محمدرضا عارف در جمع دانشجویان دانشگاه قرآن و حدیث:

سرمقاله کیهان جفا به انقلاب بود/ساده زیستی مسئولان امتیاز نیست وظیفه است/اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی قوی دارند

معاون اول دولت اصلاحات در واکنش به سرمقاله روز گذشته روز کیهان با تمجید از شخصیت سید محمد خاتمی گفت:نباید یک نویسنده که قلم بدست دارد به خود اجازه دهد که خود را در جایگاه مدعی‌العموم قرار داده و در یک روزنامه به شخصیت برجسته انقلاب توهین کند.این حرکت جفا به انقلاب بود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی امید، دکتر محمدرضا عارف در جمع دانشجویان دانشگاه قران و حدیث شهرری با گرامیداشت روز زن، روز جهانی کار و کارگر و روز معلم گفت:در جهت گیری کلیه نظام سعی شده است که به کارگران توجه جدی شود، اما هنوز این قشر اثرگذار در تولید ملی دغدغه‌های جدی دارند. امنیت ملی و  معیشت آبرومند از دغدغه های کارگران است.
وی افزود: تورم افسارگسیخته سالیان اخیر قدرت خرید کارگران را تحت تاثیر قرار داده است و این مساله دغدغه جدی است. بیمه تامین اجتماعی از خدماتی است که باید در اختیار کارگر گذاشته شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:کارگران موتور صنعت تولید ملی هستند. بنابراین عقلاتیت حکم می‌کند که معیشت و عقلانیتی درخور را آماده کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر پیوند حوزه و دانشگاه یادآور شد: دغدغه امام خمینی (ره) و بعد از آن رهبر معظم انقلاب همراه شدن این دو بخش مهم است. امام (ره) حوزه و دانشگاه را به دو بال تعبیر می کردند. دو بالی که اگر یکی از آن نباشد قدرت حرکت نیست.
عارف در همین راستا افزود:اقداماتی که در راستای پیوند حوزه و دانشگاه انجام شد کافی نبود .باید به ایجاد دانشگاه‌ها که در زمینه‌های معارف اسلامی و علوم دینی فعال باشند، بپردازیم. البته تاسیس دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه امام صادق، مفید و یا رضوی توانستند پل حوزه و دانشگاه را در فضای علمی برقرار کنند. توسعه رشته‌های الهیات در دانشگاه‌ها موفقیت آمیز بود اما نگاهی کلاسیک به این مساله وجود دارد.
وی با اشاره به کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید کرد: کرسی های آزاد اندیشی بحث مهمی است که به دلیل تنگ نظری‌ها و فضای بسته‌ای که وجود دارد مورد بی مهری قرار گرفت. عملکرد کرسی‌های آزاد اندیشی رضایت بخش نیست. کلمه آزاد اندیشی مشخص است یعنی بدون برچسب زدن باید هر کس هر نظری را دارد بیان کند. نباید با تهدیدهای امنیتی و برچسب زدن مانع از طرح آزادانه مسائل در محیط های علمی شد.
عارف ادامه داد:کرسی‌های آزاد اندیشی از مطالبات رهبری است اما مدیریت کشور این ظرفیت را ندارد که این بحث‌ها مطرح شود .اگر این کرسی‌ها برگزار شده بود یک نویسنده که قلم بدست دارد به خود اجازه نمی‌داد که خود را در جایگاه مدعی العموم قرار داده و در یک روزنامه به شخصیت برجسته انقلاب توهین کند. اثر این نگاه ریزش و حذف است، در حالی که نگاهی که رهبر انقلاب دارد، نگاه رویش حداکثری و ریزش حداقلی است.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دانشگاه های علوم دینی باید در این زمینه هم پیش‌تازی کنند. ما در دهه چهارم انقلاب باید تحمل خود را برابر کسانی که با آنها اختلاف نظر داریم. بیشتر کنیم. آیا شیوه حذف به خود ما نمی رسد؟ تجربه نشان داده است که  اگر راه کنار زدن نیروزهای وفادار به ارزش‌های انقلاب را دنبال کنیم این به خود ما نیز می رسد.
عارف همچنین با انتقاد از حذف رشته های مدیریت و اقتصاد از دانشگاه شریف ضمن نابخردانه دانستن این حرکت از پیگیری این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
معاون اول دولت اصلاحات در ادامه سخنان خود به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: باید این انتخابات یک حماسه با یک حرکت جهشی و شجاعانه شود . خلق حماسه نیز لازمه‌اش به میدان آوردن مردم است. نظام ما نظام اعتدالی است و بنا بر این است که به سمت اعتدال برویم.
وی یادآور شد:بخاظر برخی مشکلات که پیش آمد کدورت‌هایی بوجود آمد  که باید کدورت‎ها را کنار بگذاریم. یکی از راه‌های کنار گذاشتن کدورت‌ها انتخابات است. معتقدم نیازی نیست حرف حق را با چماق جواب داده شود و اگر گوش‌هایی هم برای شنیدن پیدا نشد باید سعه صدر داشته باشیم و معتقدم در نهایت گوش شنوا هم پیدا می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حماسه سیاسی حماسه خرد و عقلانیت،در خصوص حماسه اقتصادی نیز گفت: باید در اقتصاد هم کار حماسی کنیم .گرانی کمر شکن اکثریت قریب به اتفاق مردم را آزاد می دهد. تورم هم  وضعیت لجام گسیخته‌ای پیدا کرده است،. همین طور اشتغال دانشجویان مشکل امروز و اصلی ماست. باید دولتی روی کار  بیاید که حاکمیت عقلانیت و خردورزی را دنبال کند.
وی درخصوص فساد اقتصادی نیز گفت:فساد مانند موریانه یک نظام و یک سیتسم را متلاشی می کند. نباید در هه چهارم انقلاب تنها یک پرونده فساد، اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی باشد و اینگونه فسادها واقعا در شان نظام نیست.
عارف تصریح کرد: نمی توانیم تورم دو رقمی داشته باشیم و بخواهیم جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم. نمیتوانیم نرخ بیکاری 15 درصد را داشته باشیم و مدعی مقام اول در منطقه باشیم. رئیس جمهور بعدی باید بستر سازی برای آرامش اقتصادی انجام دهد. دولت نباید بخشی از مناقشات باشد. رئیس جمهوری در انتخابات آینده باید انتخاب شود که پیام صلح و تفاهم را به دنیا برساند.
معاون اول دولت اصلاحات در ادامه به پرسشهای دانشجویان پاسخ داد:
*عارف در خصوص نقاط قوت دولت دهم  که مورد پرسش یکی از دانشجویان بود با بیان اینکه چرا تنها به نقاط قوت اشاره شد و باید نقاظ ضعف هم مورد بررسی قرار بگیرد،تصریح کرد: تنها نقطه قوت این دولت اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بود. در شرایطی که یکدستی در کشور حاکم بود و در حالی که صدای مخالفی در خصوص این طرح شنیده نمی شد، طرح هدفمندی اجرا شد. اما در فاز اول ،این طرح بد اجرا شد.
وی در خصوص تخلف در انتخابات گفت:  تخلف هم در هر کار و هر انتخاباتی ممکن است پیش بیاید.  در انتخابات 88 با دادن وعده های غیر عملی و با جانب‌داری از یک کاندیدا از سوی مجریان انتخابات تخلفات گسترده صورت گرفت. ولی ما به قانون احترام می گذاریم اما به دلیل اینکه تخلف می‌شود کسی حق ندارد خودش را کنار بکشد البته همه باید مراقبت کنند که تخلف صورت نگیرد و در رای مردم که امانت است خیانتی صورت نگیرد.
عارف همچنین در خصوص ضمانت اجرایی برای اجرای برنامه‎هایش یادآور شد: در طول سی سال حرف زیاد زده شده است. ما اگر نقد می کنیم نقد داخل خانواده برای اصلاح و پیشرفت است و ما در مقام نفی نیستیم و معتقدیم خیلی کارها هم در طول این 30 سال انجام شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اثر تحریم‌ها بر روی مسائل اقتصادی چقدر است؟ گفت:از اول انقلاب تا کنون ما با تحریم رو به رو بودیم. چه زمانی غرب ایران را همراهی کرده است؟ در زمان جنگ هم ما تحریم‌های گسترده‌ای داشتیم. تحریم اثر دارد اما آیا همه مشکلات به دلیل تحریم است؟ باید تحریم‌ها را مدیریت کرد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اغتشاشات دشمنان را به طمع نینداخت؟ تاکید کرد: هر اغتشاشی موجب طمع دشمن می‌شود. دشمن در کمین است که سوء استفاده کند. باید مراقب دشمن بود.نمی‌خواهیم همیشه احساس کنیم که سایه دشمن وجود دارد اما ما انقلاب فرهنگی را در دنیا مطرح کردیم. بنابراین هر اغتشاشی اگر دقت نکنیم زمینه سوء استفاده را فراهم می کند. پس باید همدیگر را تحمل کنیم .
*وی در خصوص عذرخواهی اصلاح طلبان یادآور شد: هر کس به کشور یا انقلاب ضربه زده است باید عذرخواهی کند و این یک اصل است. حساب دولت اصلاحات را به حساب دو فرد که نظری میدهند نگذارید. شما کارنامه دولت را بررسی کنید. چند تن از مدیران دولت اصلاحات اتهام سوء استفاده مالی داشتند؟
معاون اول دولت اصلاحات در خصوص رابطه با آمریکا،اظهار داشت:در قانون اساسی سیاست‌های خارجی از شئونات رهبری است و ایشان دیدگاه‌شان را مطرح کردند که مخالف مذاکره نیستند اما با رعایت خطوط قرمز. ما باید در موضع قدرت و در شرایط برابر مذاکره کنیم.
