سید حسن خمینی: متاسفانه این روزها در نوشتن‌ها بی‌ادبی‌هایی دیده می‌شود

یادگار امام تاکید کرد که مجموعه‌های خبری باید علاوه بر صداقت و اعتماد، سایر مسائل اخلاقی را نیز در خبر رعایت کنند.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، آیت الله سیدحسن خمینی در دیدار مسئولان ایسنا گفت: در حوزه روابط شخصیت‌های حقیقی با هم یک اخلاق تعریف شده وجود دارد، اما اخلاق در حوزه روابط شخصیت‌های حقوقی مقداری تابع حوزه فردی شده، در حالی که اگر به عنوان مثال کلاه گذاشتن سر دیگران قبیح است این چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: فطرت آدمی می‌گوید فرد باید همان‌قدر پایبند به اخلاق باشد که یک نهاد حقوقی؛ یعنی در واقع نهاد حقوقی باید به همان موازین اخلاقی پایبند باشد، در حالی که گاهی این طور نیست و طرف فکر می‌کند اگر برای نهاد، موسسه و ارگانی کار می‌کند آنجا می‌تواند همه موازین را زیر پا بگذارد در حالی که ممکن است در زندگی شخصی خود این مساله را رعایت کند.

یادگار امام با بیان اینکه تاثیر خبر در فضای اجتماعی و سیاسی جامعه بر کسی پنهان نیست، خاطرنشان کرد: خدای ناکرده گاهی ممکن است خبرنگار یا مدیر خبری یا کسی که صفحه اجتماعی پرمخاطبی دارد احساس کند به خاطر منفعتی باید پا روی یکی از موازین اخلاقی بگذارد. ممکن است لزوما این کار اشاعه یک دروغ نباشد بلکه افشای سر مردم و یا هتک احترام آن‌ها باشد.

سیدحسن خمینی در ادامه با تاکید بر لزوم پایبندی فعالان عرصه خبر به اخلاق، اظهار کرد:‌ یک مجموعه خبری که صداقت نداشته باشد خود را نابود کرده و بعد از مدتی کسی به او اعتمادی نمی‌کند. اگر چنین مجموعه‌ای متهم شود که صداقت ندارد خبرش به درد نمی‌خورد؛ بنابراین صداقت و بی‌طرفی در تاثیرگذاری مجموعه‌های خبری بسیار اهمیت دارد و جدای از صداقت و اعتماد سایر مسائل اخلاقی نیز باید در خبر رعایت شود.

یادگار امام رعایت حرمت جامعه را از دیگر ملزومات عرصه خبر عنوان و خاطرنشان کرد‌: مردم ایران مردمی با ادب و با حیا هستند، اما متاسفانه این روزها در نوشتن‌ها و گاهی در فضای مجازی بی‌ادبی‌هایی دیده می‌شود که پسندیده نیست و فرهنگ جامعه را از درون تهی می‌کند.

یادگار امام در ادامه با بیان این که برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی نه در رابطه با بزرگان ما و نه دیگر اشخاص پسندیده نیست گفت: این چیزها تمامی ندارد. اگر شما چیزی بگویید پشت سر آن ممکن است به مقدسات شما چیزی بگویند.

وی با مورد توجه قرار دادن این موضوع که پیامبر اسلام (ص) زمانی در جنگ از بی‌ادبی یکسری از مسلمانان خجالت زده شدند گفت:‌ نکند این طور باشد که از بی‌ادبی در فضای رسانه‌ای و مجازی خجالت زده شویم.

سیدحسن خمینی در ادامه اظهار کرد: این طور نیست که بگوییم اکنون ارزش‌ها در حد تعالی وجود دارد باید این ارزش‌ها را توسعه داد تا بیشتر شود. ضمن این که انسان نباید از این طرف به یک خودسانسوری ناخواسته دچار شود.

وی با تاکید بر این که شجاعت خبرنگار هیچ منافاتی با صداقت و ادب و پاسداشت حرمت‌های اخلاقی‌اش ندارد گفت: خبرنگار باید شجاع باشد، همچنین مجموعه مدیریتی ایسنا نیز باید شجاع باشند.

افزودن نظر جدید