شادی حامیان قالیباف دوام نداشت / تحقیق وتفحص از شهرداری متوقف نشد

شرق نوشت: خبر توقف تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران، شامگاه یکشنبه به محض انتشار از سوی برخی رسانه‌های حامی قالیباف، تکذیب شد؛ اما سرنوشت این تحقیق‌وتفحص را با نگرانی‌هایی همراه کرد.

 

 

نگرانی‌هایی که البته در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس برطرف شد و در این میان تنها چیزی که عاید حامیان بهارستان‌نشین شهردار تهران شد، خرید دو هفته زمان در فرایند تحقیق‌وتفحص بود. دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس، محمدجواد فتحی، نماینده حقوق‌دان تهران، با حضور در جایگاه خبرنگاران، درباره جلسه کمیسیون عمران با شهردار تهران درباره تحقیق‌وتفحص، گفت: «بعضی از دوستان در کمیسیون عمران، شبهه ایجاد کردند که چون پرونده املاک در قوه قضائيه در حال پیگیری است، جایی برای تحقیق‌وتفحص از این موضوع باقی نمی‌ماند؛ درحالی‌که آنچه دستگاه قضائي واردش شده جزئی از تحقیق‌وتفحص ماست و نه همه آن، ضمن اینکه ورود قوه قضائیه به آن بخش هم نافی حق مجلس از تحقیق‌وتفحص نیست.

 

متقاضیان تحقیق‌وتفحص در مخالفت با این شبهه، همین بحث تحقیق‌وتفحص اخیر در صندوق ذخیره فرهنگیان را مطرح کردند که با وجود ورود قوه قضائيه و بازداشت برخی افراد در این پرونده، باز هم تحقیق‌وتفحص آن با رأی بالای نمایندگان تصویب شده است؛ در نهایت هم حالا این دوستان گفته‌اند باید از هيأت‌رئیسه تفسیر بخواهیم تا معلوم شود این شبهه وارد است یا نه». این نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه «ما معتقدیم هيأت‌رئیسه هم در جایگاهی نیست که چنین چیزی را تعیین کند»، توضیح داد: «طبق قانون اساسی، تفسیر قوانین عادی بر عهده نمایندگان مجلس است و هيأت‌رئیسه مجلس، چند نفر از نمایندگان هستند که نمی‌توانند به‌جای همه نمایندگان تصمیم بگیرند».

 

تأیید ادامه تحقیق‌وتفحص از سوي رئیس کمیسیون عمران

ساعتی بعد هم رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران، در راهروی مجلس حاضر شد و در پاسخ به این سؤال که با اتفاقات پیش‌آمده، سرنوشت تحقیق‌وتفحص چه خواهد شد، گفت: «برخی از نمایندگان این موضوع را مطرح کردند که آیا هم‌زمان با ورود قوه قضائيه به پرونده، مجلس هم می‌تواند وارد شود یا خیر؟ از سوی دیگر هم مورد مشابه در صندوق ذخیره پیش آمده بود که تحقیق‌وتفحص بدون مشکل در حال پیگیری است؛ اما ما برای اینکه شفاف‌سازی شود و شبهه‌ای باقی نماند، از معاونت نظارت مجلس استعلام کردیم و اگر از نظر معاونت نظارت، مانعی برای ادامه کار نباشد، در اولین فرصت بعد از اربعین، موضوع را در دستور کار کمیسیون قرار می‌دهیم».

او درباره مراحل بعدی تحقیق‌وتفحص که بعد از تعطیلات مجلس قرار است پیگیری شود نیز گفت: «وقتی نظرات شهردار استماع شد، ما ١٠ روز وقت داریم که گزارش خودمان را به هيأت‌رئیسه بدهیم. باید درباره هر سه محور تحقیق‌وتفحص، در کمیسیون بحث شود و بعد از اتمام مذاکرات و استماع تمام توضیحات شهردار محترم تهران درباره هر سه محور تحقیق‌وتفحص، ما پس از ١٠ روز گزارش را به هيأت‌رئیسه خواهیم داد. در جلسه روز یکشنبه درحالی‌که قصد ورود به اولین محور تحقیق‌وتفحص را داشتیم، این شبهه ایجاد شد و فعلا روند کار تا برطرف‌شدن این شبهه، متوقف شده است تا ان‌شاءالله بعد از اعلام نظر معاونت نظارت مجلس، کار را ادامه دهیم». او می‌گوید: «البته حتی اگر استدلال دوستان درباره موضوع املاک هم از سوي معاونت نظارت تأیید شود، دو محور دیگر تحقیق‌وتفحص به قوت خود باقی است و شهردار محترم باید درباره مسائلی مانند تغییر کاربری‌ها و سایر موارد مطرح‌شده در تحقیق‌وتفحص توضیح دهد. درباره اینکه در موضوع املاک، قوه قضائيه تا چه حدی وارد شده هم ما اطلاع دقیقی نداریم و باید برای خود ما هم مشخص شود که اصلا به فرض ورود قوه قضائیه به این محور هم، بحث املاک خاصی مد نظر قوه قضائيه است یا همان‌طور که در تحقیق‌وتفحص مطرح شده، کل واگذاری‌های املاک در شهرداری، در قوه قضائيه در حال بررسی است؟».

انتقاد از  رفتار  کمیسیون عمران

پیش از پایان جلسه علنی دیروز هم مصطفی کواکبیان، نماینده تهران، در تذکری شفاهی با اشاره به نشست کمیسیون عمران با حضور قالیباف که به‌منظور بررسی تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران برگزار شد، گفت: «کمیسیون به متقاضیان تحقیق‌وتفحص از املاک نجومی، اجازه نداد بحث خود را مطرح کنند و استدلال می‌کردند که چون پرونده قضائي در این رابطه تشکیل شده، مجلس حق تحقیق‌وتفحص ندارد. خیلی عجیب است که فردای همان شبی که آقای غندالی، رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان، دستگیر شد، در مجلس تحقیق‌وتفحص از این صندوق به تصویب رسید. چگونه است که این کمیسیون درباره پرونده تفحص از شهرداری تهران به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کند؟». کواکبیان در پایان تصریح کرد: «هیأت‌رئیسه محترم مجلس حتما به کمیسیون عمران تذکر بدهند هنگامی که کاری از سوی هیأت‌رئیسه به این کمیسیون ارجاع می‌شود، این کمیسیون حق ندارد جلوی تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران را بگیرد».

تحقیق‌وتفحص متوقف نمی‌شود

پایان‌بخش همه ابهام‌افکنی‌های حامیان قالیباف، توضیحی بود که علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هيأت‌رئیسه مجلس، دیروز و در پایان جلسه علنی به «شرق»، داد؛ او که در تقسیم کار بین اعضای هيأت‌رئیسه، مسئولیت تحقیق‌وتفحص‌ها را بر عهده دارد، درباره اتفاقات پیش‌آمده با تأکید بر این جمله که «تحقیق‌وتفحص مراحل خودش را طی می‌کند و متوقف نمی‌شود»، گفت: «اگر دوستان بخواهند برای استعلام، موضوع را به هيأت‌رئیسه ارجاع بدهند، نظر ما این است که مطرح‌شدن موضوع در دادگستری مانع تحقیق‌وتفحص نمی‌شود؛ ما این را به رئیس کمیسیون هم اعلام کرده‌ایم که اگر استعلام کنید، جوابش از همین الان مشخص است، زيرا روال کار تحقیق‌وتفحص مشخص است و قرار نیست تداخلی با پرونده قضائي داشته باشد؛ بنابراین بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس، باید کمیسیون عمران موضوع را دوباره پیگیری کند و بعد از اتمام بررسی‌های کمیسیون، گزارش آن به هيأت‌رئیسه ارسال شود و یک هفته بعد از رسیدن گزارش به هيأت‌رئیسه، در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت».

به این ترتیب همه آنچه با این روش نصیب حامیان شهرداری شد، خرید زمان به‌مدت دو هفته بود. هفته آینده تعطیلات مجلس است و یکشنبه هفته بعد از آن دوباره باید تحقیق‌وتفحص در دستور کار کمیسیون عمران قرار بگیرد. پیش بینی می شود حضور قالیباف در کمیسیون عمران و پاسخ‌گویی او درباره محورهای تحقیق‌وتفحص، دو یا سه جلسه به طول بینجامد و پس از آن باید منتظر ارجاع گزارش به صحن و قرارگرفتن تحقیق‌وتفحص در دستور کار جلسات علنی باشیم. 

افزودن نظر جدید