سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:کمر همت بسته ایم که به توافق برسیم

باید گفت که در ۱۶ سال اخیر مهم‌ترین مساله سیاسی ایران در سیاست امور خارجه٬ بحث و موضوع هسته‌ای ایران است و اهمیت این موضوع از آنجایی شروع شد که ما دریافتیم انرژی هسته‌ای می‌تواند برای کشور اهمیت به سزایی داشته باشد. در ۸ سال دوره اصلاحات سعی بر این شد تا با تعامل بتوانیم به این حق دست پیدا کنیم که البته به پیشرفت‌های قابل توجه ای هم رسیدیم٬ اما به دلیل بازه زمانی طولانی که صرف شد و اینکه نتوانستیم به یک توافق جامع دست پیدا کنیم٬ باعث انتقادهای به وجود آمده از جناح مقابل به دولت خاتمی شد. اما بعد از سال ۸۴ و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد که وی با حمایت های صریح اصولگرایان به قدرت رسید و با سیاست های تقابلی و تنش زای وی٬ به جای تعامل باعث شد که نه تنها در بحث هسته ای هیچ پیشرفتی حاصل نشود بلکه هر روز با ایجاد تحریم‌های شدید کشور به وضعیت بحرانی برسد و این قضییه تا به جایی پیش رفت که اکثر تحلیل گران اقتصادی٬ وضعیت ایران را بحرانی اعلام کردند. در ۲۴ خرداد سال گذشته که با پیروزی شخص حسن روحانی و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همراه شد٬ سیاست‌های هوشمندانه روحانی با تیم قوی وزارت امور خارجه و حمایت‌های رهبری باعث به وجود آمدن یک رابطه تعاملی دیگر با غرب شد. شعار بُرد بُرد رئیس جمهور دولت یازدهم و رابطه تعاملی اما هوشمندانه با غرب امروز فضایی را پدید آورده است که هم غربیان و هم ایران به نتیجه رسیده اند که می توان به یک توافق جامع دست پیدا کرد. در همین رابطه پویش گفتگویی را با آلن ایر٬ سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا انجام داده که در ادامه می خوانید:

وی در این رابطه گفت: آنچه ما از ایران می‌خواهیم، با اهداف و اظهارات این کشور هیچ تضادی ندارد، چون ایران مدعی آن است که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا صلح آمیز است. در این مورد پیشرفت داشته‌ایم اما هنوز شکاف‌های مهمی باقی مانده ‌است.

آلن ایر در گفتگو با «پایگاه خبری تحلیلی پویش» تاکید کرد: چند روز گذشته وزرای خارجه محترم، آقای کری و دکتر ظریف گفتگوهای طولانی با هم داشته‌اند. موضوع این مذاکرات هم تمایل ایران برای پایبندی به تعهدات هسته‌ای‌اش و انجام اقدامات لازم در جهت اثبات ادعاهای خود در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش بوده است.  هدف مد نظر ما این است که ایران به جامعه جهانی اطمینان دهد که دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود و چه حالا و چه در آینده برنامه هسته‌ای‌اش منحصراً برای اهداف صلح آمیز به کار گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان احتمال توافق ایران با ۱+۵ تا ۳۰ تیر با توجه به اختلافات موجود گفت: ‌نمی دانم. کمر همت بسته‌ایم تا قبل از آن مهلت به توافق برسیم، ‌ ولی اگر نشد در صورت موافقت هر دو طرف گزینه اصلی، تمدید زمان مذاکرات خواهد بود.

سخنگوی امور خارجه آمریکا در رابطه با رویکرد رئیس جمهور آمریکا نسبت به مذاکرات بیان کرد: ‌با توجه به اینکه ایشان بر جزییات روند مذاکرات اشراف کامل دارند و کاملا در جریان امور هستند، قرار است بعد از بازگشت آقای کری طی یک جلسه ای٬ ایشان ارزیابی خودشان را ارایه دهند. 

ایر در مورد ترکیب تیم های مذاکره کننده و پیوستن برادر رئیس جمهور به تیم مذاکره کننده ایران گفت: هر تیم مذاکره کننده برحسب نیاز ترکیب تیم خود را تغییر می‌دهد و حضور ایشان کاملا توجیه پذیر بود، مثل حضور آقایان برنز و سالیوان در تیم ما.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پویش درباره میزان تاثیر حضور وزرای خارجه کشورها در  پیشرفت مذاکرات بیان کرد: بارونس اشتون آن‌ها را دعوت کردند تا با حضورشان ارزیابی خودشان را بکنند و با یکدیگر مشورت کنند. این موضوع نمی تواند به معنای پیشرفت در مذاکرات باشد.

وی در پایان با اشاره به جدیت طرفین در مذاکرات گفت: هر دو طرف جدیت و نیت رسیدن به توافق جامع را دارند. اما هنوز روشن نیست آیا ایران آماده انجام اقدامات لازم در جهت اثبات ادعا‌ها و اظهاراتش هست یا خیر. اگر این آمادگی را داشته باشد تا به تعهدات هسته‌ای‌اش عمل کند و نگرانی‌های مشروع موجود را برطرف کند، امکان توافق در دسترس است.

افزودن نظر جدید