رییس جمهور:دیگر سال 88 و 78 نیست، اکنون سال 96 است/ حق نداریم بدون ادله کافی کسی را احضار و جلب کنیم/ترسیدم به قوه‌قضاییه بروم/ضابط نباید حزبی باشد

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به یمن حضور و هوشیاری مردم و تدبیر رهبری انتخابات را به بهترین شکل برگزار کردیم گفت: اکنون انتخابات به پایان رسیده و نوبت ما مسئولان است که مشکلات کشور و مردم را حل کنیم.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی  درهمایش سراسری قوه‌قضائیه با اشاره به تحمیل جنگ و تحریم از سوی دشمن به کشور اظهار کرد:  ما با ایستادگی مردم توانستیم از جنگ و تحریم عبور کنیم. مردم ایستادند مشکلات را تحمل کردند اماپشت نظام را خالی نکردند.

وی در ادامه افزود: از بین رفتن آثار جنگ و تحریم سالها طول میکشد اما از آغاز دولت یازدهم در شرایطی قرار داریم که اگر دست به دست هم دهیم و نگذاریم توطئه دیگران کارگر بیفتد می توانیم تا پایان قرن تاحد زیادی مشکلات گذشته را جبران کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حل مشکلات مورد خواست دشمنان و بدخواهان نیست تصریح کرد: بنابراین آنها هر روز برای ما داستانی می سازند و از هر داستانی، سریالی برای ما تولید می کنند تا ذهن و فکر ما از مسائل اصلی جدا شده و به مسائل فرعی مشغول شویم.

رئیس دولت یازدهم همچنین خاطر نشان کرد: حدود هشت سال اشتغال خالص ما صفر بوده است. اما داریم به تدریج از این شرایط خارج می شویم. اما شرایط سالهای 85 تا 92 را یادمان می رود. یادمان می رود در سال 92 با رکود بی نظیری در تاریخ کشور روبرو بودیم و تقریبا رشد اقتصادی کشور منفی 7 درصد بود. امروز بعضی از رکودحرف می زنند که اشکالی ندارد اما درسال 91 که رشد کشور منفی 6.8 درصد بود در روزنامه ها، سایت‌ها، صداو سیما و بیان شریفشان کلمه رکود کمتر می شنیدیم اما اکنون که از رکود عبور کرده ایم و به رشد اقتصادی مثبت 8.3درصد طبق گفته مرکز آمار وبه رشد 12.5 درصد طبق آمار بانک مرکزی رسیده‌ایم تازه عده‌ای کلمه رکود را یاد گرفته‌اند که آن را ادا بفرمایند.

روحانی ادامه داد: در بهار 96 آمار ایجاد اشتغال 703 هزار اشتغال است. اگر این آمار تا پایان سا ل 700 هزار شغل جدید هم باشد بازهم عقب هستیم. هنوز شرایط ما خوب نیست و به اندازه کافی رونق واشتغال نداریم. اما چه کار می توانیم بکنیم؟ هیچ چیزی بالاتر از اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی نیست. اگر مردم نسبت به دولت و نظام اعتمادشان کم شود و در تردید قرار بگیرند نمی توانیم از مشکلات عبور کنیم. اگر توانستیم قیمت ارز را در چهار سال نسبتا متعادل در بازار نگه داریم به خاطر اعتماد مردم به دولت است.

وی با بیان اینکه ما از آزمایش بسیار بزرگی پیرزو خارج شده و به یمن حضور و هوشیاری مردم و تدبیر رهبر انقلاب بهترین انتخابات را برگزار کرده ایم خاطر نشان کرد: همه باید خوشحال باشیم، زیرا همه شریک بودیم و کار کردیم . حالا دوره رقابت انتخابات ویژگی خاص خود را دارد. آن دوران تمام شده است. ما انتخابات با نشاط و کم حاشیه ای داشتیم که حامیان نامزدها به هم فحاشی نکرده و هرکس به نفع نامزد خود شعار داد. اجتماعات بزرگ 10 هزار و 20 هزار نفری برگزار شد اما هیچ کسی هنجار شکنی  نکرد. این یعنی انقلاب ما به 40سالگی یعنی به بلوغ رسیده است. الان دیگر سال 88 و 78 نیست. اکنون سال 96 است. در این شرایط بسیار خوب بعد انتخابات آیا باید از نو رقابت انتخاباتی را بازخوانی کنیم. کدام عقل سلیم این را می گوید. دوران رقابت انتخاباتی مال همان دوره است.

