سه نماینده مجلس در آستانه دریافت حکم قضایی

خبر کوتاه است؛ سه نماینده مجلس در آستانه صدور رای قرار دارند. سرپرست دادگاه کیفری استان اعلام کرد احکام سه نماینده مجلس متهم در پرونده فساد سه‌هزار‌میلیارد تومانی تا هفته آینده صادر خواهد شد.

به گزارش امید به نقل از بهار،پرونده سه نماینده متهم در فساد بزرگ اقتصادی شاید جزو معدود موارد مستندی است که در رسته اتهامات اقتصادی بعضی نمایندگان و مسئولان کشور مطرح است.

البته تاکنون متهمان آن در حاشیه امن قانون قرار داشته‌اند و نامی حتی به‌اختصار از آن‌ها منتشر نشده است. با این حال در بعضی روایت‌های ماجرا به علم و اشاره درباره آنان سخن گفته شده است.

پرونده‌ای که نخست در شعبه اول دادگاه انقلاب به آن رسیدگی و برای چهار متهم آن احکام اعدام صادر کرد، اما به دلیل متهم بودن سه نماینده مجلس در آن و به موجب تبصره ماده 4 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب به دادگاه کیفری استان تهران سپرده شد.

اما این نخستین‌بار نیست که خبری درباره صدور احکام نمایندگان متهم پرونده منتشر می‌شود. چه سه ماه پیش 8 اردیبهشت بود که قاضی پرونده از صدور احکام آن‌ها خبر داد و این در حالی بود که تنها یک هفته پیش از آن قاضی محسن افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری استان، خبر داده بود: «پرونده سه نماینده مجلس هشتم درباره فساد بزرگ سه‌هزار‌میلیارد تومانی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شده و قرار است به‌زودی محاکمه شوند.»

اما گویا اینک پس از گذشت بیش از سه ماه این حکم نهایی شده است و دادگاه کیفری استان قصد دارد هفته آینده آن را اعلام کند. با این حال تا پیش از تجدید نظر خواهی سه نماینده محکوم و رسیدگی به خواست آنان در دادگاه تجدید نظر امکان انتشار اسامی آن‌ها وجود ندارد. چنانکه تاکنون نیز درباره نام سه نماینده و اتهامات آن‌ها اطلاع‌رسانی رسمی‌ای انجام نشده است.

با این حال زمزمه‌های در گوشی حکایت از آن دارند که دو نفر از این سه نمانده مجلس هشتم در مجلس نهم نیز نماینده هستند و ریاست دو کمیسیون مهم مجلس را برعهده دارند. همان زمان که برای نخستین‌بار رسانه‌ها از فساد 3000‌میلیارد تومانی پرده برداشتند، زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت بعضی ازمقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس و فرزندانشان در این ماجرا منتشر شد. چندی بعد سخنگوی قوه‌قضاییه متهم‌بودن چند نماینده در این پرونده را تایید کرد؛ آن‌هم در‌حالی‌که علی لاریجانی دست‌داشتن نمایندگان در این اختلاس را تایید نکرده بود.

لاریجانی در نشست مطبوعاتی خود که به‌مناسبت روز مجلس برگزار شد گفت: درباره دخالت نمایندگان در این موضوع آقای نکونام، رییس وقت کمیسیون اصل 90، بررسی‌هایی داشتند و به‌صورت شفاف در مجلس بیان کردند که اطلاعاتی در این‌باره وجود ندارد و آن‌ها به چیزی که نمایندگان در آن دست داشته باشند، نرسیده‌اند.

لاریجانی در حالی به‌گزارش کمیسیون اصل 90 استناد کرد که اما‌ و‌اگر‌های فراوانی درباره این گزارش و قرائت آن در صحن مجلس وجود داشت. گزارشی که کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم پس از 40‌روز بحث و بررسی در 24‌صفحه تهیه کرد و گفته شد در گزارش کمیسیون اصل 90 نام سه نماینده که دو نفر از آن‌ها روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس بودند، به‌عنوان متهم در پرونده ذکر شده بود که در گزارش نهایی حذف شد و تعداد صفحات گزارش نیز به 18‌صفحه کاهش یافت. بعد‌ها از بازداشت 24‌ساعته یکی از نمایندگان که رییس یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس نیز هست و فرزندش خبرهایی منتشر شد. 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید