شریعتمداری دولت به شریعتمداری کیهان: برای شما آرزوی شفای عاجل دارم

پس از انتشار گزارشی درباره «طرح فضایی جدید دولت»در روزنامه کیهان، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور جوابیه‌ای به کیهان ارسال کرده است که متن کامل آن را می‌خوانید:

جناب آقای حسین شریعتمداری

مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان
سلام علیکم
 
«با توجه به درج مطلب غیرواقعی با عنوان «تعطیلی پژوهشگاه فضایی ایران توسط دولت» ضمن آرزوی شفای عاجل برای جنابعالی دستور فرمایید توضیحات زیر با همان مشخصات در اولین شماره درج گردد.
 
1- دولت هیچ تصمیمی در انحلال پژوهشگاه فضایی ایران نگرفته است.
 
2- اصولا تاسیس سازمان فضایی ایران محصول فکر افرادی است که در دولت یازدهم مشغول خدمت هستند و هیچ ربطی به دولت‌های نهم و دهم نداشته است.
 
3- دولت نهم با مصوبه شورای عالی اداری که به لحاظ تطبیق قانونی شبهه دارد، سازمان فضایی ایران را که در دولت هشتم تاسیس شده بود، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که طبق قانون مسئولیت آن را برعهده داشت، منتزع و با الحاق پژوهشکده‌هایی از جمله پژوهشگاه هوا و فضا، پژوهشکده مهندسی جنگ جهاد و پژوهشکده تحقیقات ماهواره‌ای وزارت ارتباطات تحت نظر ریاست جمهوری قرار داده است.
 
4- با تشکیل دولت یازدهم و با بررسی‌هایی که در مورد موسسات مختلف تحت نظر نهاد ریاست جمهوری فربه شده حدود چهار هزار نفری (چهار برابر شده نسبت به دولت هشتم) صورت گرفت و با تکیه بر برخی اصول عقلانی، نظیر به حداقل رساندن موسسات و سازمان‌های وابسته به نهاد ریاست جمهوری، ایجاد انضباط مالی و اداری، جداسازی فعالیت‌های صف و ستاد یا تفکیک امر سیاست‌گذاری و نظارت و کنترل از اجرا، اقدامات اصلاحی گوناگونی را سامان داد.
 
از جمله این اصلاحات، بررسی‌های کارشناسانه در حوزه فعالیت‌های فضایی کشور بود و بر پایه این بررسی‌ها، پیشنهادات زیر به رئیس‌جمهور محترم ارائه شد تا در صورت موافقت ایشان با مراجع قانونی ذیربط به مورد اجرا گذاشته شود.
 
1- با توجه به صراحت قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه مذکور مسئولیت سازمان فضایی ایران را طبق قانون برعهده گیرد و پژوهشگاه فضایی ایران وابسته به سازمان مذکور، به تبع این تصمیم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متصل شود.
 
2- به دلیل الزام به تفکیک امور سیاست‌گذاری و نظارت و کنترل از امور اجرایی در حوزه فضا، در ساختار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکزی به نام مرکز ملی فضایی کشور تاسیس و این مرکز مسئولیت‌های سیاست‌گذاری و نظارت و کنترل را با تفویض اختیارات از سوی ریاست شورای عالی فضایی کشور (رئیس‌جمهور محترم) برعهده گیرد.
 
با توجه به اینکه طی دوره کوتاه استقرار دولت یازدهم سازمان فضایی ایران با انجام یک عملیات حسابرسی از شفاف‌سازی حساب‌ها و قراردادها و پروژه‌ها و حساب‌‌های باز باقی مانده در طی شش سال گذشته، روند شفاف‌سازی و انتظام امور مالی را طی کرده است و در برخی از موارد، دستگاه‌های نظارتی و قضایی به رسیدگی تخلفات انجام شده مشغولند. نتیجه اجرایی شدن این تصمیمات ضمن ایجاد نظم و انضباط و جلوگیری از بروز وقایع نه چندان خوب اتفاقیه در حوزه مسائل مالی و سیاسی سازمان فضایی ایران در گذشته، حتما افزایش نرخ رشد علمی در حوزه فضایی کشور را موجب خواهد شد.
 
علاوه بر این اقدامات، فعالیت‌های جاری سازمان فضایی ایران با استفاده از دانشمندان و عناصر خدوم شاغل در سازمان، مستمرا پیگیری به طوری که در طی پانزده ماه گذشته با سه پرتاب به فضا، رشد علمی فضایی کشور روند پرشتاب‌تری داشته است و برنامه ده ساله فضایی کشور در طی این مدت از سوی کمیسیون فرعی شورای عالی فضایی مورد بازنگری قرار گرفته و برنامه پیشنهادی جدید آماده طرح در شورای عالی فضایی شده است.
 
علی‌ایحال به نظر می‌رسد یأس‌پراکنی و دروغ‌پردازی علیه فعالیت‌های دولت همچنان ادامه دارد و این آخرین باری نیست که جریده کیهان مطلبی را به دروغ به دولت نسبت می‌دهد.»
 
کیهان:
 
1- جوابیه ارسالی با توهین به مدیرمسئول کیهان آغاز شده (... ضمن آرزوی شفای عاجل برای جنابعالی!) که روش، «منحصربفرد»! و «رایج» دولت یازدهم در ناسزاگویی به منتقدان و فرار از پاسخگویی است که می‌گذاریم و می‌گذریم و تنها به این بسنده می‌کنیم که با ناسزاگویی نمی‌توانید کیهان را وادار به سکوت کنید.
 
2- گزارش کیهان مستند به نظرات علمی کارشناسان بود و در جوابیه آقای معاون تنها چیزی که دیده نمی‌شود، پاسخ به انتقادات کارشناسانه کیهان است و البته برای خالی نبودن عریضه به مسائلی اشاره شده که در گزارش کیهان نیامده بود. مثلا در هیچ یک از مطالب منتشره بحثی درباره تاسیس سازمان فضایی در دولت‌های نهم و دهم مطرح نشده  و ظاهرا علاقمندی تهیه‌کنندگان جوابیه به ایجاد رزومه کاری، منجر به پرداختن به این موضوع شده است! البته در خبر منتشر شده در تاریخ 26 دی ماه سال جاری به انتقال مجموعه سازمان فضایی به ریاست جمهوری در دولت قبل اشاره شده که به نظر می‌رسد چون قابل انکار نبوده، جوابیه‌نویسان از کنار آن به سکوت و خاموشی گذشته‌اند!
 
3- آنچه در این جوابیه حقیقتا عجیب می‌نماید، انکار اصل ماجرای «انحلال پژوهشگاه فضایی» و دفاع از رفتار غیرقابل توجیه دولت در جداسازی بخش‌های مختلف «سازمان فضایی کشور» از یکدیگر و الصاق هر بخش به زیرمجموعه‌ای متفاوت با شرح وظایفی جداگانه است.
 
4- ظاهرا جوابیه‌نویسان حتی به خود زحمت مرور اخبار رسانه‌ها و روزنامه‌های حامی دولت را هم نداده‌اند وگرنه می‌دیدند که این رسانه‌ها - ظاهرا بدون هماهنگی و قبل از صدور دستور اخیر! و در اقدامی خودجوش!- از تصمیم دولت مبنی بر «انحلال پژوهشگاه فضایی» حمایت کرده و درباره آن به ارائه نقطه نظرات علمی(!) روی آورده‌اند. کافی است جناب معاون اجرایی خبر «انحلال پژوهشگاه فضایی با دستور رئیس‌جمهور» را در فضای اینترنت جستجو کنند تا ببینند که برای ارسال چنین جوابیه‌ای به کیهان،کمی دیر شده است و قبلا رسانه‌های حامی دولت چنین اقدامی را جشن گرفته بودند! خصوصا اینکه طرح دولت (صرفنظر از نام آن) از سوی آمریکایی‌ها و تحت عنوان «ایران برنامه فضایی‌اش را کنسل کرد» مورد استقبال قرار گرفته  است!
 
5- کیهان در چند مورد با انتشار اخبار وگزارش‌های کارشناسی، نسبت به تصمیم متخذه درباره پژوهشگاه فضایی و بطور کلی سرنوشت صنعت هوا فضای کشور، اطلاع‌رسانی نمود. اما آنچه در جوابیه مذکور دیده نمی‌شود، نگاه علمی و پاسخ کارشناسانه به سوالات مطرح شده در کیهان است! البته به تجربه ثابت شده که انتظار نظر کارشناسی از دولت یازدهم انتظار نابجایی است و پاسخ هر سوالی با ادبیات خاص داده می‌شود!
 
6- اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و صدور آراء ضد و نقیض در دولت یازدهم، رخداد تازه و جدیدی نیست. و فقط به عنوان یک نمونه می‌توان به اظهارات معاون اجرایی رئیس‌جمهور در تاریخ 23 مهر 1392 اشاره کرد که تصریح کرده بود؛ «با تصریح ریاست جمهوری، یکپارچگی سازمان فضایی ایران حفظ و با تشکیلات فعلی، زیرنظر معاونت اجرایی رئیس‌جمهور ادامه راه خواهد داد.» و معلوم نیست چرا اظهاراتی را که خود مطرح کرده است، امروزه نفی می‌کند؟! البته در آغاز دولت یازدهم نیز کمیته‌ای به سرپرستی اکبر ترکان (همان فردی که مدعی بود ایرانی‌ها تنها در پخت قورمه سبزی و آبگوشت بزباش قدرت رقابت با خارجی‌ها را دارند) تشکیل شده و قرار بود این کمیته نتایج تحقیقاتش درباره سازمان فضایی را اعلام کند! اگرچه پیشاپیش می‌توان نتایج تحقیقات کمیته‌ای که ترکان با این طرز فکر مسئول آن بوده را حدس زد.
 
7- در حالی که  براساس تصمیمات رئیس‌جمهور انحلال و تکه تکه شدن پژوهشگاه فضایی کشور غیرقابل انکار است و اجزای آن شامل پژوهشگاه هوافضا به وزارت علوم و پژوهشکده مهندسی به جهاد دانشگاهی سپرده می‌شود و علاوه بر آن سازمان فضایی ایران و پژوهشکده تحقیقات فضایی ایران نیز به زیرمجموعه وزارت ارتباطات منتقل شده است!  اصرار بر انکار این موضوع چه معنایی دارد!؟ اگر معنای این اخبار «تکه تکه کردن» و «فروپاشی» مجموعه سازمان‌های مجری برنامه فضایی کشورمان نیست، به نظر معاون اجرایی رئیس‌جمهور تحت چه عنوانی قابل تعریف است؟!
 
8- به نظر می‌رسد علت اصلی برآشفتگی معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جوابیه ارسالی به کیهان توام با به کارگیری ادبیات رایج دولت یازدهم در «تعامل» با منتقدین(!) نیز ناشی از افشای زودهنگام زوایای پرونده‌ای است که فرجام آن تعطیلی برنامه فضایی ایران است، یعنی همان که ذوق‌زدگی آشکار آمریکایی‌ها را در پی داشت.

افزودن نظر جدید