سخنگوی کاخ سفید : تندروهای ایران و آمریکا در یک جبهه اند

سخنگوی کاخ سفید دیروز در نشست خبری خود در واکنش به انتقادات برخی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره از پرداخت 400 میلیون دلار آمریکا به ایران و درخواست آنها برای ارایه توضیح از سوی دولت اوباما، گفت استدلال های تندروهای آمریکایی مخالف توافق هسته ای با تندروهای مخالف این توافق در ایران، مشابه است.سخنگوی کاخ سفید : تندروهای ایران و آمریکا در یک جبهه هستند.

به گزارش امیدنامه به نقل از عصر ایران، آمریکا، در پی درخواست چند سناتور و نماینده جمهوریخوه کنگره از دولت و وزارت امور خارجه آمریکا برای ارایه جزییات پرداخت 400 میلیون دلار از سوی آمریکا به ایران در ژانویه سال جاری میلادی، "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید این اقدام نمایندگان جمهوریخواه کنگره را از سر ناراحتی آنها از برجام توصیف کرده و هدف آنها را با تندروهای مخالف برجام در ایران، یکسان دانست.

ارنست گفت: "این نمایندگان دست راستی کنگره بار دیگر در موقعیتی قرار گرفته اند که برای تضعیف توافق هسته ای و مخالفت با آن مانند برخی از تندروهای دست راستی در حکومت ایران ، رفتار می کنند.

او افزود: رییس جمهور (اوباما) سال گذشته گفت که دست راستی ها در آمریکا در مخالفت با برجام در یک ائتلاف نانوشته با تندروهای دست راستی در ایران قرار گرفته اند .اگر این تندروها همچنان با انجام این رفتارها بخواهند توجیهی برای مخالفت شان با توافقی که به نفع مردم آمریکاست پیدا کنند، آنها می توانند چنین کنند، اما توضیح این اقدامات شان برای آنها سخت و سخت تر می شود.

در مقابل این اظهارات ارنست، برخی از نمایندگان جمهوریخواه واکنش نشان دادند. "مایک پمپیو " نماینده جمهوریخواه کنگره و از مخالفان توافق هسته ای با ایران، درباره اظهارات ارنست ، گفت : او به عنوان یک سخنگو مجاز است درباره مسایل توضیح دهد، نه اینکه توهین کند.

"پیتر روسکام" دیگر نماینده جمهوریخواه کنگره و از مخالفان جدی توافق هسته ای با ایران نیز در واکنش به اظهارات ارنست گفت: می توانم درک کنم که دفاع از پرداخت پول به یک کشور حامی تروریسم کار دشواری است ، اما سخنان اخیر ارنست درباره نمایندگان مخالف در کنگره توهین آمیز است.

او افزود: من عمیقا از ارسال مخفیانه یک هواپیمای بی نام و نشان و پر از پول به ایران نگران شده ام و این نگرانی به هیچ وجه من را در موضعی مشابه روحانیون تندرو در جمهوری اسلامی ایران که در مخالفت با آمریکا تفاوتی بین آمریکایی ها قایل نیستند، قرار نمی دهد.

جمهوریخواهان مخالف دولت اوباما از زمان انتشار جزییاتی از پرداخت 400 میلیون دلار نقد از سوی دولت آمریکا به ایران برای بستن پرونده اموال بلوکه شده ایران در آمریکا، پرداخت این پول به ایران همزمان با آزادی 4 شهروند آمریکایی از زندان های ایران را " باج دهی" به ایران خوانده اند.

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا باج دادن به ایران را به شدت رد کرده است.

افزودن نظر جدید