سید احمد خاتمی : خبرگان باید چند رهبر در آستین داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی بعد از حضور در وزارت کشور و ثبت نام در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

به گزارش امیدنامه به نقل از آنا،سید احمد خاتمی که هم‌اکنون عضو هیئت رئیسه دوره فعلی (چهارم) مجلس خبرگان رهبری است، در حاشیه حضورش در وزارت کشور و ثبت نام برای انتخابات خبرگان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «از نگاه شما، مجلس خبرگان در موضوع نظارت بر عملکرد رهبری چه جایگاهی دارد؟»، اظهار کرد: در متن قانون اساسی کلمه‌ای از نظارت نیامده است و اگر قانونگذار به مسئله نظارت توجه داشت باید حدود و ثغور آن را بیان می‌کرد.

وی افزود: چنین چیزی در قانون نیامده است اما مقام معظم رهبری یک بار جناب حجت‌‌الاسلام محمدی گلپایگانی و آقای حجت‌الاسلام حجازی را فرستادند در کمیسیون تحقیق و بزرگوارانه گزارشی از روند تصمیم‌گیری‌های رهبری و دفتر ایشان مطرح کردند.
خاتمی ادامه داد: کمیسیون تحقیق در دوره‌های مختلف وظیفه خود را انجام داده و به این باور رسیده که به یاری خداوند تنها کسی که در شرایط کنونی می‌تواند رهبر باشد، مقام معظم رهبری است.
وی تأکید کرد: این خطاست که نظارت را به معنای مچ‌گیری بدانیم.
خاتمی افزود: اما با وجود اینکه نظارت در قانون نیامده است، ولی مقام معظم ولایت اجازه انجام این کار را دادند.

مجلس خبرگان رهبری در شرایط کنونی به دنبال تعیین رهبر نیست
وی همچنین در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اظهارنظر اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره تشکیل کمیته‌ای برای انتخاب رهبری در صورت اتفاق، گفت: این مسئله تازه‌ای نیست و از خبرگان اول نیز کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده بود. گروهی از برجستگان خبرگان نه برای اینکه رهبری تعیین کنند، بلکه راجع به کسانی که در مظان رهبری هستند تحقیق و بررسی می‌کنند.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: آن کمیته با رعایت کامل مسئله رازداری، این کار را انجام دادند و این اسامی اگر مقام معظم رهبری بخواهند به حضورشان عرضه خواهد شد.
وی ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری در شرایط کنونی به دنبال تعیین رهبر نیست.
سید احمد خاتمی اضافه کرد: من خودم از مقام رهبری شنیدم که مجلس خبرگان باید چند رهبر در آستین داشته باشد.

تا زمان آغاز تبلیغات، حضورم در تریبون نمازجمعه منع قانونی ندارد
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه «آیا حضور او در نماز جمعه با توجه به اینکه در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شده است منع قانونی ندارد»، گفت: قانون می‌گوید ایام تبلیغات انتخاباتی دو هفته مانده به انتخابات است و کاندیداها نباید از تریبون عمومی استفاده کنند؛ بنابراین تا آن زمان قانون اجازه این کار را می‌دهد.
سید احمد خاتمی در ادامه در مورد امتحان کاندیداهای مجلس خبرگان اضافه کرد: تعدادی از این افراد در شهریور ماه امتحان کتبی و شفاهی دادند و اجتهاد برخی از آنها توسط شورای نگهبان احراز شد.
وی افزود: افرادی هم که از امروز در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان نام‌نویسی می‌کنند، طبق روال گذشته از آنها انتخاب کتبی و شفاهی گرفته می‌شود.

درباره حضور زنان در خبرگان، شورای نگهبان باید تصمیم بگیرد
وی در مورد ارزیابی خود از حضور زنان در انتخابات مجلس خبرگان گفت: در این رابطه فقهای شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌کنند و اظهار نظر من تأثیری ندارد؛ بر این اساس من نظری ندارم.
 

افزودن نظر جدید