زیباکلام: بحران اصولگرایی خیلی عمیق است/ اصولگرایان خودشان را گول نزنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به انتخابات مجلس در هفتم اسفند گفت: «در بخش های رقابتی مانند تهران و مراکز استان ها اصلاح طلبان پیروز شدند یا به پیروزی نسبی دست یافتند. اما اصولگرایان علی رغم امکاناتی که در اختیار داشتند در بخش های رقابتی با «نه» بزرگ مردم روبرو شدند.»

به گزارش امیدنامه به نقل از فرارو، صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «انتخابات هفتم اسفند را باید به دو بخش کلی «رقابت سیاسی» و بخش «غیر رقابتی سیاسی» تقسیم کرد.»

وی ادامه داد: «بخش «رقابت سیاسی» در تهران و مراکز استان ها اتفاق می افتد که آرای مردم کاملا سیاسی است. اما حوزه دوم که غیررقابتی است در شهرستان های کوچک روی می دهد که انگیزه رای دادن سیاسی نیست؛ بلکه مجموعه ای از انگیزه های قومی، طایفه ای و محلی است که می توان آن را پدیده «ایذه - باغ ملک» نامید.»

وی افزود: «در بخش «رقابتی» نامزدهای شناخته شده اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند و در این شرایط اصلاح طلبان دو گزینه بیشتر نداشتند: یا همچون سال 90 انتخابات را با سکوت خود تحریم کنند یا اینکه به جای بایکوت و رای ندادن کسانی که تایید صلاحیت شده اند و از حداقل ویژگی های موردنظر اصلاح طلبان برخوردارند و شانس رای آوری نسبی هم دارند را حمایت کنند که در نهایت اصلاح طلبان گزینه دوم را انتخاب کردند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «در این شرایط در بخش های رقابتی مانند تهران و مراکز استان ها اصلاح طلبان پیروز شدند یا به پیروزی نسبی دست یافتند. اما اصولگرایان علی رغم امکاناتی که در اختیار داشتند در بخش های رقابتی با «نه» بزرگ مردم روبرو شدند.»

وی ادامه داد: «در مجموع می توان گفت هر کجا مردم پای صندوق آمدند اصولگرایان نتوانستند پیروز شوند؛ اما در بخش هایی که مردم نیامدند اصولگرایان رای آوردند.»

وی ادامه داد: «مشکل اساسی اصولگرایان و علت شکست اصلی آنها از روزی شروع شد که به جای اینکه مردم به این گفتمان اعتقاد پیدا کنند، خود بیشتر به آن اعتقاد پیدا کردند. لذا حاصل این شد که چون مردم نمی توانستند در این موضوعات اظهار نظر بکنند پای صندوق رای آمدند تا با آرای خود بگویند که نظرشان مانند نظر اصولگرایان نیست.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا بعد از خرداد 92 و اسفند 94 بازهم شکست های اصولگرایان ادامه خواهد یافت؟، گفت: «اگر اصولگرایان سیاست های کنونی خود را ادامه دهند در انتخابات شورای شهر و انتخابات ریاست جمهوری آینده هم شکست خواهند خورد. اصولگرایان در آخرین انتخابات شورای شهر تهران با 100 هزار رای وارد شورا شدند و نباید انتظار داشته باشند در انتخابات آینده نیز با این مقدار رای پیروز شوند.»

زیباکلام درباره این انتقاد برخی اصولگرایان که لیست اصلاح طلبان اقتصاددان ندارد در حالی که اصولگرایان اقتصاددان های مطرحی در انتخابات داشتند، گفت: «سوال من از این آقایان این است که شما در این 12 سالی که در مجلس بودید در قبال مسائل مهم و کلان کشور چه گفتید و چقدر دخالت کردید؟»

وی ادامه داد: «در جامعه ای که فساد اقتصادی از در و دیوار آن می ریزد چند بار با مفاسد اقتصادی به صورت جدی برخورد کردید؟ در شرایطی که هشت میلیون بیکار در کشور داریم این اقتصاددان ها چه طرح کاربردی در مجلس ارائه کردند؟ چه راه حلی برای 500 هزار میلیارد تومان بدهی دولت دادند؟ چه کمکی برای خروج اقتصاد ایران از رکود وحشتناک موجود کردند؟»

وی افزود: «اگر این آقایان اقتصاددان بودند چرا وضع اقتصاد مملکت اینطور است؟ چرا دولت احمدی نژاد را برای رساندن وضعیت اقتصادی به این شرایط استیضاح نکردند؟ اگر آقای روحانی در بروز این شرایط اقتصادی مقصر است چرا ایشان را استیضاح نکردند؟»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «لذا من هیچ چراغی از این اقتصاددانان ندیدم که روشن شود و آنها هیچ گُلی بر سر اقتصاد این کشور نزدند.»

زیباکلام درباره این سخن اصولگرایان که مردم از بغض اصولگرایان به اصلاح طلبان رای دادند و اصولگرایان به اشتباهات خود باختند، گفت: «این حرف تا حدودی درست است. بخش عمده ای از باخت سی به صفر اصولگرایان به دلیل گفتمان اصولگرایی و عملکرد آنها در مجالس قبلی بود. لذا در واقع مردم به سیاست های اصولگرایی «نه» گفتند.»

وی ادامه داد: «اما اصولگرایان نباید خودشان را گول بزنند و گمان کنند اگر چند نفر از جبهه پایداری در لیست کم می کردند و افراد معتدل می گذاشتند مسائله حل می شد. خیر؛ بحران اصولگرایی خیلی عمیق تر است.»

وی افزود: «اما معمولا جریان های سیاسی در ایران وقتی با شکست روبرو می شوند به جای آنکه از خود بپرسند مشکل کجا بود که باختیم به فرافکنی روی می آورند. من یکبار ندیدم اصلاح طلبان بعد از سوم تیر 84 دور هم جمع شوند و بررسی کنند که خطاهای آنها کجا بود و من مطمئنم اکنون اصولگرایان هم یکبار دور هم جمع نخواهند شد تا خطاهای خود در 12 سال اخیر را بررسی کنند و ببینند چطور رفتار کردند که مردم به آنها بی اعتماد شده اند.»

افزودن نظر جدید