سفر قسطی به خارج

«اقساطی‌بودن تورها پدیده جدیدی نیست اما حالا تورهای اقساطی بسیار فراگیر شده‌اند و آژانس‌ها برای جذب گردشگر و بقای‌شان ناچار شده‌اند چنین رویه‌ای در پیش بگیرند.»

به گزارش امیدنامه، روزنامه شهروند نوشت: فروش تورهای قسطی درست در آستانه نوروز ٩٨ بالا گرفته است. کافی است سایت آژانس‌های مسافرتی را باز کنید، تا با انبوهی از آگهی‌های سفر قسطی مواجه شوید. البته آژانس مسافرتی‌ها به همین موضوع بسنده نکرده‌اند و حالا موج پیامک‌های تبلیغاتی با عنوان سفر قسطی بالا گرفته است. در این میان بسیاری از آژانس‌های مسافرتی هم از ترس سرکشی دوباره اسکناس آمریکایی قیمت تورهای خارجی‌شان را به دلار اعلام کرده‌اند. آژانس‌های مسافرتی تهران می‌گویند روی سفرهای قسطی‌شان هیچ سودی نمی‌کشند و تنها برای بقا دست‌وپا می‌زنند.

البته حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی هم با تایید این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «اقساطی‌بودن تورها پدیده جدیدی نیست و در گذشته هم چنین رویه‌ای برای جذب گردشگر وجود داشت، اما حالا تورهای اقساطی بسیار فراگیر شده‌اند و آژانس‌ها برای جذب گردشگر و  بقای‌شان ناچار شده‌اند چنین رویه‌ای در پیش بگیرند.»

تورهای نوروزی مظنه چقدر؟

قیمت تورهای نوروزی امسال با سال‌های گذشته بسیار تفاوت دارد و اگر ‌سال پیش می‌توانستید با یک‌ونیم تا ٢ میلیون تومان به‌راحتی یک هفته از عید را در ترکیه، دوبی و گرجستان سر کنید، امسال دیگر از آن خبرها نیست.

ارزان‌ترین تورهای داخلی نوروز با  قیمت ٤٢٠‌ هزار تومان شروع و تا ٦٠٠‌ هزار تومان ادامه دارد و قیمت آنها گاهی به ٢ تا ٣‌ میلیون تومان برای مسیرهای کیش و مشهد می‌رسد. البته میانگین قیمت تورهای داخلی بین یک‌ میلیون تا یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان برای یک هفته تعطیلات نوروز است. به‌عنوان مثال قیمت تور کیش سه روز و چهار شب  در هتل‌های ٥ ستاره نزدیک به  یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان برای هر نفر می‌شود.

قیمت تورهای سه روزه خارجی هم حداقل با قیمت ٢ تا ٣‌میلیون تومان شروع می‌شود. به‌عنوان مثال در حال حاضر تور ارمنستان برای  سه شب و چهار روز در هتل درجه ٣ چیزی حدود ٢‌ میلیون و ٨٠٠‌ هزار تومان می‌شود.

البته با نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروز قیمت‌ها تصاعدی می‌شود. به‌عنوان مثال تور استانبول ۲۸ اسفند ۹۷ ویژه نوروز ۹۸ نقد و اقساط بدون ضامن و الزام به چک کارمندی با ۲۵درصد پیش‌پرداخت و اقساط هشت ماهه آن هم برای سه شب و چهار روز ٣‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان می‌شود.  اما نه در هتل‌های ٥ ستاره و لوکس، بلکه در یکی از معمولی‌ترین هتل‌های ٣ ستاره. تور تایلند هم درحال حاضر با هتل  درجه سه به مدت هفت شب و هشت روز ٥‌میلیون و ٩٩٠‌هزار تومان برای هر فرد هزینه دارد که برای ایام نوروز به قیمت ٨ تا ٩‌ میلیون تومان هم می‌رسد. برای سفر به دوبی هم  در یک هتل ٣ ستاره برای سه شب در اسفند ماه دست‌کم باید ٣‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان هزینه کرد، البته کسانی که هتل‌های بهتری را انتخاب می‌کنند، برای تور سه‌شبه دست‌کم باید ٤ تا ٧‌ میلیون تومان داشته باشند. اما گر دوست داشته باشید به کشوری چون چین سفر کنید، دست‌کم با ٧‌ میلیون در هتلی ٣ ستاره سر می‌کنید، البته در ایام عادی، اما با نزدیکی به ایام عید این رقم تغییر می‌کند و برای اتاق یک‌تخته به ٢١‌ میلیون تومان می‌رسد، در صورتی که برای اتاق دو تخته ١٧‌ میلیون و ٩٠٠ ‌هزار تومان باید پرداخت کرد.

آژانس‌های مسافرتی سوت‌وکورند

حالا جهش قیمت تورهای نوروزی و کاهش توان خرید مردم موجب شده بسیاری از آژانس‌ها درست در آستانه‌ سال نو وضع نامساعدی را پشت سر بگذارند.

«مردم ایران سفر را دوست دارند، اما دیگر از پس هزینه‌هایش برنمی‌آیند.» این جمله را بسیاری از آژانس‌های گردشگری تهران به «شهروند» می‌گویند و تاکید می‌کنند بخش زیادی از تلفن‌های مردم برای قیمت گرفتن است و بخش زیادی می‌پرسند که آیا سفرهای کوتاه دو یا سه روزه به خارج از کشور دارید؟!

آنها می‌گویند افزایش قیمت دلار و دو برابر شدن قیمت بلیت پروازهای خارجی و همچنین ضعیف‌شدن توان مالی بسیاری از مردم موجب شده سفرهای خارجی فاکتور گرفته شوند.

مسئول یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران که دفتر آن در سیدخندان واقع شده است، به «شهروند» می‌گوید: «‌سال گذشته در شروع اسفند ماه بسیاری از تورهای خارجی‌مان رزرو شده بود و مشغول فروختن تورهای نیمه دوم تعطیلات نوروز بودیم، اما حالا به زحمت می‌توانیم پکیج‌های مسافرتی‌مان را تکمیل کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «آژانس‌های مسافرتی امسال با ضرر و زیان سنگینی مواجه بوده‌اند و بخشی از دفاتر حتی از عهده پرداخت اجاره‌بهای خود برنیامده‌اند، بنابراین تمام امید آژانس‌های مسافرتی برای تسویه ضررهای اول سال، تورهای نوروزی است و به همین دلیل رقابت برای فروش قسطی تورهای مسافرت نوروزی بالا گرفته است.»

سفرهای خارجی نصف شد

سفرهای خارجی ایرانی‌ها به نصف رسیده است. این موضوع را مرتضی قربانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به ایسنا گفته و توضیح داده است: «در این موقع از ‌سال دست‌کم روزی شش هفت پرواز مستقیم بین تهران و تفلیس برقرار بود، اما حالا هر ایرلاین هفته‌ای دو تا سه پرواز دارد که برخی هم کلا پروازشان را قطع کرده‌اند، به‌طورکلی حجم سفرهای هوایی در مسیر گرجستان تا ۶۰‌درصد کاهش داشته است. سفرهای هوایی از تهران به استانبول نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه تا ۵۰‌درصد ریزش داشته، ضمن آن‌که در این مسیر نه‌تنها تعداد پروازها کاهش یافته که برخی ایرلاین‌ها دیگر حضور ندارند.»

او همچنین گفته است: «پروازهای مستقیم شرکت‌های خارجی همچون «ایرآسیا» و «تای ایرویز» در مسیرهای مالزی و تایلند که از دیگر مقاصد پرسفر ایرانی‌ها در این فصل به شمار می‌آید، کاملا متوقف شده است. برخی ایرلاین‌های خارجی پیش از افزایش شدید نرخ‌ها پیشدستی کرده و پروازهای‌شان را در مسیر ایران متوقف کردند، همانند شرکت‌های اروپایی که به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی، بازار ایران را ترک کردند.»

البته آمارهای پنج ماهه ابتدای‌ سال ٩٧ هم نشان می‌دهد که سفرهای خارجی ایرانی‌ها حدود ١١‌درصد ریزش داشته است. براساس گزارشی که سازمان میراث فرهنگی منتشر کرده، بیشترین سفر ایرانی‌ها به ترتیب به کشورهای ترکیه، عراق، امارات و گرجستان انجام شده است.

٣٠‌درصد صندلی هواپیماها خالی است

حرمت‌الله رفیعی، رئیس آژانس‌های مسافرتی هم به «شهروند» می‌گوید: «وضع سفرهای خارجی و حتی داخلی بسیار خراب است و با گرانی دلار و وضع نه‌چندان مطلوب اقتصادی، مردم سفر را از سبد هزینه‌های خود فاکتور گرفته‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «ریزش شدید مسافران را می‌توان از میزان پرشدن صندلی‌های هواپیما متوجه شد.»

در همین زمینه مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که درحال حاضر ٣٠‌درصد ظرفیت پروازها خالی است.»

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران هم با اشاره به وضع نامساعد پروازها گفته است: «بسیاری از پروازهای داخلی تنها با پرشدن ٥٠‌درصد صندلی‌ها انجام می‌شود و در تابستان که یکی از بازه‌های اوج سفر در ایران است، جمعیت مسافران هوایی حدود ٢٥‌درصد کاهش داشته‌اند.»

بازار سفرهای قسطی داغ شد

همین موضوع موجب شده بازار سفرهای قسطی داغ شود. یکی از کارکنان آژانس‌های مسافرتی به «شهروند» می‌گوید: «برای جذب مشتری و گردشگر چنین تدبیری در نظر گرفته شده است و هیچ چاره دیگری نداشتیم، چراکه بسیاری از دفاتر مسافرتی در حال تعطیل‌شدن هستند.»

او درباره شرایط سفرهای قسطی توضیح می‌دهد: «چک‌دادن اصل قضیه است و چک به‌ عنوان تضمینی برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده است، به‌طوری که اگر فردی خودش و بستگان درجه یک نتوانند چک ارایه کنند، نمی‌توانند از سفرهای اقساطی استفاده کنند.»

اما شرایط آژانس‌های مسافرتی برای سفرهای قسطی به چک خلاصه نمی‌شود و شرایط دیگری برای استفاده از سفرهای قسطی وجود دارد. این  پرسنل آژانس مسافرتی توضیح می‌دهد: «در ابتدا باید ٢٥ تا ٥٠‌درصد از کل هزینه پرداخت شود، مابقی هم به صورت اقساط ٢ تا ١٠ ماه  با کارمزد ٣‌درصد در نظر گرفته شده است.»

او در ادامه با اشاره به این‌که مبلغ پرداختی برای سفرها متفاوت است، ادامه می‌دهد: «اگر چه مبلغ پرداختی برای سفرها متفاوت است، اما سقف آن ٥٠‌ میلیون تومان و برای همه مسیرها در نظر گرفته شده است.»

قیمت تور به دلار و ترس آژانس‌ها از نوسان قیمت

یکی دیگر از دفاتر مسافرتی هم که در منطقه امیرآباد تهران فعالیت می‌کند، درباره شرایط سفرهای قسطی به «شهروند» می‌گوید: «سفرهایی که هزینه بین حداقل ٢ تا حداکثر ٥٠‌ میلیون تومان داشته باشند، می‌توانند قسط‌بندی شوند، اما با این وضع اقتصادی، آژانس‌ها قبول نمی‌کنند که قسط سفرها بیشتر از ١٠ماه شود.» او ادامه می‌دهد: «آژانس‌های مسافرتی روی اقساط سفرهای خود سودی نمی‌برند و مسافران تنها باید کارمزد ٣‌ درصدی عملیات بانکی پرداخت این اقساط را بپردازند.»

البته هزینه تنها مشکل سفرهای خارجی نیست و حالا نوسان قیمت دلار هم باعث شده آژانس‌های مسافرتی بخشی یا تمام قیمت تورهای‌شان را به دلار اعلام کنند. آنها می‌گویند هیچ معلوم نیست قیمت دلار در نوروز امسال چه تغییراتی داشته باشد و به همین دلیل ناچاریم قیمت‌ها را به صورت دلاری به مردم بگوییم.

در برخی از آگهی‌های تورهای مسافرتی چنین آمده است: «تور  ترکیه ٢‌ میلیون‌ و ٤٩٥‌ هزار تومان +٢٤٠ دلار » مبلغی  که اگر آن را به ریال تبدیل کنیم، بیشتر از ٢میلیون و ٤٩٥ هزار تومان می‌شود، مبلغی معادل ٢‌میلیون و ٨٨٠‌هزار تومان،  اما ٢٤٠ دلار برای چه چیزی به‌طور جداگانه برای مسافران در نظر گرفته شده است؟

آژانس‌های مسافرتی می‌گویند، آژانس‌ها هزینه‌های قابل پیش‌بینی مثل قیمت رزرو بلیت و دستمزد تورگردان و ... را به صورت ریالی گفته‌اند و سایر هزینه‌های پیش‌بینی نشده مثل قیمت بلیت اماکن تفریحی و هزینه‌هایی که در کشورهای خارجی متحمل می‌شوند، با دلار بیان می‌شود.

حرمت‌الله رفیعی در این زمینه توضیح می‌دهد: «این موضوع تنها مربوط به تورهای خارجی است و نه داخلی، همچنین با توجه به این‌ که قیمت دلار متغیر است، آژانس‌ها برآورد هزینه‌ای برای هزینه‌های خارج از کشور می‌کنند، تا در صورت نوسان قیمت با مشکلی مواجه نشوند.»

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید