شرط موفقیت آتش‌به‌اختیار از نظر مصباح‌یزدی

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شرط موفقیت درحرکت‌های آتش به اختیاری را داشتن اخلاص دانست.

به گزارش امیدنامه به نقل از تسنیم ، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی یکشنبه‌شب در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به اهمیت توجه افراد به وظایف در رسیدن به تعالی جامعه و نظام اسلامی اظهار داشت: اگر مرکز فرماندهی دچار اختلال شود سربازان باید بر اساس تشخیص آتش به اختیار شوند و به وظایف خود به‌درستی عمل کنند.

 

وی آزمایش انسان، عبادت و بندگی را ازجمله اهداف آفرینش انسان دانست و افزود: شرط موفقیت درحرکت‌های آتش به اختیاری داشتن اخلاص بوده است و رساندن انسان به کمال از اهداف خداوند بوده که زمینه‌سازی برای تکامل نیز به‌واسطه اختیارات خداوند به انسان شدنی است.

 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راه رسیدن به کمال را انتخاب صحیح راه از دوراهی‌ها برشمرد و گفت: با توجه به آیات و روایات می‌توان جهان آفرینش را مقدمه‌ای برای آفرینش انسان دانست  و انسان آفریده‌ شده تا از دوراهی‌ها عبور کرده و آزموده شود و با آنکه خود آزمایش هم مقدمه هدف دیگری بوده می‌توان سرتاسر زندگی انسان را حضور در آزمایش‌ها برشمرد.

 

وی با تأکید بر اینکه انسان چنان نزد خداوند عزیز بوده که تمام عالم ماده در برابر او هیچ است ابراز کرد: اگر در روایات چنین آمده که همه‌چیز برای ما آفریده‌ شده جای تعجب و انکار نیست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: قوانین اجتماعی و دستورالعمل‌ها ثابت نبوده و دائماً در حال تغییر است و یکی از این راه‌ها تعیین جانشین خداوند و امام است که  مصالح و منافع جامعه را شناخته و عدالت و عصمت او به امام نزدیک‌تر است و در زمانی که دسترسی به امام وجود ندارد باید این‌گونه مانند ولایت‌فقیه عمل کرد.

 

وی بابیان اینکه برخی در کشور می‌خواستند به وظایف خود عمل کند ولی راهی برای آن کشف نکرده بودند، یادآور شد: این افراد در فضایی قرار گرفته بودند که توانایی تشخیص درست را نداشتند چون موضوعات قطعی را باور نمی‌کردند غیر از آن باشد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: زمانی که در جامعه حق و باطل شبیه یکدیگر شده و نتوان درستی آن را تشخیص داد خداوند عذابی را نازل کرده تا راه حق و باطل از یکدیگر جدا شود.

 

وی با اشاره به اهمیت قدردانی نعمت‌های الهی یادآور شد: انقلاب اسلامی یکی از این نعمت‌ها است که باید همواره قدردان آن باشیم تا مبادا با کوتاهی‌ها آن را از دست دهیم و ما این انقلاب را به‌سادگی به دست نیاورده‌ام و خون‌های بسیاری ریخته شده که باید قدردان آن باشیم.

افزودن نظر جدید