روایت مجتبی ذوالنور از انشعاب در فراکسیون ولایت: ما هستیم،می خواهند بروند بروند

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان نوشت:

 ترکیب مجلس دهم شورای اسلامی تا حد زیادی مشخص شده است. نمایندگان مستقر بر کرسی‌های سبز بهارستان اکنون مشغول رصد فراکسیون‌های مجلس دهم شورای اسلامی هستند. تکلیف اصلاح‌طلبان و بخش عمده‌ای از حامیان دولت که در فراکسیون امید مشخص شده است به‌طوری که الان در بدترین شرایط می‌توان گفت که فراکسیون «امید» حداقل  بیش از ۱۰۰عضو دارد. البته پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که اعضای فراکسیون امید از این تعداد بیشتر خواهند شد اما به هر حال می‌توان از فراکسیون «امید» به‌عنوان قدرتمند‌ترین و حتی با برنامه‌ترین فراکسیون مجلس دهم نام برد. چه آنکه اعضای این فراکسیون، قبل از شروع مجلس دهم، اساسنامه ای تدوین و حتی اولویت‌های خود را هم اعلام کردند. اما در سوی دیگر ماجرا اصولگرایان قرار دارند، اصولگرایانی که این روزها آوازه انشعاب‌شان جدی‌تر و عملی‌تر از گذشته شنیده و دیده می‌شود. آنها که بر هر ترتیبی بود با کنار گذاشتن علی لاریجانی و جلب رضایت پایداری‌ها لیستی از سوی ائتلاف‌شان ارایه کردند و بعد از آن هم سعی کردند با عنوان فراکسیون ولایت یکپارچه از لاریجانی حمایت کنند، اکنون در آستانه انشعاب قرار گرفتند چراکه روز گذشته، جعفرزاده‌ایمن‌آبادی درگفت‌وگویی با رویداد 24 اعلام کرده که فراکسیون ولایت در آغاز فروپاشی قرار گرفته است. او دلیل این مطلب را تشکیل فراکسیون جدیدی به نام اعتدال دانسته است. با این حال اما حجت‌الاسلام ذوالنور، نماینده قم در مجلس دهم در گفت‌وگویش به «امید ایرانیان» گفته است که آنها که می‌خواهند از فراکسیون ولایت انشعاب کنند، عده و عُده‌ای ندارند. ذوالنور در گفت‌وگویش با «امید ایرانیان» به این نکته نیز اشاره داشته است که فراکسیون ولایت قابل انحلال نیست و اصولا چرا باید به‌خاطر رفتن برخی منحل شود؟ اعضا باقی می‌مانند و مسیر خود را ادامه می‌دهند و فکر نمی‌کنم که انشعاب تاثیری در ادامه راه فراکسیون بگذارد و فکر هم نمی‌کنم جریان انشعابی بتواند جمع قابل‌توجهی را به خود جلب و جذب کرده و وزن سنگین‌تری برای خود جلب کند. البته ذوالنور از تشکیل جلسه‌ای با نام فراکسیون اعتدال بی‌خبر بود و گفت که ما در فراکسیون ولایت می‌مانیم و قصد انشعاب نداریم.

 

از رهروان تا ولایت

در مجلس نهم شورای اسلامی، برخی حامیان علی لاریجانی اقدام به تشکیل فراکسیونی در مجلس با نام «رهروان ولایت» کردند. این فراکسیون که اعضای آن هیچ ابایی از گفتن حامی رییس مجلس نهم نداشتند، اما در آغاز مجلس دهم فروپاشیدند. چه آنکه سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین در مجلس نهم از انحلال فراکسیون رهروان ولایت پس از انتخابات مجلس دهم خبر داده بود هرچند که بهروز نعمتی، نایب‌رییس این فراکسیون این موضوع را تکذیب کرد. اما به هر روی تشکیل فراکسیون جدیدی با نام «اعتدال» در مجلس دهم شورای اسلامی با حضور کاظم جلالی که یکی از سردمداران فراکسیون رهروان ولایت و حتی ولایت در مجلس نهم و دهم بود، شاید به نوعی اثبات انحلال نباشد اما قطعا اثبات انشعاب است.

البته بسیاری از نمایندگان عضو فراکسیون ولایت نیز از این موضوع خبر داده بودند که اختلاف سلیقه‌ها در فراکسیون ولایت زیاد است. محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش در مجلس نهم پیش‌تر گفته بود که در فراکسیون ولایت هم اختلاف‌سلیقه‌ وجود دارد و شاید در آینده همین مساله، منجر به تشکیل یک زیرفراکسیون شود. به هر روی اما به نظر می‌رسد که این زیر فراکسیون «اعتدال» نام دارد و لاریجانی پس از اینکه از رأی واحد اصولگرایان استفاده کرد، همچون گذشته راهش را جدا کرده است. طی هفته جاری فراکسیون اعتدال با حضور حداقلی نمایندگان مجلس دهم و به ریاست کاظم جلالی در تالار آیینه تشکیل جلسه داد. این فراکسیون را می‌شود فراکسیونی شبیه به فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم دانست هر چند که تعدادش از حد دو فراکسیون امید و ولایت کمتر است. تشکیل فراکسیون اعتدال البته یک پیام دیگر هم دارد و آن این است که تندروهای مجلس دهم که پس از انتخاب لاریجانی به‌عنوان رییس سعی در مصادره وی و البته القای اکثریت فراکسیون ولایت داشتند، اینک در پروژه خود ناکام مانده‌اند. اعضای فراکسیون ولایت، این پروژه را نکام نمی‌دانند، چه آنکه حجت‌الاسلام ذوالنور در گفت‌وگویش با «امید ایرانیان» می‌گوید: «برنامه فراکسیون حمایت از آقای لاریجانی بود که محقق شد بنابراین ما توانستیم با انسجام به هدف برسیم.» او همچنین گفته است که فراکسیون ولایت برنامه خاصی ندارد و فقط حفظ انسجام درونی خود و تاثیرگذاری در مقاطع مختلف و انسجام فراگیر بین نیروهای اصولگرا و مستقل را اولویت می‌داند. او همچنین در پاسخ به «امید ایرانیان» مبنی بر ادامه حمایت‌شان از لاریجانی پاسخ داد: «اعضای فراکسیون در ادامه مسیر اگر تغییری ایجاد نشود، این مسیر را ادامه می‌دهند چراکه نیروهایی که زیر پوشش فراکسیون ولایت روی کار آمده‌اند، باورها و اصولی دارند. اگر آن اصول و خط قرمزها حفظ شود، دلیلی برای تغییر و عدم حمایت از لاریجانی وجود ندارد.» هرچند که این صحبت‌ها تا حدودی بوی هشدار داشت اما به نظر می‌رسد که برخی اصولگرایان نزدیک به تفکرات پایداری‌ها، باز هم قدرت بیشتری از لاریجانی و حامیانش داشته‌اند چراکه در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی ائتلاف اصولگرایان، پایداری‌ها را به لاریجانی ترجیح داد و پس از آن نیز اکنون ماندگاری پایداری‌ها در فراکسیون ولایت، موجب کوچ لاریجانی و حامیانش شده است. 

افزودن نظر جدید