روزنامه صباح: سفر هزاران ایرانی به شهر وان ترکیه برای گذراندن تعطیلات عید فطر / « ایرانی ها اقتصاد وان را نجات دادند»

هزاران ایرانی به شهر وان در نزدیکی مرز شرقی ترکیه سفر کرده اند تا تعطیلات عید فطر را در این شهر بگذرانند که باعث خوشحالی فعالان اقتصادی محلی از افزایش فروششان شده است. این تعطیلات که در ترکیه رمضان بایرام نامیده می شود سه روزه بوده و پس از یک ماه روزه داری در روز سه شنبه آغاز می شود. افزایش حملات تروریستی پ ک ک آسیب بسیاری به اقتصاد این منطقه وارد شده بود.
 به گزارش امیدنامه دیلی صباح نوشت: هزاران ایرانی به شهر وان در نزدیکی مرز شرقی ترکیه سفر کرده اند تا تعطیلات عید فطر را در این شهر بگذرانند که باعث خوشحالی فعالان اقتصادی محلی از افزایش فروششان شده است. این تعطیلات که در ترکیه رمضان بایرام نامیده می شود سه روزه بوده و پس از یک ماه روزه داری در روز سه شنبه آغاز می شود. افزایش حملات تروریستی پ ک ک آسیب بسیاری به اقتصاد این منطقه وارد شده بود.

به گزارش «انتخاب»، شبنم رضاپور که به همراه خانواده اش در وان به سر می برد نزدیک بودن این شهر به ایران را دلیل اصلی جذاب بودن آن می داند.

یک مغازه دار ترکیه ای، عبدالله ابوکان می گوید: « وقتی ایرانی ها نیستند آسیب زیادی به تجارت ما وارد می شود. کل زندگی ما به آن وابسته است. خدا را شکر که آن ها اینجا هستند. عید بایرام گذشته رونق چندانی نداشت، اما امسال از این بهتر نمی شد».

رئیس اتاق صنعت و بازرگانی وان می گوید ایرانی ها اقتصاد این منطقه را نجات دادند. او می گوید: «ما برای علاقه ایرانی ها به آمدن به وان بسیار شکرگذاریم، به ویژه آنکه آن ها در زمانی آمده اند که اقتصاد ترکیه سالی را با ضربه های پیاپی گذردانده است. ما معتقیدم تبلیغاتی که در دو سال گذشته درباره این استان در ایران داشتیم تاثیر زیادی در سفر خیل انبوهی از ایرانیان به اینجا داشته است».

تقوا می گوید اقتصاد محلی پس از زلزله اکتبر 2011 سقوط سختی را تجربه کرد، اما گردشگران ایرانی باعث ایجاد امید به آینده شدند. او می گوید: «ما از مغازه داران خواسته ایم از مهمانان ایرانی به درستی پذیرایی کنند و اجناس را به قیمت گران تر به آن ها نفروشند. کل این اقتصاد به دلیل افزایش گردشگران ایرانی متحول شده است، و بخش های خدمات دهنده فارسی زبان های بیشتری را استخدام کرده اند».

 

 

افزودن نظر جدید