زمين‌خواري در مزارع ۶۴۰ ميليارد توماني

يك هفته پس از ماجراي دماوند، حالا نوبت به ساوجبلاغ رسيده است. در حالي كه هنوز مشخص نشده كه بر سر پلاك‌هاي ثبتي ۶۸ و ۶۹ دماوند چه آمده و ماجراي اين قطعات از دماوند به كجا رسيده، خبري منتشر شده كه براساس آن رييس‌كل دادگستري استان البرز از آزادسازي ۱۶۰ هكتار از اراضي تغيير كاربري يافته در چهارباغ ساوجبلاغ مي‌گويد. ماجراي زمين‌خواري و تخريب باغات و محيط‌زيست براي ساخت‌وسازهاي غيرقانوني حالا سال‌هاست كه محل بحث و رسيدگي‌هاي قضايي است. پس از اينكه برخي زمين‌خواران كمر به نابودي محيط‌زيست لواسان بستند و ساخت‌وساز را حتي تا بستر رودخانه پيش بردند، حالا نوبت به ساوجبلاغ رسيده؛ يكي از شهرستان‌هاي استان البرز كه با مساحت ۲۸۰۰ كيلومتر مربع، داراي مزارع بسيار و محصولات كشاورزي فراواني است كه حالا چندسالي است طعمه زمين‌خواران شده و زمين‌هاي كشاورزي آن نيز جاي خود را به ديوارهاي سيماني و ويلاهاي لاكچري مي‌دهند.

ارديبهشت ‌ماه همين 2 سال پيش بود كه خبر تخريب ويلاي يكي از وزرا در منطقه ساوجبلاغ موردتوجه افكار عمومي قرار گرفت. ويلايي كه به‌ گفته حيدر جعفري، دادستان وقت ساوجبلاغ متعلق به وزير كشور بود. اگرچه دادستان ساوجبلاغ بعد از تاييد اين موضوع كه صاحب ويلاي تخريب شده رحماني‌فضلي بوده، گفت هر چه بوده تمام شده و گذشته است اما ماجراي ساخت‌وسازهاي غيرقانوني در اين منطقه با تخريب ويلاي آقاي وزير پايان نيافت. حدود يك سال بعد و در روزهاي پاياني سال ۹۸ بار ديگر اخباري درباره تخريب ويلاهاي غيرمجاز در ساوجبلاغ منتشر شد. همان زمان فرمانده انتظامي اين شهرستان اعلام كرد كه با دستور مقام قضايي، ۴۰ دستگاه ويلا كه به ‌صورت غيرمجاز در يكي از روستاهاي ساوجبلاغ ساخته شده بود، به علاوه ۲۵۰ چهارديواري تخريب شدند و ۲۵ هكتار اراضي كشاورزي كه تغيير كاربري داده بود، آزاد شد.

پايان سال ۹۸ اما پايان ماجراي زمين‌خواري و ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در اين منطقه نبود. يكم ارديبهشت ‌ماه رييس دادگستري ساوجبلاغ از رفع تصرف ۵۰ هكتار از زمين‌هاي اراضي تغيير كاربري داده شده و تخريب بناهاي غيرمجاز در اين منطقه گفت؛ موضوعي كه حالا و چند ماه بعد دوباره تكرار شده است. اين‌بار اما ماجرا به‌مراتب جدي‌تر از پيش است، چراكه حالا صحبت از «آزادسازي ۱۶۰ هكتار از اراضي تغيير كاربري يافته» و البته وجود «۲۵۰ هزار ويلاي غيرمجاز در ساوجبلاق و چهارباغ» است؛ موضوعي كه حسين فاضلي هريكندي، رييس كل دادگستري استان البرز از آن خبر داده است.
او در توضيحات تكميلي در اين رابطه، ارزش تقريبي اراضي تغيير كاربري يافته را كه آزادسازي شده بيش از ۶۴۰ ميليارد تومان اعلام كرده است. به گفته رييس كل دادگستري استان البرز، حدود ۱۹ هزار كيلومتر مربع از اراضي زراعي و باغ‌هاي استان درمعرض تغيير كاربري قرار دارند و از ابتداي سال، تاكنون بيش از ۸۷۲ هكتار از اراضي تغيير كاربري يافته استان آزاد شده است. البته هريكندي درباره وضعيت مالكيت اين ۲۵۰ هزار ويلا توضيحاتي بيشتري ارايه نكرده و مشخص نيست اين ويلاها متعلق به چه كساني است.
در اين ميان اما پيگيري‌هاي خبرنگار «اعتماد» درباره اين ساخت و سازهاي غيرقانوني كه گمان مي‌رود بيشتر از مردم عادي ازسوي گروهي خاص صورت گرفته باشد نيز به نتيجه‌اي نرسيد. اعضاي شوراي شهر كرج در اين باره اظهار بي‌اطلاعي كرده و اعلام كردند كه اين موضوع در منطقه آنها اتفاق نيفتاده است. همچنين شهردار ساوجبلاغ در واكنش به پرسش «اعتماد» در اين رابطه اعلام كرد كه براي پيگيري اين ماجرا بايد سراغ دهياري چهارباغ برويم. مسيري كه اگرچه پيش روي خبرنگار «اعتماد» قرار گرفت اما عملا بي‌راهه بود و درنهايت به‌رغم اين تلاش‌ها برقراري ارتباط با يكي از مسوولان منطقه به نتيجه‌اي نرسيد، بنابراين تا اعلام جزييات بيشتر ازسوي مسوولاني كه احتمالا آگاهي‌هايي درباره مالكان اين ويلاهاي غيرمجاز دارند تا اعلام اين موضوع از سوي آنها يا به نتيجه رسيدن پيگيري‌هاي ما به تعويق خواهد افتاد.

 

افزودن نظر جدید