روحانی تاکید کرد: مردم در انتخابات کار خود را به خوبی انجام دادند. امروز نوبت ما مسئولان است. مشکلات امروز دولت دوازدهم، مشکلات کشور، مردم و نظام است. مشکلات زیست محیطی از جمله گرد و غبار، هوای آلوده، کمبود آب یا بیکاری وفقر مشکلات همه ما است. دشمن نمی خواهد ما با هم متحد باشیم واز هر چیز جزئی و از هر کاهی کوهی می سازد.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ما باید آثار جنگ و تحریم را از بین ببریم. این درحالی است که دشمن نمی خواهد نظام ما الگویی برای دیگران بوده و مردم از نظام راضی باشند. ما با کشورهای شرق آسیا تلاش برای توسعه را همزمان آغاز کرده و تقریبا در این زمینه هم سن و سال هستیم. قبول است که ما جنگ و تحریم داشته ایم اما آیا ما قادر نیستیم که به آنها برسیم و از آنها عبور کنیم. ما دارای سرمایه های فراوانی هستیم. قوه‌قضائیه می تواند به کشور برای امنیت کافی برای سرمایه گذاری و رونق اقتصادی کمک کند. من راضی نیستم عده‌ای یک فرد یا یک شعبه را با همه قضات و کارکنان دستگاه قضا مقایسه کنند. ما یک قوه‌قضائیه داریم که افتخارش اجرای احکام دین است و بیشترین بار برای عدالت را بر دوش دارد، بنابراین ما همه موظفیم که به قوه‌قضائیه کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور همانطور که برای اجرای قانون دغدغه دارد باید به همان اندازه نسبت به قوه‌قضائیه هم دغدغه داشته باشد، خاطر نشان کرد: اگر رئیس‌جمهور نقصی در اجرای قانون اساسی ببیند باید به صحنه بیاید و در کنار سایر قوا قرار بگیرد. امروز سه قوا تحت فرامین رهبری باید بیش از گذشته در کنار هم قرار بگیرند. البته در چهار سال گذشته هم تلاش بر این بوده که قوا در کنار هم باشند. قوا هیچگاه دنبال تخریب یکدیگر نبوده اند اما باید کار بیشتری انجام دهیم. اینکه بگوییم قوا مستقل هستند کافی نیست. مستقل بودن قوا به معنای دیوار کشیدن میان قوا و کمک نکردن به هم نیست.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: اگر بتوانیم در سیاست خارجی کاری کنیم که بدخواه ما تنها بماند بهتر است یا طوری رفتار کنیم که سایرین یاور دشمن ما شوند؟ دشمن دنبال این است که در خاورمیانه صلح، ثبات و توسعه نباشد تا هم اسلحه خود را بفروشد و هم بهانه ای برای مداخله داشته باشد اما به دنبال صلح و ثبات در منطقه، کوتاه کردن دست دشمن و گرفتن بهانه از او هستیم.

وی ادامه داد: ما باید سیاست خارجی داشته باشیم که اگر آمریکا خواست مقابل ما بایستد دیگر قدرتها او را محکوم کرده و مورد سرزنش قرار دهند. چند روز پیش که آمریکا در سازمان ملل در مورد موشکهای ایران حرف زد آیا کسی بود که از آمریکا حمایت کند؟ چین، روسیه و اروپا حرف آمریکا را قبول نکردند. این در حالی بود که هرچه آمریکا ادعا می کرد 14 رای قطعی داشت. ما نباید بگذاریم آمریکا بسط ید پیدا کرده و قدرتمند شود. ممکن است آمریکا برجام را نقض کند اما در این شرایط این خوب است که اروپا، چین و روسیه از او حمایت کنند یا با آمریکا مخالفت کنند؟

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: ما ازچه ناراحتیم؟ از تنها شدن آمریکا ناراحتیم.  امروز دولت یازدهم با رهنمودهای رهبری و حضور مردم کار را به جایی رسانده که تحریمهای هسته‌ای برداشته شده است و ما امروز تحریم هسته‌ای نداریم. البته ممکن است آمریکا از تعهدات خود تخلف کرده و کوتاهی کند.

 رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه از بعد از انقلاب تاکنون هیچگاه در تعامل با آمریکا نبوده‌ایم، اظهار کرد: امروز می‌بینیم که دولت‌های اروپایی در داستان فشار به بانک‌ها و موضوع FATF که اخیرا اجلاس آن برگزار شد، پشت ایران قرار گرفتند. روسیه ، چین و بسیاری دیگر از کشورها کنار ایران بودند و آمریکا، اسرائیل و عربستان روبروی ایران ایستاده بودند.

وی با طرح این پرسش که آیا این خوب است که آمریکا در یک مجمع بین‌المللی با اسرئیل و عربستان تنها بماند یا کاری کنیم که همه اروپا و چین و روسیه و سایر کشورها پشت آمریکا قرار بگیرند، ادامه داد: انقلابی بودن معنایش منزوی کردن آمریکا و حرف زدن با دنیا با بیانی است که بتواند سخن ما را بفهمند و آن را قبول کند.

روحانی با بیان اینکه حتی در زمینه‌های بسیار دشواری مانند حقوق بشر قادر هستیم بهانه‌ها را از دست غربی‌ها بگیریم، خاطرنشان کرد: گرچه موضوعی که سال‌هاست علیه ما به عنوان توطئه مطرح می‌شود را نمی‌توان یک روزه حل کرد اما می‌شود گام به گام بهانه‌های آن را کم کرد. در این راستا می‌توانیم لااقل قانون خود و اسلام خودمان را اجرا کنیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که اگر مجرمی مرتکب جرمی شد بیش از حد مجازاتی که برای آن جرم مشخص شده، فرد را تحت فشار قرار دهیم. ما حق نداریم بدون ادله کافی کسی را احضار و جلب کنیم؛ ابتدا باید ادله کافی برای توجه اتهام به متهم وجود داشته باشد، نباید احضار انجام شود تا ادله زاییده شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون اساسی، ضابط نباید بیش از جایگاه خود ظاهر شود، گفت: ضابط ما که قوه قضاییه است نمی‌تواند بیش از 24 ساعت بدون حکم قاضی متهم را به هر دلیلی نگه دارد. ما نباید بگذاریم در قوه قضاییه بزرگ و با عظمت‌مان به خاطر نقصی کوچک زحمات بزرگ عزیزان و فداکاران این دستگاه زیر سوال برود.

روحانی همچنین با بیان اینکه ورود به دستگاه قضا نیازمند فداکاری بسیاری است، خاطرنشان کرد: من چند بار برای مسئولیت‌هایی به قوه قضاییه دعوت شدم اما ترسیدم که در این قوه حضور یابم و هیچگاه جرات ورود به این دستگاه را نکردم چرا که کاری بسیار سخت بر دوش قضات قرار دارد.

 رییس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر لزوم فراجناحی بودن قوه قضاییه در جمهوری اسلامی، اظهار کرد: نباید بگذاریم در جایی کوچک به خاطر نقصی، کسی فکر کند که حکم برای قاضی دارای نفع است؛ حکم محکومیت و حکم برائت باید برای قاضی یکسان باشد و حتی‌الامکان در جاهایی که دلایل کافی وجود ندارد بر اساس اصل برائت حکم قاضی به سمت برائت برود.

وی ادامه داد: اگر زمانی قاضی میان دو نفر یکی نسبت به  دیگری  به دلایل قومیتی، مذهبی، تمایلات سیاسی و حزبی برایش فرق داشته باشد، آن قضاوت مورد تردید است.

روحانی تصریح کرد: قاضی بی‌طرف به معنای قاضی بی‌طرف است و جناح راست و چپ و شیعه و سنی و مسیحی و مسلمان و قومیت‌های مختلف نداریم و بر اساس قانون اساسی تمام افراد ملت در برابر قانون مساوی هستند.

رییس‌جمهور با اشاره به وصیت‌نامه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه خود به صراحت فرمودند که ارتش، ‌نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و دستگاه‌هایی از این دست حق ورود به دسته‌بندی‌های حزبی و سیاسی را  ندارند. با توجه به اینکه ضابطین ما معمولا این دستگاه‌ها هستند، اگر ضابطی در پرونده‌ای منتفع شود در آنجا افکار عمومی بی‌طرفی ضابطین قضایی را مورد تردید قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از تشکیل پرونده قضایی بر عهده ضابطین قضایی است و تمام کار بر عهده قاضی نیست، اظهار کرد: قاضی بر مبنای محتویات پرونده که از سوی ضابطین و کارشناسان قضایی تهیه می‌شود قضاوت خود را انجام می‌دهد. در این شرایط بسیار مهم است که هم قاضی و هم ضابط در تمام مراحل قضایی به خاطر حزب یا جناح منتفع نشوند.

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش سراسری قوه قضاییه که با حضور سران سه قوه و مسئولان دستگاه قضا برگزار شد، با تاکید بر لزوم همکاری قوای سه‌گانه برای حل مشکلات کشور، اظهار کرد: در شرایط امروز ما باید با دستگاه قضایی مستقل و بی‌طرف در کنار هم به دنبال ساختن ایرانی آبادتر از گذشته باشیم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از مشکلات کشور مربوط به بخش اقتصادی است که در این راستا قوه قضاییه می‌تواند به دولت در زمینه اقتصاد، ‌محیط زیست و آب کمک کند و با هم در کنار یکدیگر با فساد مبارزه و برای شفافیت و دولت الکترونیک تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی،‌ دستگاه قضا دارای دستگاه نظارتی مربوط به خود است، افزود: در عین حال باید بگذاریم که دادنامه‌ها در معرض بحث قرار بگیرد. امروز بخشی از دادنامه‌ها به عنوان افتخار قوه قضاییه در دانشگاه‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و همگان در جریان دادنامه‌ای که قاضی جوان دانشمندی صادر کرده است قرار گرفته‌اند.

روحانی تصریح کرد: باید بگذاریم دادنامه‌ها به روزنامه‌ها بیایند و اساتید و دانشجویان حقوق راجع به آن اظهارنظر کنند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنیم و پاسخگو باشیم، گفت: آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان اندیشمندی فرهیخته که هم به فقه و هم به مقتضیات زمان امروز مسلط است، در راس قوه قضاییه قرار دارد. امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم از قوه قضاییه بهره بیشتری بگیریم و به راحتی می‌توانیم در شرایط امروز با داشتن اجتهاد پویا و در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان لوایح قوی‌تر و بهتری را به کمک یکدیگر تهیه کنیم و در کنار آن بتوانیم اعتماد عمومی را جلب و کار دستگاه قضایی را راحت‌تر و تعداد پرونده‌های قضایی را کمتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها شرایط دستگاه قضا و تعداد پرونده‌های قضایی به گونه‌ای است که آنها روزهایی را به دلیل آنکه کاری ندارند تعطیل می‌کنند. این کار در ایران اسلامی نیز شدنی است به شرط آنکه بخشی از کار قضا را به دستگاه‌های دیگر واگذار کنیم و اتاق‌های داوری در دستگاه‌های دیگر تشکیل شود. در این زمینه چنانچه نیاز به تبیین لوایحی باشد باید در کنار یکدیگر این اقدامات را انجام دهیم.

روحانی در ادامه  با بیان اینکه وزیر دادگستری می‌تواند به عنوان رابطی میان قوا نقش بسیار خوبی در زمینه روابط قوای سه‌گانه انجام دهد، اظهار کرد: امیدواریم در سایه تلاش، کوشش، همفکری و هم‌افزایی مسئولان مختلف و برگزاری جلسات متعدد میان سران قوا بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا مردم ما خوشحال‌تر شوند و کشور در مسیر پیشرفت و امنیت بیشتری قرار بگیرد.

 روحانی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد شهید بهشتی گفت: من از سال 40 ایشان را می شناختم. همواره سخنان، مدیریت و تدبیر ایشان درس آموز بود. در سال 58 جلسات مستمر هفتگی باحضور شهید بهشتی، رهبری، مرحوم هاشمی، شهید باهنر و تعداد دیگر از بزرگان نظام داشتیم که مسائل هفته در آن جلسه مورد بررسی قرار می گرفت. در همین جلسات مسئله توهین به شهید بهشتی و سایر مقامات کشور مطرح می شد. توهین ها به یک جریان تبدیل شده بود و بزرگان نظام در کوچه  و خیابان و گاهی در مساجد و دانشگاه ها مورد توهین قرار میگرفتند اما شهید بهشتی صبر کرد و به ما آموخت که هرچیزی برای انقلاب و نظام را به راحتی تحمل کنیم و بدانیم اگر کسی اخلاص داشت و برای خدا تلاش کرد خداوند اجر بیشتری به او می دهد.

