کمک مردم آن منطقه.

به گفته وی داعش ابزاری است برای غرب به منظور پیشبرد سیاست منطقه‌ای آنها.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: داعش یعنی تجیهزات و معلوم است پول و تجهیزاتشان از کجا می‌آید. داعش موضوع بازی غرب برای استمرار حضور، فروش تسلیحات، تشکیل ائتلاف و وابسته سازی دولت‌ها به غرب است.

وی ادامه داد: آنها می‌توانند 130 نقطه را بزنند، ولی 12 نقطه را می‌زنند. ما اینها را مانیتور می‌کنیم. منبع داریم آدم گزارش می‌دهد. از وقتی وضعیت میدانی در عراق و سوریه تغییر کرد، اینها به تکاپو افتادند که ما داریم رسوا می‌شویم.

شمخانی افزود: سیاست‌های ما با آمریکا در مبارزه با تروریسم یکسان نیست. آمریکایی‌ها در سوریه نمی‌جنگند، هواپیمایشان علیه داعش به کار گرفته نمی‌شود. اما خواهان تغییر حکومت بشار اسد هستند یعنی سهم می‌خواهند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی به سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در بحث حقوق بشر نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا نسبت به ناقضان حقوق بشر متحد خود هیچ انتقادی ندارد. آمریکایی‌ها تازه دارند می‌فهمند که آیا ثبات مهم است یا دموکراسی.

وی در ادامه به اوضاع یمن اشاره کرد و گفت: بی تجربه بودن و جوان بودن دستگاه دیپلماسی عربستان در ذهن جهانیان با انهدام زیرساخت‌های یمن، رکورد مفتضحی است.

شمخانی در خصوص حادثه منا و اقدامات شورای عالی امنیت ملی در این زمینه عنوان کرد: بعد از این حادثه به دستور رئیس جمهور جلسه فوری تشکیل و ابعاد مختلف حادثه، چرایی وقوع، روش مدیریت پس از وقوع، چگونگی بازگشت جان باختگان و مجروحان در جلسات مختلف در دولت و وزارت کشور بررسی شد. ایران هنوز پیگیر این است که تکلیف مفقودان به نام و محل روشن شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این حادثه می‌توانست رخ ندهد و اگر رخ داد ضایعاتش کم باشد و باید تضمینی باشد که چنین حوادثی تکرار نشود.

وی با اشاره به ستادی در وزارت خارجه که ابعاد حقوقی موضوع را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: حتما دولت سعودی باید پاسخگو باشد.

شمخانی در خصوص سرنوشت رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در بیروت گفت که پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد و هنوز خبری در این زمینه در دست نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص روابط با همسایگان و دوستان پس از برجام گفت: اولویت ما در سیاست خارجی توسعه روابط با همسایگان است. البته نیروهای فرامنطقه‌ای به دنبال این بودند که روابط ما از روابط تجاری فراتر شود و در دیگر ابعاد گسترش یابد. ولی ما هرگز دست از این سیاست برنمی‌داریم چون سیاستی منطقی، عقلی و علمی است. به عنوان نمونه ما ظرفیت‌های فراوان برای همکاری با پاکستان داریم.

شمخانی ادامه داد: توسعه اقتصادی کشورهای منطقه را توسعه اقتصادی خود می‌دانیم و فضای برجام باید عاملی باشد در جهت تسریع جهشی روابط ما با کشورهای همسایه.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص اقدامات این شورا برای هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی مسئله انتخابات را که یک برگ برنده و منحصر به فرد ایران در منطقه است را مدنظر قرار می‌دهد. در انتخابات آتی که انتخابات مهمی در مایوس سازی غرب است، سلامت انتخابات و رقابت و مشارکت در انتخابات و امنیت در انتخابات مهم است.

شمخانی اضافه کرد:‌ شرایط حساسی است و راه مقابله با دشمنی دشمن، وحدت و انسجام است. داشتن سعه صدر و تحمل همدیگر و رعایت مبانی دینی در نوع نگاه به همدیگر، راه مقابله با دشمنی دشمنان است.

وی در پایان گفت:‌ راه مایوس سازی اراده باطل دشمنان، وحدت است.
 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید