رویارویی ایران و عربستان رسانه‌ای شد

منابع آگاه عربی اعلام کردند که شبکه ای با حمایت ایران موسوم به النباء با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی عربستان سعودی و در لبنان راه اندازی شده است.

به گزارش امید به نقل از دیپلماسی ایرانی ،پیش بینی می شود با راه اندازی این شبکه رویارویی رسانه ای ایران با عربستان که از مخالفان اسد در سوریه حمایت می کند، بیش از پیش افزایش یابد. این شبکه جدید که مورد حمایت حزب الله است در منطقه ای واقع شده که در آن عموما اعضای حزب الله سکونت دارند.

منابع آگاه می گویند در حال حاضر حزب الله با حمایت ایران از شبکه های مختلفی حمایت می کند. شبکه المیادین که دفتر آن نیز در بیروت است از همین نوع حمایت برخوردار است و تلاش دارد تا تبلیغات مسموم رسانه های عربی عموما زیر نظر عربستان و قطر را در مورد سوریه و یمن و دیگر مناطق عربی خنثی کند.

عموم شبکه های خبری ای که به نوعی حزب الله از آنها حمایت می کند در بیروت، پایتخت لبنان واقع شده اند، شهری که بیشتر مناطق آن به ویژه منطقه بئر حسن زیر نفوذ حزب الله اداره می شود. بئر حسن چندان فاصله ای از فرودگاه بین المللی بیروت ندارد و بیشتر ساکنان آن سنی هستند اما بیشتر طرفداران ثروتمند حزب الله در آن ساکنند.

در این جا یادآور می شود که فعالیت شبکه های خبری و رسانه ای در لبنان آزاد است و عموما نظارتی بر آنها نیست و به واسطه فضای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر این کشور بسیاری از شبکه های ماهواره ای عربی و خارجی در این کشور فعالیت گسترده ای دارند. به گونه ای که بسیاری از کارشناسان لبنان را پایتخت رسانه ها و شبکه های ماهواره ای جهان عرب می دانند.
گفته می شود شبکه النباء که هم زمان با سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در روز جمعه گذشته افتتاح شد، قصد دارد بیشتر شیعیان منطقه الشرقیه عربستان را پوشش دهد و تلاش می کند که منبری برای افکار عمومی و آزادی بیان این منطقه از عربستان باشد. منطقه ای که عموما شیعه نشین است و شریان های نفتی عربستان در آن واقع شده است اما از سوی حکومت آل سعود به شدت سرکوب می شود. نظارت بر این شبکه نیز بر عهده شهروندی شیعی از عربستان موسوم به فواد ابراهیم است که سیاست های این شبکه را تبیین می کند.
در عین حال منابع آگاه می گویند که بودجه این شبکه در ابتدای کار خود چندان زیاد نیست و در حال حاضر بیشتر از 3.5 میلیون دلار در اختیار ندارد. مبلغی که در مقایسه با شبکه های عربی دیگر به ویژه شبکه های نزدیک به عربستان و خاندان آل سعود مبلغ چندانی محسوب نمی شود.

کارشناسان بر این اعتقادند آغاز به کار این شبکه که حمایت ایران را نیز پشت سر خود دارد حامل پیام های مختلفی از سوی ایران برای عربستانی ها است. از جمله این که عربستان باید بداند که نقاط ضعف بسیاری دارد که می توان از آن بهره برداری بسیاری کرد، از این رو بهتر است که بیش از این به حمایت بی شائبه و فکر نشده از مخالفان اسد که این روزها دیگر از حد مخالفت مدنی و سیاسی گذشته اند و به وحشیگری و خشونت روی آورده اند، نپردازد. این شبکه همچنین می تواند بازگوکننده نیاز شیعیان بحرینی نیز باشد. کشوری نفت خیز که اقلیت سنی با حاکمیت آل خلیفه و با حمایت قاطع و بی شائبه عربستان سعودی بر اکثریت شیعی حکومت می کند و سال ها است که معترضان شیعی را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می کند. ناظران بر این اعتقادند که این شبکه می تواند در یمن نیز به سود ایران و شیعیان فعالیت کند و دولت مرکزی وفادار به حکومت عربستان را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. کشوری که تلاش می کند به رغم سقوط دیکتاتوری علی عبدالله صالح در آن همچنان شیعیان الحوثی و جنوبی را تحت فشار بگذارد.

در حال حاضر شبکه المنار، شبکه رسمی حزب الله لبنان محسوب می شود که مطابق با سیاست های این حزب فعالیت می کند. شبکه العالم نیز دیگر شبکه ای است که در کنار المنار به دفاع از شیعیان و سیاست های جمهوری اسلامی ایران و ترویج آن در منطقه می پردازد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید