شب توافق ژنو همچون شب عملیات کربلای 5 سخت بود

رئیس جمهوری امروز را روز تقدیر از همه آن هایی که برای عظمت این ملت شبانه روز تلاش کردند، نامید و گفت: امروز روز قدردانی از سرداران فداکار صحنه دفاع بین المللی از یک ملت است.

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین اعطای نشان های درجه یک لیاقت، مدیریت و شجاعت به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این مطلب را بیان کرد.

 
وی افزود: و اذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید، روز پر افتخاری برای ما هست تا ادای وظیفه ای بنماییم نسبت به آن ها که رنج و سختی ها و درشتی ها و مشکلات را به جان خریدند تا رنجی را از دوش ملت بزرگ ایران بردارند.
 
به نوشته ایرنا، رئیس جمهوری ادامه داد: امروز قرین است با 19 بهمن روزی که نیروی هوایی ارتش با فداکاری و ایثارش در سال 57 کمر قدرت نظامی رژیم استبداد را درهم شکست و در برابر امام راحل و بزرگوار ادای احترام نظامی کرد.
 
روحانی با بیان این که آن چنان این حرکت تکان دهنده بود که برای همه نشان قدم های نهایی پیروزی یک ملت در برابر استبداد و استعمار بود، اضافه کرد: بر روان بلند اماممان درود می فرستیم که هرچه داریم از استقلال وسربلندی و عزت و پایمردی و اعتماد به نفس از او داریم.
 
وی اظهار داشت: درود بر روان پاک همه شهیدان از آغاز نهضت اسلامی در سال 41 تا بهمن 57، و تا همه آن هایی که برای استقرار این انقلاب تلاش کردند و تا شهیدان دفاع مقدس و به ویژه در این مراسم از شهیدان فناوری صلح آمیز هسته ای سرزمینمان که عالمانه آگاهانه دلاورانه این راه پرخطر را برگزیدند و آن گاه که فهمیدند ادامه راهشان خطر ناک است ذره ای عقب نشینی نکردند.
 
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر دهها شهید هم در این راه می دادیم باز هم دانشمندان هسته ای راه ملت و سربلندی را رها نمی کردند. بر روح بلند همه شان درود می فرستیم و برای خانواده های عزیزشان عزت و سرافرازی بیشتر آرزو می کنیم.
 
روحانی یادآور شد: امروز روز نشان است، درست است، روز قدردانی یک ملت از سرداران فداکار صحنه دفاع بین المللی از یک ملت است، درست است، امروز روز تقدیر از همه آن هایی که برای عظمت این ملت شبانه روز تلاش کردند اما آغازش روز شکرگذاری در برابر خدای کریم، حکیم، علیم و عزیز است.
 
رئیس جمهوری ادامه داد: آن خدایی که همه چیز از اوست و من شک ندارم اگر در این صحنه نمایندگان ملت ایران در برابر قدرت های جهانی پیروز شدند از او بود. همه توفیقات از او بود. دعای سوخته دلان، دعای خانواده های شهدا، دعای صالحان به ویژه شب های قدر این آخرین ماه رمضان و اجابت این دعا از سوی آن معبود بزرگ. او بود که نظر لطف و رحمت بر ما انداخت و گرنه ما کجا و پیروزی عظیم تاریخی یک ملت تاریخ ساز کجا.
 
روحانی گفت: امروز روز سپاس و شکرگذاری در برابر ارواح بلند پیامبر و ائمه هدا (ع) و روز تواضع و فروتنی در برابر ولی الله اعظم است که عنایت و لطف او بود که کارساز بود و سپاس و تشکر وی‍ژه از ثامن ائمه (ع) که هرآنچه در این کشور داریم در پناه و لطف اوست.
 
وی ادامه داد: امروز روز تشکر ملت بزرگ ایران است، ملتی که در همه صحنه ها ایستاد، ملتی که هیچ گاه در برابر قدرتها و جمعیت های بزرگ نترسید، سرفرود نیاورد و نهراسید.
 