عارف در خصوص سرمقاله دیروز کیهان که سید محمد خاتمی را مفسد فی‌الارض نامیده بود ،اظهار داشت: من از این سرمقاله بسیار متاسف هستم. چون کار خلاف اخلاق انجام شد. آقای خاتمی فردی متعهد است که تعهدشان بر هیچکس پوشیده نیست.آیا جفا به انقلاب نیست که با یک رئیس جمهوری که هشت سال سکان مدیریت اجرایی کشور را بر عهده داشت اینگونه برخورد کنیم؟
در این بین دانشجویی گفت خاتمی به انقلاب ضربه زده است که عارف در پاسخ گفت: رئیس جمهوری که تورم را مهار کرد و به اوضاع اشتغال رسیدگی کرده است، نمی دانم چه ضربه ای به انقلاب زده است؟
وی در خصوص فعالیت‌های احزاب خاطرنشان کرد: من عضو هیچ حزبی نیستم و یک بنیاد به اسم بنیاد امید ایرانیان دارم. ولی معتقدم با یکدستی نمی توانیم کشور را اداره کنیم. هشت سال گذشته کشور یکدست بود و نتیجه‌اش را می بینیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به سوال یکی از دانشجویان  که فرزند یکی از مسئولان کشور را دارای فساد اقتصادی نامید ،گفت: ما اخلاق مدار هستیم و برای اخلاق انقلاب کردیم. نباید در جایگاه مدعی العموم و قاضی باشیم و از فردی اسم ببریم که هنوز دادگاهی برای او تشکیل نشده است. اگر رئیس جمهور شوم، دنبال نخود سیاه نمی روم اما از یقه سفیدها و دانه درشت ها شروع می کنم. من با هیچ کس عقد اخوت جز با خدا نبسته ام. اما مساله من این است که تا وقتی که جرم کسی ثابت نشده است نباید رسانه‌ای شود. اگر بیایم جزو اولین کارهایم مبارزه جدی با فساد است.
وی در خصوص حضور آقای خاتمی و هاشمی در انتخابات تاکید کرد: نگاه من اعتقاد به خرد جمعی است و در استفاده از نیروها هم تجربه بالایی دارم و معتقدیم که بزرگتر در خانواده جایگاهی دارد بنابراین من خطوط قرمز خود را مشخص کرده ام. یعنی هر زمان که آقای هاشمی یا خاتمی بیایند من کنار می کشم و همه ارادت من را به آقای خاتمی می‌دانند.
*عارف در خصوص پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان تصریح کرد: مردم پایگاه اجتماعی گروه های مختلف را تعیین می‌کنند اما بر این باوریم که اصلاح طلبان بر اساس منش و عملکرد گذشته‌شان پایگاه اجتماعی خوبی دارند.
وی در واکنش به سوال یکی از دانشجویان که پرسید"چرا گفته اید فضای دانشگاه‌ها امنیتی است،خاطرنشان کرد: این حرف را زده ام چون به  آن اعتقاد دارم و اکنون فضای دانشگاه ها بخاطر تنگ نظری رئیس دانشگاه امنیتی است. هیچ ارگانی خارج از دانشگاه حق دخالت در دانشگاه را ندارد و دیدگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که باید کرسی آزاداندیشی برگزار شود و ما باید با تنگ نظری ها برخورد کنیم.
معاون اول دولت اصلاحات همچنین درخصوص سفرهای استانی و ساده زیستی رئیس جمهور که به اعتقاد سوال کننده از نقاط قوت دولت فعلی دانسته شد ،گفت: ساده زیستی یک مسئول امتیاز نیست بلکه وظیفه است .مسئولان مختلف هم ساده زیست بودند.آقای مهندس موسوی  از اوایل انقلاب تاکنون در یک خانه سازمانی زندکی می‌کند. خود من هم از زمان معاون اولی تاکنون در یک واحد آپارتمان در یک مجموعه 10 واحدی زندگی می‌کنم.بنابراین ساده زیستی یک امتیاز نیست یک وظیفه است.

عارف در پاسخ به این سوال که آیا شرکت در انتخابات یک حق است یا یک تکلیف، گفت: من در وهله اول آن را به عنوان وظیفه می دانم.اگر یک رئیس جمهوری با پشتوانه سی میلیونی بیاید بهتر می تواند حق را پی گیری کند. اما در عین حال آن را یک حق هم می‌دانم.
 

افزودن نظر جدید