سرنوشت عجیب فرزندان سیاسی اصولگرایان

نامه نیوز نوشت:

توقف جلسات جمنا احتمالا ناشی از اختلاف نظر اعضای شورای مشورتی است و از آنجا که بخش قابل توجهی از طیف‌های اصولگرا پیش از این راه خود را از جبهه نیروهای مردمی انقلاب جدا کرده بودند؛ دور از انتظار نیست که این تشکل نیز به فهرست فراموش شده‌ها اضافه شود. 
 
جمنا در سراشیبی مرگ و فراموشی است. این سرنوشتی است که سنتی ها برایش در خشت خام می دیدند و به همین خاطر چندان همراه حامیان آنها نشدند. در انتخابات ریاست جمهوری اخیر شاهد بودیم که موتلفه به عنوان قدیمی ترین حزب اردوگاه اصولگرایی حاضر به همراهی نشد و کاندیدای خود را راهی کارزار انتخابات کرد. طیف های جوان تر و تندرو همچون پایداری نیز نیز چندان دلشان با جمنا نبود و اگر هم در نهایت به مخالفت صریح نپرداختند دلیلی نداشت جز اینکه با گذشت زمان متوجه شدند که در جمنا فرمان حمایت از ابراهیم رییسی صادر شده است . دیگران نیز اگرچه در ظاهر پیرامون کاندیدای اصلح به توافق رسیدند؛ بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری راهشان را جدا کردند. صریح ترین سخنان در مخالفت با جمنا را می توان در کلام محمد باقر قالیباف یافت. حالا دیگر جمنا در یک سو است و سنتی ها همچون موتلفه یا جامعه روحانیت مبارز، تندروها همچون پایداری و شکست خوردگان انتخابات اخیر با ایده هایی همچون نواصولگرایی در مقابل آن. همین وضعیت آنان را به فکر آسیب شناسی رفتار خود و رفع ایرادات انداخت اما در این مسیر نیز توفیقی نداشتند. 
 
خداحافظی با جمنا؟ 
آنطور که سيدمحمد حسيني، عضو شوراي مركزي جمنا گفته است «قرار بود كه اعضاي شوراي مشورتي اين جبهه تكميل و معرفي شوند. با اين حال جلسات شوراي مشورتي ديگر برگزار نشده است». توقف در جلسات شورای مشورتی نشان می دهد که اندک همراهان باقی مانده برای جبهه مردمی نیروهای انقلاب در میان خود اختلافاتی دارند که مانع از ادامه جلسات است. این تنها نشانه بی اثر شدن جمنا نیست. این جبهه که از دي ماه سال گذشته همزمان با اقدام برای اخذ موجوز كار سازماندهي انتخاباتي اصولگرايان را آغاز کرد حالا با لازم‌الاجرا شدن قانون جديد احزاب، گروه‌ها و تشكل‌هاي سياسي و موضع سفت و سخت قانون احزاب باید به فکر تطبيق با اين قانون باشند. این درحالی است که به گفته سيد‌محمد حسيني هنوز در جمنا بحثي براي تطبيق با قانون احزاب مطرح نیست. به این ترتیب جبهه نیروهای مردمی انقلاب در خوشبینانه ترین حالت آنقدر بلاتکلیف است که تطبیق با قانون احزاب را در اولویت چندم خود قرار داده است. در نگاه واقع بینانه اما توقف جلسات شورای مشورتی که باید آن را توقف تلاش برای رفع ایردات تلقی کرد، توقف تلاش برای تطبیق با قانون احزاب و عدم همراهی گروه ها و طیف های استخوان دار اصولگرا معنایی غیر از قرار گرفتن جمنا در سراشیبی مرگ و فراموشی ندارد. 
 
سرنوشت عجیب فرزندان سیاسی اصولگرایان 

جمنا تنها تشکلی اصولگرایی نیست که به این سرنوشت گرفتار آمده است. این جریان سیاسی محافظه کار تا کنون بارها جبهه ها و تشکل های ناموفق را تجربه کرده است. تشکل هایی که به خاطر تولد زودرس، ناقص الخلقه بودند و عمرشان دیری نپایید. آبادگران، جبهه متحد اصولگرایان یا ائتلاف رایحه خوش خدمت نمونه ای از نوزادان ناقص الخلقه در اردوگاه اصولگرایی هستند. 
 
ظهور شتاب زده و مرگ زود هنگام جبهه ها و ائتلاف های سیاسی از این دست، در جریان اصولگرا موجب می شود که گمان کنیم جمنا نیز سرنوشتی غیر از آن ها نخواهد داشت کما اینکه نشانه هایی در درون جمنا نیز ما را به همین نتیجه می رساند. 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید