سیاست‌های احمدی‌نژاد با بی خانه‌ها چه کرد؟

در حال حاضر قيمت مسكن در اسپانيا يك پنجم قيمت مسكن در كشور ماست." این جمله که از اظهارات رئيس جامعه مهندسان شهرسازي كشور،علي نوذرپور است به خوبی بیانگر وضعیت مسکن در ایران است.

به گزارش امید به نقل از هشت صبح،گرانی مسکن مدت هاست امان مردم به خصوص در کلان شهرها را بریده و بسیاری از بی خانه ها را در رویای خانه دار شدن فرو برده است اما جوانی می گذرد  و دوران میان سالی می رسد اما همچنان از خانه دار شدن خبری نیست چرا که افزایش نرخ مسکن از افزایش حقوق و دستمزدها انقدر جلوتر است که کسی را یارای خانه دار شدن نیست.

بازار مسکن هر چند سالیان سال است عده ی زیادی از نسل جوان و غیر جوان را در حسرت خانه دار شدن باقی گذارده و در واقع مشکل مسکن مشکل همه دولت ها تا به امروز بوده است اما وضعیت قیمت ها در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود که بحرانی شد.

در واقع با نوسان هر رزه نرخ ارز که قیمت دلار را از 900 تومان به مرز 4000 تومان نزدیک کرد چنان تاثیری در بازار مسکن داشت که کسی در خواب نمی دید و در عرض چند ماه همه چیز را دگرگون کرد.

محسن 40 ساله که یکی از قربانیان ان روزها است  می گوید:خانه ای 90 متری در یکی از محلات متوسط تهران داشتم که به دلیل قدیمی ساز بودن با تصمیم همسرم فروخته شد تا با اندک پس اندازی که داشتیم، خانه ای جدید تر و بزرگتر تهیه کنیم اما هنوز یک ماه از فروش خانه قدیمی نگذشته قیمت همان خانه دو برابر شد یعنی 40 میلیون شد 80 میلیون و ماه بعد 120 میلیون! به همین سادگی خانه 90 متری ما با یک خانه 50 متری در جنوب تهران که 12 سال از عمر ساخت ان می گذشت تعویض شد!

او ادامه می دهد:ترسیدیم اگر همین خانه را هم نخریم دیگر هر گز خانه ای برای زندگی نداشته باشیم!

از این نوع قربانیان در طول 3 سال گذشته زیاد دیده شده اند و حتی بوده اند کسانی که یک عمر پس انداز کردند تا بتوانند یک خانه کوچک از خود داشته باشند اما با افزایش قیمت ها پول پس انداز انها اندازه رهن خانه شد!

حالا هم با قوت گرفتن زمزمه های اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، کارشناسان معتقدند قیمت مسکن که این روزها ثابت مانده افزایش نسبی خواهد داشت.

به عنوان مثال ، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر اکثر بخش های اقتصادی اثرگذار خواهد بود، گفته: هدفمند شدن یارانه ها به خصوص در حوزه حمل و نقل و حاملهای انرژی موضوعی است که بر اکثر بخش های اقتصادی اثر گذار است و هزینه ها را به نوعی افزایش خواهد داد.

سید مهدی هاشمی در خصوص آثار اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها بر حوزه مسکن، ادامه داده:  با توجه به اینکه اجرای این طرح بر بخش های مختلف اقتصادی تاثیر می گذارد، حوزه مسکن هم از این قائده مستثنی نیست و  در بحث تامین مصالح تاثیراتی خواهد داشت و ما یک افزایش حداقلی را خواهیم داشت.

به این ترتیب به نظر می رسد نرخ مسکن باز هم پله های ترقی را می پیماید تا وام 35 میلیونی و 50 میلیونی هم نتواند کاری برای جویندگان سقفی روی سر انجام دهد.
 

افزودن نظر جدید