زهرا اشراقی: زنان خودشان دست به کار شوند

زهرا اشراقي گفت: در رابطه با رفع تبعيض از زنان اصلا نبايد از دولت انتظاري داشت و الان زمان مناسبي است كه خود جامعه زنان دست به كار رفع موانع شوند

به گزارش امید به نقل از فصل اعتدال، زهرا اشراقی با اشاره به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهار داشت: مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها نيست. نگاه تبعيض آميز امروز خود را در رابطه با ورود زنان به ورزشگاه‌ها نشان داده و فردا در جاي ديگري نمود پيدا مي‌كند.

وي افزود: در حال حاضر نگاه تبعيض آميز به زنان مي‌كنند و به همين دليل تغيير و اصلاح اين ديد از طرف خود اين دولت امكان ندارد. چون آميخته با اين نگاه است. به اعتقاد من فقط خود جامعه زنان (ونه آقايان) هستند كه مي‌توانند اين تغيير را ايجاد كنند.

اشراقي ادامه داد: متاسفانه آقايان چه اصلاح‌طلب باشند و چه اصولگرا همان نگاه را داشته و درباره زنان يك ديدگاه دارند. فقط شدت و ضعف و نوع اين نگاه در آنها متفاوت است. اگر اينطور نبود اصلاح‌طلبان مي‌توانستند اين دغدغه را كم كنند يا از بين ببرند. از زمان دولت‌هاي آقايان هاشمي و خاتمي ما شاهد اين موضوع هستيم.

وي اظهارداشت: خانم‌هايي كه در خانواده‌هاي شخصيت‌هاي دولتي هستند اين ديد را دارند كه تبعيض نبايد وجود داشته باشد و خواهان تساوي بين زن و مرد هستند اما ما مي‌بينيم كه اين اتفاق نمي‌افتد. اين امر نشان مي‌دهد كه آن دولت اصلاح‌طلب هم نسبت به زن همان ديدي را دارد كه يك دولت اصولگرا.

وي تاكيد كرد: به همين دليل معتقدم در رابطه با رفع تبعيض از زنان اصلا نبايد از دولت انتظاري داشت. الان زمان مناسبي است كه خود جامعه زنان دست به كار شوند. دولت يا زناني كه در دولت مشغول به كارند نمي‌توانند كاري از پيش ببرند. من الان بيشترين انتقاد را نسبت به معاون رئيس‌جمهور در امور بانوان دارم. اينها هيچ كاري انجام نمي‌دهند و حتي براي خودشان خطوط قرمزي دارند كه هر تفكري را وارد نكنند. دولت قبل هم به همين شكل عمل مي‌كرد.

اشراقي با اشاره به حضور نماينده معاون امور زنان رئيس‌جمهوري در ميان بانواني كه براي تماشاي واليبال قصد ورود به ورزشگاه را داشتند و با ممانعت مواجه شدند اظهار داشت: واقعا عقيده آنها اين است كه اگر خانمي وارد ورزشگاه نمي‌شود ممانعت مي‌كند؟!. من فكر مي‌كنم فرق اين معاون رئيس‌جمهور با پيشينيان خود اين است كه ايشان مي‌خواهد وانمود كند كه ما مي‌خواهيم ولي بقيه نمي‌گذارند. معلوم است كه پليس مانع ورود به ورزشگاه نيست بلكه دولت و در واقع آن دست از قوانين نانوشته مانع از ورود زنان مي‌شود.

وي تاكيد كرد: اين تبعيض بايد از بين برود اما توسط جامعه فعال زنان و نه هيچ ارگان و نهاد دولتي و غير دولتي ديگر. اينها بايد رايزني كنند و به جاي داشتن تعصب بيجا درباره عملكرد اين دولت؛ آرام آرام و بدون اينكه حساسيتي برانگيخته شود و بدون نگاه سياسي به مساله زنان و بر اساس رايزني از بالا كار را پيش ببرند. بين ورزشگاه و دانشگاه؛ ورزشگاه و بيمارستان و ورزشگاه و هر جاي عمومي ديگر فرقي نيست.

اشراقي گفت: من فكر مي‌كنم در حوزه مربوط به مسائل زنان هم آنطور كه بايد كار نشده و هم اين حوزه سياسي شده و هم مقدار زيادي به ورطه لج و لجبازي درافتاده است. وي با بيان اينكه رفع تبعيض از زنان با صرف حضور آنان در كابينه حل نمي‌شود گفت: حتي اگر نيمي از كابينه هم خانم باشد باز هم وقتي قوانين ما به روزنشود اين خانم‌ها چه كاري مي‌توانند انجام دهند. خانم‌ها به جاي اصرار براي حضور در كابينه يك بانك اطلاعاتي از خانم‌هاي باسواد و متخصص با كارآيي بالا تهيه كنند و سعي كنند تا اين خانم‌ها در سطوح مديريت‌هاي مياني هر چه بيشتر به كار گرفته شوند. همانطور كه الان مي‌بينيم كه تعدادي از خانم‌ها در برخي از فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها يا شهرداري‌ها به كارگرفته شده‌اند و در اينجا‌ها بهتر مي‌شود مانور داد. ما نبايد يك مرتبه سنگ بزرگي را‌برداريم بايد آرام آرام پيش برويم.

وي افزود: ما مي‌توانيم بانك اطلاعات دقيق تخصصي درست كنيم و اين خانم‌ها را در بخش‌هاي مديريتي در همه ادارات به كار گیریم. اين امر خيلي بهتر است تا اينكه حتي نصف كابينه خانم باشند. وقتي در قانون داريم كه براي تمديد پاسپورت خانم‌ها نياز به اجازه همسر است؛ حتي اگر اين خانم رئيس‌جمهور هم باشد، بايد كم كم نقص‌هايي كه در قوانين وجود دارد را اصلاح كنيم. اگر اين موارد در قانون اصلاح شود بقيه مسائل كم كم حل مي‌شود. آن وقت افراد نه با توجه به جنسيت كه با توجه به تخصصشان به كار گرفته مي‌شوند.

اشراقي تاكيد كرد: اگر تمام توقعمان از دولت باشد قطعا نتيجه‌اي به دست نمي‌آوريم. چون دولت بر سياست خارجي و اقتصاد تمركز دارد و از اينها گذشته با بخش‌هاي مختلفي از جمله نمايندگان مجلس سر و كار دارد و بايد هر روز به بخشي پاسخ دهد. كار دولت آنقدر پيچيده و گسترده و سنگين است كه نمي‌توانيم توقع داشته باشيم كه در همه امور دخالت كند. اما نهادهاي غير دولتي مي‌توانند كمكي براي دولت باشند. بايد تلاش كنيم دولت را كوچك كنيم و نهادهاي غيردولتي كه مي‌توانند به دولت كمك كنند را گسترش دهيم.

وي افزود: در واقع اين نهادها فعال بودند اما در زمان دولت احمدي‌نژاد غيرفعال شدند و هنوز متاسفانه دوباره فعاليت خود را شروع نكرده‌اند اما بايد كم كم كار را انجام داد چون با شلوغ كاري و سر و صدا كار پيش نمي‌رود. اين نهادها مي‌توانند خيلي راحت و در آرامش به معاونت امور زنان رئيس‌جمهوري طرح‌ها و ايده‌هاي خودشان را بدهند و كار را دنبال كنند.
 

دیدگاه‌ها

شما که کلا با بانوان دولت مشکل دارید ..خانوم افخم، مولاوردی و......شاید هم مشکل شما با زن بودن خودتونه...نفست از جای گرم بلند میشه اشراقی عزیز

افزودن نظر جدید