رئیس جمهوری یادآور شد: آن روز که 15 خرداد بود، به تنهایی ایستاد و آن روز که 17 شهریور بود، ایستاد و آن روز که 22 بهمن بود، مقاومت کرد و آن روز که همه پشت به پشت هم دادند تا در یک جنگ تحمیلی ما را به ذلت بکشانند، این مردم بزرگ دشمنان را ذلیل و خوار کردند و عظمت، حماسه و پیروزی بزرگ برای این سرزمین آفریدند.
 
روحانی گفت: کجا را بگویم، فتح عملیات الثامن الحج و شکستن حصر آبادان، پیروزی طریق القدس، پیروزی فتح المبین، آزادی خرمشهر، پیروری والفجر 8، 10 و در همه صحنه ها، پیروزی مردان سرافراز بزرگ ما از ارتش و سپاه و بسیج و نیروی انتظامی و همه .
 
وی تاکید کرد: هرکجا همه باهم بودیم، پیروز شدیم و هرکجا شیطان بین این مردم بزرگ توانست برای چند روز فاصله ایجاد کند، سرافکنده شدیم. 
 
رئیس جمهوری ادامه داد: یک ملت منسجم، متحد، بزرگ و سرافراز؛ همیشه افتخار آفرین است.
 
روحانی با طرح این سوال که چه کسی ما را پیروز کرد؟ گفت: روزهای سختی را پشت سرگذراندیم. ساعات سخت. شب های سخت، روزهای سخت و به همان قدر که عملیات کربلا 4 و 5 تصمیم گیری اش برای ما سخت و سرنوشت ساز بود به همان نسبت هم شب توافق ‍ژنو برای ما سخت بود و از سرشب تا 5 صبح حرف زدیم و در تماس بودیم؛ اما راه را گم نکردیم؛ خدا ما را تنها نگذاشت و دست یاری اش را بر روی شانه مذاکره کنندگان را به عیان دیدیم. 
 
وی افزود: در کنار لطف خدا و همت و ایستادگی مردم، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، هر وقت خواستیم که جلسه ای بگذاریم، هرگاه که از او مشورت خواستیم، هرگاه که خواستیم جمعی یا فردی در خدمت او باشیم؛ هیچ گاه دریغ نکرد. 
 
رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: او همه تجربه های ذی قیمت خودش را در اختیار ما گذاشت، او ما را هدایت کرد، او چارچوب های مشخص و دقیق پیش پای مذاکره کنندگان ما قرار داد و چقدر مذاکره کنندگان ما تلاش کردند تا سخنی از او به زمین نماند.
 
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر لازم بود 10 یا 17 شبانه روز، تلاش کردند، سختی ها کشیدند، نه من یادم می رود و نه دکتر ظریف که به او گفتم آقای ظریف از تو می خواهم حرف آقا روی زمین نماند و او با توانمندی، شهامت، ایستادگی و کاردانی این کار بزرگ را انجام داد.
 
روحانی افزود: اگر رهبر معظم انقلاب نبود، انسجام ملی نبود، اگر رهبری نبود، وحدت ملی نبود، اگر رهبری نبود، دستاورد ما در این حدی که امروز ما می بینیم نبود یا شاید دستاوردی نداشتیم.
 
وی ادامه داد: اساس کار لطف خدا، ایستادگی ملت و راهنمایی رهبری معظم انقلاب بود اما در کنار این سه پایه، کاردانی کاردانان، افراد باتجربه، همت و ایستادگی شان بود. مردی با این همه دانش، تجربه و خلوص که من هیچ گاه در طول این مدت ناخالصی ندیدم و همه خالصانه کار کردند، چقدر جلساتی که با آقای ظریف،عراقچی و تخت روانچی در روزهای و در مراحل سخت داشتیم و همه جا من خلوص دیدم.
 
رئیس جمهوری گفت: همه جا توانمندی و شهامت دیدم، مگر این کار بزرگ بدون شهامت، ایستادگی، دانش و آشنایی به رموز مذاکره امکان پذیر بود؟ اگر دولت یازدهم هنری داشت؛ هنرش در این بود که توانست بهترین ها را برای این مصاف برگزیند گه اگر این ها نبودند کار بسیار سخت می شد.

 

افزودن نظر جدید