وی ادامه داد: شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب بار سنگینی به دوش گرفت و صبر ایشان به گونه ای بود که دیگر صبر خسته شده بود. آن همه اتهامات در سال 58 و 59 به او زده شد و تا زمان شهادتش کمتر مظلومی را درتاریخ بعد انقلاب مشاهده می کنیم که اینگونه مورد اتهام قرار گرفته باشد. البته بعدا نوبت بقیه هم رسید و آسیاب به نوبت شد. در سال 58 و  59 شهید بهشتی مظلومترین شخصیت به نام انقلاب بود.

روحانی با اشاره به اینکه شهید بهشتی در سال 40 مسئولیت مدرسه علوی را به عهده داشت خاطر نشان کرد: ایشان فردی بسیار دقیق در زمینه تربیت جوانان برای مدیریت آینده کشور و طلاب جوان برای توانمندی در برابر نیازهای زمان بود. آخرین باری که من ایشان را دیدم چهارشنبه قبل از شهادتش بود. در آن جلسه شهید بهشتی گفت که چند ماه پیش خدمت امام رفته و قصد داشته که استعفایش را تقدیم امام کند. همزمان جمعیت زیادی در حسینیه برای امام شعار می دادند که صدای آنها در اتاقی که امام و شهید بهشتی بودند می آمد. امام به شهید بهشتی می گوید اگر همه مردم شعار به نفع ایشان یا شعار مرگ بر خمینی هم بدهند برایشان فرقی نمی کند. بهشتی گفت بعد از این جملات امام خجالت کشیدم که مسئله استعفا را مطرح کنم.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه انقلاب ما روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشت تصریح کرد: گروهک ها تلاش کردند نگذارند انقلاب ما استقرار پیدا کند. قدرتهای بزرگ هم حامی آنها بودند اما مردم کنار امام ایستادند و ما از آن روزهای سخت عبور کردیم اما قربانی های فراوانی هم دادیم. اما راه را ادامه دادیم و مردم هم پشت سر انقلاب، نظام، امام و رهبری ایستادند. دومین مشکل ما جنگ تحمیلی بود که بسیاری از قدرتها پشت کشور همسایه ای بود که به ما حمله کرد. ما هشت سال از سخت ترین روزها را گذراندیم و وقتی یک هواپیما کلاشینکف به کشور آوردیم چقدر خوشحال شدیم .وقتی خمپاره 60 در شیراز پیدا کردیم مسئولان ما چقدر خوشحال شدند. این درحالی بود که مدرنترین سلاح ها را از جمله میراژ F1 ، میگ 25، موشکهای برد بلند و سلاح شیمیایی را وسط جنگ تحویل عراق دادند.

روحانی با اشاره به اینکه مشکل سوم ما طراحی برای فشار و تحریم بود، خاطر نشان کرد: هنوز آثار جنگ پایان نیافته بود که تحریمها به کشور تحمیل شد. البته هنوز به لحاظ حقوقی مسائل جنگ تمام نشده و برخی حقوقی که باید اجرایی می شد پس از سی سال اجرایی نشده، مثلا اروند رود لایروبی نشده و همه ابعاد قرارداد 1975 اجرایی نشده است. اگرچه معضلات جنگ یک روزه حل نمی شود.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: تا رفتیم برای استقرار نظام، برما جنگ تحمیل کردند تا رفتیم آثار جنگ را بزداییم به ما تحریم تحمیل کردند و البته بازهم احتمال تحمیل جنگ بالا بود و در سال 82 داشتند ما را می بردند به شورای امنیت سازمان ملل یعنی همان زمانی که آمریکا می خواست به ایران یا عراق حمله کند و در تردید بود. ولی ما از آن شرایط عبور کردیم و مردم ایستادند و پشت نظام را خالی  نکردند.

افزودن نظر جدید