روشنفکر افراطی فرانسوی خط‌دهنده اصلی به حسن عباسی

"حسن عباسی" از چهره‌های نزدیک به جریان اصولگرا سال‌هاست که در بسیاری از حوزه‌ها از سینما و کارتون‌های والت دیسنی تا مسائل مرتبط با معضلات اجتماعی و همچنین موضوعات مرتبط با سیاست کلان بین‌المللی از جمله مسائل استراتژیک منطقه خاورمیانه اظهارنظر می‌کند. طرفدارانش او را "استراتژیست" خوانده و منتقدانش معتقدند که دلیلی برای اظهارنظرهای به‌ظاهر کارشناسی او در تمامی حوزه‌ها وجود ندارد.

به گزارش امید به نقل از خرداد، همزمان با پیشرفت روند مذاکرات هسته‌ای "عباسی" نیز به حلقه "دلواپسان" وارد شده و درصدد است تا با طرح اتهاماتی بی‌اساس به‌وجهه دولت لطمه بزند. تازه‌ترین اتهام وارد‌شده از سوی وی به شخص "حسن روحانی"، رئیس‌جمهور کشورمان دیدار او با مقام اسرائیلی و بیان سخنانی از سوی او علیه امام است.(اینجا) او در سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر بیان کرده که رییس‌جمهوری کشورمان در جلسه‌ای محرمانه در سال 1365 با مقام‌های اسرائیلی دیدار داشته و در این جلسه روحانی از انعطاف بیش از حد غرب در مقابل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شکایت کرده است. او در ادامه مدعی شده که این دیدار در دو سال منتهی به جنگ هشت‌ساله ایران و عراق در هتل پاریزین پاریس صورت گرفته و در آن مشاور ضد‌تروریسم نخست وزیر وقت اسرائیل نیز حضور داشته است.

اما آیا براستی "حسن عباسی" خود به تنهایی این ادعاها را که با استناد به خبر روزنامه اسرائیلی مطرح شده بیان کرده است؟ شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند پروژه طرح چنین اتهامی علیه شخص رییس‌جمهوری از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

"تیری میسان" روشنفکر چپگرای افراطی فرانسوی که به ایران نیز سفر کرده و مورد استقبال "نادر طالب‌زاده" برنامه‌ساز برنامه تلویزیونی "راز" در شبکه چهار سیما نیز قرار گرفته است و به دلیل مواضع ضد‌امپریالیستی خود مشهور است، در مقاله‌ای که در تاریخ 6 آوریل 2015 نوشته، از "طرح واشنگتن برای ده سال آینده در خاورمیانه" می‌گوید. او در این مقاله تحت عنوان "آنچه شما درباره توافق ایالات متحده و ایران نمی‌دانید" -در سایت "ولترنت" منتشر شده است- با هدف ارائه وضعیتی منفی از توافق هسته‌ای مدعی است که واشنگتن قصد دارد تا با توافق با ایران، برنامه ده‌ساله آینده خود برای خاورمیانه را تنظیم کند.

میسان که دوران ریاست جمهوری "احمدی‌نژاد" به ایران سفر کرده بود و مورد استقبال اصولگرایان قرار گرفته بود در بخش دیگری از این مقاله به حمایت از "اسفندریار رحیم‌مشایی" پرداخته و ادعا می‌کند که پس از دیدار "جک سولیوان" نماینده امریکا با مقام‌های ایرانی تصمیم گرفته شد که رحیم‌مشایی از دور رقابت برای ریاست جمهوری برکنار شود و موضع ایران در قبال کشورهای دیگر "تعدیل" شود." او در ادامه نظریه‌پردازی خود که بیشتر شباهت به نظریه‌پردازان "تئوری توطئه" دارد اضافه می‌کند که حسن روحانی نخستین فرد تماس‌گیرنده ایرانی از سوی اسرائیل و ایالات متحده در ماجرای ایران‌گیت بوده است. با این حال، در این باره هیچ‌گونه سند و شواهدی ارائه نمی‌کند.

میسان در ادامه ادعاهای بی‌سند و مدرک خود به حوادث پس از انتخابات 88 نیز اشاره کرده و اصلاح‌طلبان و حسن روحانی  را "امریکایی" خوانده و می‌نویسد:"طی تلاش انقلاب رنگی در سال 2009 که توسط سازمان سیا به کمک آیت‌الله رفسنجانی و خاتمی سازمان‌دهی شده بود، حسن روحانی در جبهه طرفداران غرب علیه رییس‌جمهوری احمدی‌نژاد موضع‌گیری کرده بود."

این تحلیلگر سیاسی که در مقاله‌های خود چه در سایت "ولتر نت" و چه "گلوبال ریسرچ" همواره تلاش دارد تا از دست‌های پشت‌پرده درباره مسائل مختلف بگوید، گمانه‌زنی کرده که طی سه ماه آینده این احتمال وجود دارد که نتانیاهو بخواهد برای به شکست‌کشاندن طرح ایالات متحده به شکل مجهول دست به عملیات تروریستی یا قتل سیاسی بزند تا توافق نهایی هسته‌ای در تاریخ 30 ژوئن 2015 امضا نشود.

اما این روشنفکر تندرو فرانسوی که در دوران احمدی‌نژاد مورد حمایت حلقه اصولگرایان نیز قرار داشت کیست‌؟ او نویسنده و متفکر چپگرای تندرو فرانسوی است که خود را مبارزی علیه راستگرایان افراطی فرانسه به‌خصوص جبهه ملی فرانسه به رهبری خانواده "لوپن" می‌داند. او با انتشار کتابی تحت عنوان "یازدهم سپتامبر: دروغ بزرگ" اظهارات مقام‌های امریکایی درباره این حادثه را به چالش کشید. او در این کتاب مدعی است که یازدهم سپتامبر برنامه‌ای از پیش تنظیم‌شده توسط بخش صنعتی – نظامی امریکا بوده است. او علاوه بر رسانه‌های داخلی وابسته به اصولگرایان از جمله "فارس" و "کیهان" و همچنین برنامه‌های تلویزیونی سیما با شبکه‌های خبری وابسته به روسیه از جمله "راشا تودی" نیز همکاری می‌کند.

یکی از مهم‌ترین جنجال‌های ایجاد‌شده درباره بحران در لیبی در جریان حمله نیروهای ائتلاف به رهبری ناتو علیه طرفداران قذافی بود. این نویسنده فرانسوی که نامش در میان نویسندگان و متفکران همجسنگرای ویکیپدیا نیز قرار دارد برخلاف سایر رسانه‌ها، ادعا کرده بود که نیروهای حامی قذافی در حال بیرون‌راندن شبه‌نظامیان مسلح هستند و روزنامه‌نگاران "بی بی سی" و "سی ان ان" را به جاسوسی برای سیا و ام آی سیکس، سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و بریتانیا و کارگذاشتن شنود در اتاقش متهم کرده بود. او همچنین آنان را متهم به ارائه گزارش‌ها و اخبار به ناتو کرده بود. او همچنین استدلال کرده بود که حمله به دفتر نشریه فکاهی "شارلی ابدو" در فرانسه نه برآمده از تفکرات داعش و القاعده که برنامه‌ریزی‌شده در تل‌آویو و واشنگتن بوده است. "تیری میسان" در این باره نوشته است:"این استراتژی "برخورد تمدن"‌ها است که از سوی تل آویو و واشنگتن دنبال می‌شود. شما در آثار هیچ یک از متفکرین جهادی از جمله سید قطب نمی‌خوانید که دعوتی برای اقدام نظامی در کشورهای غربی مطرح شده باشد. این برنامه‌ریزی غربی – اسرائیلی با تکیه بر نظریات "برنارد لوئیس" بوده است."

عدم ذکر منابع مستدل از سوی "میسان" و "عباسی" درباره ادعای دیدار میان "روحانی" و نماینده اسرائیل نشان می‌دهد که طرح این موضوع به صورت مشترک و با اختلاف زمانی اندک ‌پروژه‌ای برای تخریب دولت روحانی و کارشکنی در روند مذاکرات هسته‌ای است.

افزودن نظر جدید