سارنگ:باید اطلاعات آب همانند اطلاعات بانکی به‌روز باشد

عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه وضعیت بخش آب اوضاع مناسبی ندارد و مریض‌احوال است گفت: اگر رئیس‌جمهور به مباحث مطرح‌شده در شورای عالی آب کمک کنند مثل همیشه، مدیریت آب می‌تواند مؤثرتر باشد.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فارس،امین سارنگ در میزگرد بررسی نکات مثبت و منفی برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو در بخش آب گفت: در برنامه پیشنهاد‌ی کاندیدای وزارت نیرو که جامع تهیه شده است برنامه‌های بالادستی و توسعه بخوبی دیده شده است هرچند ممکن است در ظرف زمانی ٤ سال محقق نشود و شاید هم برخی از آنها جامه عمل پیدا نکنند اما به لحاظ گستردگی و جامعیت مناسب است و تصور می‌شود که این برنامه 5 تا 6 ویژگی دارد.

وی افزود: شاید این مهم‌ترین برنامه‌ای است که با شخصیت و اعتقاد فرد کاندید هماهنگی دارد، و با پیشینه 20 سال قبل او ناهمخون نیست و این برنامه ارائه‌شده صرفاً برای رأی اعتماد از سوی مجلس ارائه نشده است و واقعیت موجود و نیازهای اتی بخش اب است

سارنگ ادامه داد: این برنامه ارائه‌شده تعارض و پارادوکس‌هایی در مدیریت قبلی ایشان با بحث‌های کنونی ندارد و برای جلب نظر مخاطب خاص و دوره خاص نیست؛ چراکه برنامه او سعی کرده است یک گفتمانی را مطرح کند که آن همانا بحث حکمرانی خوب در حوزه آب است.

عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران ادامه داد: در برنامه وزیر پیشنهاد‌ی نیرو یک پیوستگی بین موضوعات پیدا می‌شود و همان‌طور که به آب توجه شده با پساب، انرژی تجدیدپذیر و خاک توجه شده است.

* آب می‌تواند با نگاه درون‌زا مشکلات خود را حل کند

وی افزود: در تمام مناطق و مکان‌های مختلف تأکید شده است که حوزه آب یک حوزه فنی و عام کشور است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که به اجماع 100درصدی برسیم. و مبحث حل مشکلات یک شکل درون‌زا دارد؛ چراکه مسئله آب یک حوزه بیمارگونه دارد و آیا قرار است این مسئله برونزا حل شود؟ نه، این‌طور نیست؛ چراکه موضوع آب می‌تواند با نگاه درون‌زا مشکلات خود را حل کند.

سارنگ تصریح کرد: این حوزه نیروی انسانی قوی و متخصص به عنوان پتانسیل در دست دارد؛ چراکه در طی این سال‌ها 6 تا 7 هزار فارغ‌التحصیل در حوزه آب تربیت و معرفی شده است.

*بخش آب اوضاع مناسبی ندارد و مریض‌احوال است

عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران در خصوص اطلاعات از سیمای آب کشور که مطرح شد گفت: وضعیت بخش آب اوضاع مناسبی ندارد و مریض‌احوال است و حجم مسائل و مشکلات آن نسبت به پتانسیل آن‌که بالفعل شده، بیشتر است، بنابراین تصور می‌کنم تنزل موضوع به سد و ساخت سازه، صرفاً تنزل دادن بحث مشکلات آب است.

وی افزود:پس مجموعه موضوعات فراتر از این نگاه سازه ای و غیرسازه ای است، بنابراین این طرز تفکر که این فرد پیشنهاد‌ی وزارت نیرو نگاه سازه‌ای دارند و الآن این‌طور نیست، شاید زیاد مطلوب و مناسب نباشد و برنامه ایشان نسبتا کامل و جامع و هم سازه ای و هم غیر آن است.

*یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته شده، آلودگی و کیفیت آب است

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته شده، آلودگی و کیفیت آب است؛ چراکه بحث کیفیت آب به‌مراتب عمیق‌تر و جدی‌تر است.

سارنگ تصریح کرد: 30 سال در آمریکا دستورالعمل آب پاک را مطرح کردند، اما بعدها متوجه شدند 60 تا 70 درصد آب رودخانه‌ها هنوز مشکل دارد، پس بنابراین باید هزینه زیادی انجام دهیم تا همین آب کم را با کیفیت بالا تأمین کنیم لذا در این دوره باید به مبحث کیفیت بیشتر توجه شود.

عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران اضافه کرد: سؤال دیگر این است که در حوزه مشارکت عمومی مردم چه برنامه ای است و در حال حاضر در کشور چند تشکل آب‌بر داریم و چگونه باید بیشتر شود.

به گفته وی، چند دریاچه مثل دریاچه ارومیه در برنامه هست که باید احیا شوند؟ بحث های احیا یک موضوع راهبردی است که باید پرداخته شود.

وی افزود: همواره در ایران بحث آمار وجود داشته و این موضوع در بخش آب و اینکه از داده‌های آب رنج ببریم، وجود دارد، در حالی‌که آمار باید به‌روز و در دسترس باشد.

*باید اطلاعات آب همانند اطلاعات بانکی به‌روز باشد

سارنگ ادامه داد: پس باید از مرحله شناسایی و پایش به سمت به‌روز شدن اطلاعات گام برداریم، یعنی باید اطلاعات آب همانند اطلاعات بانکی به‌روز باشد و حسابرسی آب را به صورت دقیق و به صورت جدی در اختیار داشته باشیم و بحث آلودگی و کیفیت آب را گسترده‌تر ببینیم.

وی در خصوص راهبردهای مطرح‌شده گفت: ارتقای سطح تعاملات در شورای عالی آب باید به‌طور جدی پیگیری شود؛ چراکه وزیر و شخص رئیس‌جمهور در رأس آن نقش مهمی در شورای عالی آب دارند.

عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران ادامه داد: تقریباً تمام وزرا در شورای عالی آب حضور دارند و اگر همین راهبردها و تفاهمات و تعاملات را در شورای عالی آب افزایش دهیم، می‌توانیم گام‌های خوبی برای بخش آب برداریم.

سارنگ افزود: پس اگر رئیس‌جمهور به مباحث مطرح‌شده در شورای عالی آب کمک کنند مثل همیشه ، مدیریت آب می‌تواند مؤثرتر باشد.

وی افزود: این همه نیرو و اشتغال در بخش آب اگر ایجاد شود، می‌تواند یکی از راهبردهای مهم باشد، پس استقرار حکمرانی خوب یکی از موارد مهم و مؤثر در توسعه است.

عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران در خصوص ورود و مشارکت بخش خصوصی گفت: ورود و مشارکت بخش خصوصی به یک موضوع جدی تبدیل شده، و در برنامه وزیر پیشنهاد‌ی نیرو بخوبی اعلام شده که

چگونه بخش خصوصی می‌تواند ورود کند، پس نباید تنها به خزانه کشور متکی بود و منتظر خزانه ماند؛ چراکه خزانه نیز مثل سفره‌های آب زیرزمینی شده که مدام از آن برداشت شده است.

به گفته سارنگ، بخشی از موضوعات آب در رودخانه‌ها در حوزه‌های شهری هستند که می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و هیچ وزیری در زمان رأی اعتماد متأسفانه به آن توجه نکرده بود اما در برنامه اردکانیان، وزیر پیشنهاد‌ی نیرو به ظرفیت اکولوژیک سیستم و شهر اشاره شده است.

افزودن نظر جدید