رویکرد صداوسیما درباره تجمعات اخیر/ ابتدا حمایت از تجمع مشهد، سپس سکوت و سردرگمی

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: در ميان رويكردهاي متفاوت و بعضا متناقضي كه نسبت به تجمعات پراكنده روزهاي گذشته بروز كرد صدا و سيما نيز به روايت خود از ماجرا پرداخت.

رسانه ملي كه از پنجشنبه تا ظهر شنبه واكنشي به اتفاقات رخ داده نشان نداده بود بالاخره روز شنبه در باكس‌هاي خبري و توليدي خود به اين موضوع پرداخت. گوينده خبر 13 شبكه خبر در روز شنبه گفت: « سايت‌هاي معاند و رسانه‌هاي بيگانه همچنان در تلاشند تا از مشكلات اقتصادي و معيشتي و خواست‌هاي به حق مردم در اين زمينه فرصتي براي تجمعات غيرقانوني و احتمالا ايجاد آشوب فراهم كنند.»تجمعاتي كه با تحريك چند كانال تلگرامي – قبل از آنكه از دسترس خارج شوند- به سرعت در حال گسترش بود باعث شد تا رسانه ملي در چند بخش خبري اشاره كوتاهي به آنچه در كشور مي‌گذشت داشته باشد. براي اين كار گزارشي تهيه و با عناوين مختلف از شبكه‌هاي سيما پخش شد.

دفاع از تجمع مشهد
گزارشگر اخبار سراسري شبكه يك در گزارشي كه با واكنش بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه به اظهارات ترامپ آغاز مي‌شد، ‌گفت: «رييس‌جمهور و تعدادي از مقامات امريكايي در مواضعي فرصت‌طلبانه از اينكه برخي افراد ديروز و امروز در برخي تجمعات از مطالبات اقتصادي مردم سوءاستفاده كردند، ابراز خوشحالي كرده و مدعي حمايت از ايران شد.»
صدا و سيما در گزارش خود حساب تجمع مشهد را از شهرهاي ديگر جدا كرد. از همين رو گزارشگر ‌گفت كه مردم مشهد روز پنجشنبه تجمع آرامي با شعار «مرگ بر گراني» براي بيان دغدغه‌هاي خود داشتند. دغدغه‌هايي از جنس مشكلات اقتصادي و معيشتي. صدا و سيما به «مرگ بر گراني» مشهدي‌ها اشاره‌كرد اما از توهين آشكار به رييس‌جمهور عبور و اشاره‌اي به آن نكرد و به عده‌اي كه تلاش كردند در ديگر شهرها اعتراضات مردم را به انحراف بكشند، رسيد.

رسانه ملي در گام بعدي از رسانه‌هاي آنسوي آب و ذوق‌زدگي‌شان به خاطر اعتراضات در ايران سخن گفت. صدا و سيما طي گزارش‌هايي تاكيد داشت مشكلات اقتصادي و گله‌مندي مردم حقيقتي انكارناپذير است و مسوولان اجرايي بايد براي حل آن اهتمام جدي داشته باشند. در همين حال پخش تصاوير آرشيوي از حسن روحاني، اسحاق جهانگيري و محمدباقر نوبخت نيز در دستور كار قرار داده شد. در اين تصاوير نوبخت، سخنگوي دولت گفت: « مگر دولت اجازه مي‌دهد مردم زير فشار گراني زندگي كنند.» صدا وسيما پخش گفت‌وگوهايي با مردم عادي مبني بر اعتراض مردم به وضعيت گراني، اشتغال، تورم و... را هم چاشني كار كرد. در گام سوم اين گزارش با نشان دادن تصوير يادداشت حسام‌الدين آشنا از كساني كه مي‌گويند دست‌هايي پشت پرده است و كساني كه دولت قبل را متهم مي‌كنند يا كساني كه همچون حميد رسايي به فكر انتقام‌گيري سياسي هستند، انتقاد كرد.

شنبه‌شب در حالي كه عملكرد برخي از كانال‌هاي تلگرامي وزير ارتباطات را به پيغام فرستادن براي موسس تلگرام واداشته بود، رسانه ملي در برخي از بخش‌هاي خبري مثل خبر ساعت 22:30 شبكه دو هيچ اشاره‌اي به اتفاقات كشور نكرد. در خبر ساعت 20 شبكه چهارم نيز به اندازه يك جمله به تجمعات سراسري پرداخت: ترامپ در اظهاراتي مداخله‌جويانه از اقدامات عده‌اي «فتنه‌گر» استقبال كرده است.

افزودن نظر جدید